De ser ut som millionbiler, men koster mindre enn billigste småbil du får kjøpt ny.
De ser ut som millionbiler, men koster mindre enn billigste småbil du får kjøpt ny.

Visst kan du få luksusbil til 100.000 kroner

Men naboen vil tro du har vunnet i lotto.

Audi A8, Jaguar, BMW 7-serie. Det er noe med disse luksusbilene. De har en utstråling og en karisma som billigbilene savner. Samtidig har de et utstyrsnivå, plass, komfort og krefter de fleste bare kan drømme om.

For de aller fleste blir det da også kun med drømmen. Men det behøver absolutt ikke være slik.

Du kan nemlig få alle disse for 100.000 kroner nå, og det er tre av disse vi her har lett opp. Men du kan få de til godt under 100.000 kroner også.

Disse bilene var ganske innovative den gang i de kom, hvilket igjen betyr at de står seg relativt godt den dag i dag både når det gjelder utstyr, krefter og komfort.

Medaljens bakside er jo selvfølgelig at de har fått både en god del år på nakken, samt et anstendig antall kilometer på telleverket når prisen bikker 100.000 kroner.

Selv om veldig mage av disse bilene er eid av folk med godt over middels bilinteresse, så er det ikke til å komme i fra at om man er uheldig med bilen man får tak i, ja da kan det bli dyrt. Svært dyrt.

Det er derfor all grunn til en litt nøyere sjekk av objektet om man går med en drøm om å imponere naboen med en "lottobil" til 100.000 kroner.

Her er de vi fant:


1995 Jaguar XJ, kr 98.000,-

Jaguar-XJ-annonse. (Foto: Faksimile fra finn.no)
Jaguar-XJ-annonse. (Foto: Faksimile fra finn.no)

For å se hele annonsen, klikk her:

Jaguar XJ er en ubestridt og tidløs klassiker og samtidig kanskje den som av de tre vi har funnet er både mest konservativ og ærverdig.

Her finnes raust med treverk fra regnskogen i dashbordet, solide vippebrytere er på plass og designet så elegant som bare engelskmenn kan få til. Det er ikke lett å se at denne nærmer seg 20 år uten å være kjenner...

Byggekvaliteten på engelske biler har jo vært litt bob-bob oppigjennom, men akkurat denne serien, som kalles X300 på internspråket, er slett ikke blant de verste i så måte.

Grønn lakk og beige skinn trekker jo heller ikke ned, mens motoren er en tradisjonell rekkesekser.

Les mer om den i vår bruktbilguide, her:


1998 BMW 7-serie, kr 95.000,-

BMW-728i (Foto: Faksimile fra autodb.no)
BMW-728i (Foto: Faksimile fra autodb.no)

For å se hele annonsen, klikk her:

BMW 7-serie har siden introduksjonen i 1977 vært et statussymbol blant vellykkede businessfolk. Den er et rullende bevis på at du er både dynamisk og fremadstormende – litt slik som bilen.

Den har forholdsvis sporty kjøreegenskaper, men er nok likevel mer satt opp for komfortabel autobanekjøring enn for svingete landeveier.

E38, som denne kalles, er tredje i rekken av 7-serier. Den var verdens første bil med xenonlys og den første europeiske bilen som kunne tilbys med innebygget satellittnavigasjon.

Bilene var altså teknisk avanserte, og en litt grundig sjekk på at alt fortsatt virker som det skal, er absolutt på sin plass.

Les vår bruktbiltest av BMW 735i her:


1999 Audi A8 Quattro, kr 97.470,-

Audi-A8 (Foto: Faksimile fra finn.no)
Audi-A8 (Foto: Faksimile fra finn.no)

For å se hele annonsen, klikk her:

Audi A8 er erkekonkurrenten til BMW 7-serie. Denne bilen er fra første generasjon, som ble produsert mellom 1994 og 2001.

Denne har også firehjulstrekk, som sikrer god framkommelighet om føret skulle bli rufsete.

Denne har minste bensinmotor, det vil si en 2,8-liters V6 på 193 hk, hvilket holder for de fleste. Den har også vært igjennom en runde med en del viktig påkost, slik som registerreim, vannpumpe, bærearmer og bremser. Det er betryggende, særlig når kilometerstanden er på nesten 250.000 kjørte km.

Den mørkeblå lakken og de fine 19-tommersfelgene bør også være attraktive for en potensiell kjøper.

Les også: Denne Audi A8-en ble aldri bygget