Det er ikke lite Eirik har gjort med sin bil, både på innsiden og utsiden, i løpet av de 10 årene han har eid den. Men nå er den også perfekt, slår han fast. (Foto: Privat)
Det er ikke lite Eirik har gjort med sin bil, både på innsiden og utsiden, i løpet av de 10 årene han har eid den. Men nå er den også perfekt, slår han fast. (Foto: Privat)

Bilen min Toyota MR2: Denne har kostet Eirik en halv million

Så er det heller ikke mye igjen av bilen som Toyota opprinnelig bygde.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Toyota var fra starten av ikke akkurat kjent for sportslighet og kjøreglede i Norge. Det kom av at man først og fremst ville eksportere gode og ukompliserte bruksbiler for å bygge seg et godt rykte, noe man også klarte.

X1/9 med høyere driftssikkerhet

Men hjemme i Japan hadde også Toyota morsomme ting å tilby publikum, og ett av de første virkelige tegnene på det fikk vi i Europa da de lanserte den lille og kjøreglade midtmotor-toseteren MR2 midt på 1980-tallet.

T-tak var en populær option på andre generasjon MR2, og ikke minst var amerikanerne glade i fri sikt oppover. Denne bilen er som svært mange andre slike biler i Norge importert fra USA en gang i tiden. (Foto: Privat)
T-tak var en populær option på andre generasjon MR2, og ikke minst var amerikanerne glade i fri sikt oppover. Denne bilen er som svært mange andre slike biler i Norge importert fra USA en gang i tiden. (Foto: Privat)

Med moderne kileform, to seter og ungdommelig stil ble den raskt en moderne og langt mer pålitelig sportsbil enn eksempelvis Fiat og Bertone X1/9, som den virket mest lik.

Les også: Torsteins første generasjons MR2 blir hans første bil

Da det var tid for andre generasjon i 1990 la den seg ut litt, og fikk tidstypisk redesign med litt rundere former og mindre særpreg. På typisk Toyota-vis hadde man tatt detalj for detalj og finjustert og kvalitetssikret for å få et enda bedre sluttresultat, men bilen ble litt mindre særpreget og enda litt ”snillere” å ha med å gjøre.

Populær bruktimport

Kanskje var det det, samt økende pris, som gjorde at bilen ble mindre ettertraktet på vår side av verden. Hvorvidt modellen i det hele tatt ble tatt inn til Norge via offisielle kanaler husker vi ikke helt, men det var i hvertfall lenge mellom hver gang man så en slik bil – helt til de fikk noen år på baken, og ble aktuelle å importere brukt fra eksempelvis USA.

Eirik har tatt alle moderne midler i bruk for å lokke mest mulig effekt ut av sin MR2, og alt kan finjusteres elektronisk. (Foto: Privat)
Eirik har tatt alle moderne midler i bruk for å lokke mest mulig effekt ut av sin MR2, og alt kan finjusteres elektronisk. (Foto: Privat)

Gatebil-miljøet bidro også til det, gjennom sitt fokus på japanske sportscoupeer, og med årene har det blitt mange slike biler på norske veier likevel. De fleste av dem med relativt ordinære motorer under panseret, selv om et antall råskinn med hvinende turboer også er å finne.

Del med Facebook-vennene dine!

Men hva disse bilene har hatt av krefter originalt er ikke så viktig i det miljøet, der en fin MR2 gjerne ses på som ”et bra utgangspunkt” for å bygge videre på – for å lage sitt eget særpreg, og for å lokke ut noen flere hester enn originalt.

Bygget og forbedret gjennom 10 år

En slik bil er det vi ser på disse bildene – og som eieren kan fortelle er det heller ingen grenser for hva som er gjort for å optimalisere denne bilen. Det har kostet både blod, svette, tårer og en anseelig mengde cash, men så har han også fått en bil som fungerer akkurat slik han ønsker det.

Les også: Lancia Beta Montecarlo - den glemte midtmotorbilen

Eier: Eirik Aarseth, (32)

Bosted: Ålesund

Litt om meg selv: Glad og livlig person med stor bilinteresse.

Bilen: Toyota MR2 Turbo, 1992 modell. Amerikansk utgave.

