Norri
Norri

Northugs sololøp kan skape sponsorkaos

Matvarerivaler gir Skiforbundet hodebry.

Petter Northugs valg om å bryte med landslaget frem til sesongstart skaper hodebry for Norges Skiforbund (NSF). Skipresident Erik Røste mener Northugs valg truer landslagsmodellen til forbundet.

Ikke nok med det, Northugs landslagsexit truer i aller høyeste grad også forretningsmodellen.

Per dags dato har fem av Skiforbundets 23 sponsorer bruksrett på Northug. De fem sponsorene er Aker, Norsk Tipping, NorEngros, SPAR og BDO.

Les: Northug velger bort landslaget frem til vinteren
Les også: Svensk kommentator om Northug: – Som om damen stikker av med Brad Pitt

Sponses av SPAR og COOP?
For SPAR rimer det dårlig at Northug går til sengs med rivalen COOP.

Sponsorselskapet «Nye Høyder» i Trondheim, der blant andre tidligere landslagstrener Svein Tore Samdal og pappa John Northug er med, har nemlig jobbet frem et opplegg for Northug frem til sesongstart. Selskapet har forhandlet om en sponsoravtale med handelsgiganten COOP. Etter det TV 2 erfarer skal de være villige til å betale 15 millioner kroner for en avtale med Northug.

Sponsorene har kjøpt katta i sekken.

Sponsorsjef og reklameguru Jacob Lund peker på det åpenbare dilemmaet Skiforbundet står overfor.

– Det er klart det er kjempeproblematisk. Jeg har påpekt tidligere at man rir på to hester. Når man rir to hester kan man ofte forskræve seg. Det at man er sponset for SPAR i det ene øyeblikket og COOP i det andre øyeblikket virker veldig lite troverdig. Det går på troverdigheten løs for Northug og for Norges Skiforbund. Det skaper også problemer for troverdigheten til SPAR dersom han skal representere to merkevarer. Jeg vet ikke hva SPAR gjør, men det jeg snakker om er hvordan jeg selv ville reagert, sier Lund.

Jacob Lund  (Foto: Junge, Heiko/SCANPIX)
Jacob Lund (Foto: Junge, Heiko/SCANPIX)

Les: Dette blir Northugs nye hoff
Les også: Petter Northug om landslagsexiten: – Forstår det kan oppfattes som illojalt

Mener sponsorene må reforhandle
Sponsorene til Skiforbundet har tegnet langsiktige avtaler uten klausuler. Det synes Lund er snålt. Han mener sponsorene nå må sette seg ned med forbundet for å reprise avtalene sine.

– Sponsorene har kjøpt katta i sekken. Det sa jeg for en uke siden. De har all grunn til å føle seg lurt. Skiforbundet har brukt Northug i innsalget for å få til fete sponsoravtaler. Verdien av sponsoratene reduseres betydelig. Petter Northug har skyflet inn i hvert fall 40 prosent av de verdiene Norges Skiforbund har i dag. Jeg vil ikke si at han har tatt mer enn halvparten, men han utgjør en god del av verdiøkningen skiforbundet har hatt. Og verdiøkningen NSF har hatt de siste årene har vært formidabel. Store deler av disse inntektene kan tilskrives Petter som flaggbærer av NSFs aktiviteter, sier Lund.

SPAR har foreløpig valgt å holde en lav profil i sponsorkrigen rundt Northug.

«SPAR er stolt sponsor av skilandslaget og deres flotte utøvere. Utover det har vi ingen kommentar», skriver markedssjef i SPAR Martin Munthe-Kaas i en sms til TV 2.

Northug5
Northug5

– Godt å få katta ut av sekken
Norges Skiforbund ser ikke dramatikken i at deres største profil velger å si takk for følget.

– Vi var forberedt på at det kom til å skje. Det er godt å få katta ut av sekken og gå videre, sier Bernt Olderskog, kommersiell leder for langrenn i skiforbundet, til tv2.no.

Vi var forberedt på at det kom til å skje. Det er godt å få katta ut av sekken.

Han vedgår at situasjonen ikke er optimal for Skiforbundets sponsorer.

– Men det er sånn gamet er. Det er veldig godt å høre at alle stiller seg bak og investerer i lag, ikke enkeltpersoner. Det har de bekreftet det siste døgnet alle sammen. Og husk at kun fem av 23 kunder, eller sponsorer, har bruksrett på Petter. Jeg synes ikke det er veldig dramatisk, men det er klart at han tilfører oppmerksomhet og så videre. Han skal ha sin del av æren for den veksten vi har hatt, sier Olderskog.

Les: Finn Hågen Krogh: – Han er mye på rommet og spiller nettpoker på samling
Les også: Bjørgens stikk til Northug: – Ikke glem at kua også har vært kalv

Og den veksten har vært enorm de siste årene. For en knapp uke siden skrev TV 2 om det glohete sponsormarkedet i langrenn.

– Jeg har aldri vært med på lignende. Det er en helt unik situasjon, sa Team Xtra Personells Nils Marius Otterstad.

– Ser ikke dramatikken
Under verdenscupsesongen og Tour de Ski blir Petter Northug underlagt landslagets sponsorregime - med unntak av drikkeflasken. Olderskog sier at det finnes spesielle regler for drikken, men at det vil være ulovlig med en eventuell COOP-drikkeflaske. Men COOP-reklamer med Northug kan rulle over skjermen samtidig som Mosvik-ekspressen jakter gull med SPAR-logo på skidressen.

– Når han er ute med laget kan han ikke profilere sponsorene sine fysisk, men kampanjer han har gående regner jeg med kan gå. Det må sikkert files litt på tekstene, men de kan nok rulle og gå, sier Olderskog.

Olderskog
Olderskog

Han trør varsomt i dette terrenget.

– De (SPAR) kommenterte det i media, og da sa de at de ikke ønsket å kommentere det. De fokuserer på laget, og ikke på enkeltpersoner, sier Olderskog, som har hatt sporadisk kontakt med sponsorene etter Northugs landslags-nei.

– Egentlig har vi snakket med sponsorene underveis og forberedt dem på at det kunne skje. Da har de vært veldig tydelige på at det ikke har hatt noen betydning for dem. Vi satser lag, og vi satser lag enda mer enn noengang, sier de. De ser ikke dramatikken, og da gjør ikke jeg det heller, sier Olderskog.

Ikke redd for smitteeffekt
Han mener sponsorer ikke er så opptatt av logoeksponering lenger.

– Det er færre og færre som tenker og trenger ren eksponering. For enkelte foretak kan logoeksponeringen være viktig, men det er ikke det viktigste. For ett år siden ansatte vi John Anders Gaustad som sponsortrener. På ett år har han trent 2000 ansatte i kundefamilien vår. Internbruken av langrennsinvesteringen er mye viktigere enn ren logoeksponering, sier Olderskog.

Skiforbundets kommersielle leder er ikke redd for at Therese Johaug, Marit Bjørgen, Heidi Weng og de andre norske profilene vil gjøre som Northug.

– Det er det jeg er minst redd for. Jeg er mer redd for at det blir vått på 17. mai. Therese, Marit, Eldar og Martin har vært veldig tydelige på det, sier Olderskog.