Når BMW og Pininfarine gjør noe sammen for første gang   blir resultatet det du ser her   en alldeles nydelig coupe. Spørsmålet er om denne bilen forblir et unikt eksempelar, eller om den kan være starten på et comeback for 8 serien.
Når BMW og Pininfarine gjør noe sammen for første gang blir resultatet det du ser her en alldeles nydelig coupe. Spørsmålet er om denne bilen forblir et unikt eksempelar, eller om den kan være starten på et comeback for 8 serien.

BMW 8-serie: Nå slår BMW virkelig på stortromma

Så lekkert blir det når de søker designhjelp i Italia.

Alle som kjenner BMW husker hvilket flak 8-serien på 90-tallet (1989-1999) var. Med V12 under panseret kvalifiserte den til å kalles superbil.

Billig var den naturligvis ikke – høyst uoppnåelig for folk flest. Men fortsatt kan den linjelekre coupeen vekke oppmerksomhet når den ruller rundt i trafikken, 20 år senere.

Den har aldri fått en oppfølger – men det kan være i ferd med å endre seg. Se bare hva BMW har funnet på nå – i sitt aller første samarbeid med italienske Pininfarina.

00 BMW Pininfarina2
00 BMW Pininfarina2

LES OGSÅ: BMW 850: Er dette en potensiell tapsbombe?

8-serie comeback

Det var under luksusbilutstillingen Concorso d'Eleganza Villa d'este i Italia at BMWs nyskapning ble avduket. Navnet på konseptbilen er BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé.

Det høres jo nesten like eksotisk ut som navnet på bilutstillingen – og langt mer spennende enn 8-serie.

Men i realiteten kan det vise seg å være nettopp det siste som blir det endelige navnet på en eventuell produksjonsmodell.

Vi håper i alle fall at denne bilen får livets rett – uten at det gjøres de helt store endringene på den hva gjelder utseendet.

Det er imidlertid forståelig om en velger å bruke noe annet en kauri-treverk innvendig i en eventuell produksjonsmodell. Dette treverket skal nemlig være opptil 48.000 år gammelt ...

LES OGSÅ: Topp 5: Norges dyreste bruktcabrioleter

Ikke til pynt

Akkurat som 850i, er det snakk om en V12-er under panseret. Foreløpig har vi ikke fått ytterligere detaljer om ytelser eller tekniske spesifikasjoner. Vi tør imidlertid å slå fast allerede nå at den ikke er undermotorisert.

Men det er blitt avklart at vi snakker om et konsept som ikke bare er til pynt – denne bilen er fullt ut kjørbar.

Mens vi venter – mener vi dette er BMWs lekreste modell

00 BMW Pininfarina3
00 BMW Pininfarina3

Lov å håpe ... på M8

Pininfarina har flere flotte bildesign på samvittigheten og her gjør de det igjen.

Det ble aldri tid til å lage en M8 med utgangspunkt i 8-serien. Kanskje fordi 850 hadde krefter nok i massevis. 300 hk sørget for å gi et hyggelig skyv.

Men nå som vi er i full gang med å spekulere i et eventuelt comeback for 8-serien, så er det jo ekstra fristende å plukke fram M8-navnet igjen. Det ville vært noe ...

Vil du gjerne se at 8-serien får nytt liv – eller kan den like godt forbli i historiebøkene? Bruk kommentarfeltet:

Klikk på videovindu under for å klippene av bilen:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=TvCmNp8XD74

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WIYMZmMeoes

LES OGSÅ: Test BMW M6 cabriolet: Den mangler bare én innstilling ...