Hvor lenge har du eid den? I snart 10 år.

Hva har du gjort med den? Alt! Bilen er totaloverhalt. Det eneste som er originalt ennå er selve karosseriet. Bilen er stylet med Kaminari aerodynamics kit, Gandor karbon speil, Rev6 baklykter og nye frontlykter og parklys. Xenon-lys montert.

Alt er bygget fra bunnen

Millioncolor LED-kit montert under bilen og strobe-kit i front (brukes på show/biltreff). Hele understellet er byttet ut, alt av slitedeler, bremser er forsterket, elektronikk osv er byttet ut. Styrestag, krengestag, foringer, lenkearmer, styrekuler, bærekuler, støtdempere, senkefjærer osv.

De skarpe linjene fra første generasjon ble visket ut på andre, og bilen mistet litt særpreg. I enkelte kretser ble den dog sammenlignet med Ferrari utseendemessig, og med riktig motorisering var den fresk nok. (Foto: Privat)
De skarpe linjene fra første generasjon ble visket ut på andre, og bilen mistet litt særpreg. I enkelte kretser ble den dog sammenlignet med Ferrari utseendemessig, og med riktig motorisering var den fresk nok. (Foto: Privat)

Nytt interiør med nytt TRD-ratt i skinn, nye skinnseter, skinn på innsiden av dører osv. Nye custom made instrumentpaneler med elektrisk glow-effekt og digital oljetrykksmåler bygd inn i midten.

Les også: VW BlueSport - alle elsket den, men VW sa "nei"...

Motor er bygd om fra bunnen av med smidd innmat (Wieseco stempler) Garret GT30 turbo, custom made innsugsmanifold fra ATS Racing, ny eksos, Greddy intercooler, dumpventil, kammer, ventiler, ventilfjærer osv, DIS tenningsystem fra Elektromotive, DTA datasprut tunet av Bjørnstad bil i Trondheim, HKS boostcontroller, Blitz turbotimer, Coolingmist Vann/metanol innsprut +++

Har blitt et familiemedlem

Liker best med bilen: Utseendet, interiøret og akselrasjonen. Bilen er blitt som et familiemedlem siden jeg har hatt den i så mange år og bygd den opp igjen fra bunnen av. Den er nå å regne som ny. Den har fått ny lakk, nye felger, styling og alt av understell, motor, elektronikk osv er byttet. Det finnes ikke en flekk med rust på bilen.

Del med Facebook-vennene dine!

Liker minst med bilen: Ikke egnet for kjøring om vinteren. Det er og blir en sommerbil som jo betyr at jeg må ha en bil nr 2, og det er jo dyrt å ha to biler.

Beste opplevelse med bilen: Diverse biltreff, Gatebil osv. Mange gode minner derifra, mange artige mennesker jeg har møtt gjennom bilinteressen. Samt de flerfoldige timene jeg har brukt på å bygge opp bilen.

Et lite blikk under motorlokket avslører med en gang at ikke alt er som da bilen forlot fabrikken. (Foto: Privat)
Et lite blikk under motorlokket avslører med en gang at ikke alt er som da bilen forlot fabrikken. (Foto: Privat)

Det har vært like gøy å bygge bilen som å kjøre den! Jeg har lært utrolig mye gjennom bilinteressen og jeg har blitt kjent med utrolig mange flotte mennesker gjennom f. eks ts-ogn (toyota sportsbil-forumet) og diverse andre forum på nett.

Ikke mer å forbedre

Framtidsplaner for bilen: Ingen store planer. Holde den ved like og lufte den nå og da. Den er nå 100 prosent ferdig og det er ikke noe mer jeg kan tenke meg at kan gjøres med den etter snart 10 års bygging, prøving og feiling.

Drømmebil: Lamborgini Diablo! Eventuelt en Ferrari av et slag.

Annet: Jeg kjøpte bilen for 160.000 kr for snart 10 år siden, noe som var mye den gang. Siden har jeg brukt rundt 300.000 kr på å bygge om og oppgradere bilen. Bilen har dermed kostet meg totalt rundt en halv million. Men det har vært verdt det!

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Velg litt utradisjonelt, og du kan få billig cabriolet

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Eirik om? Bruk kommentarfeltet under!