Nissan 300ZX var ikke billig på 90 tallet. Men nå er den oppnåelig for langt flere. Men du må følge med for å finne originale eksemplarer med god historikk.
Nissan 300ZX var ikke billig på 90 tallet. Men nå er den oppnåelig for langt flere. Men du må følge med for å finne originale eksemplarer med god historikk.

Nissan 300 ZX: Nå er denne lekre sportsbilen oppnåelig

En glemt godbit på bruktmarkedet.

På 90-tallet hadde Nissan stor suksess med den sportslige og relativt billige coupeen 200SX. Den ble raskt en gatebil-helt. Helt samme skjebne ble ikke storebror 300 ZX til del, selv om mange mener den er både flottere og bedre.

Derfor er de relativt sjeldne også på bruktmarkedet. Men innimellom dukker det opp noen lekre eksemplarer.

Nå kan du få en slik relativt strøken, til 1997-modell å være i alle fall, for hyggelige 160.000 kroner.

Lyst på brukt Nissan? Her finner du oversikten

Morsomme biler

Selv om vi kanskje først tenker litt på "mann med hatt", når vi snakker om Nissan, skal vi ikke glemme at de faktisk har en god del morsomme biler på samvittigheten. Den ubestridte verstingen er Nissan GT-R.

Men også nye Nissan Juke Nismo er et eksempel på at det finnes folk i Nissan-systemet som er mer enn villige til å bryte ut av A4-tilværelsen.

LES OGSÅ: Nissan tar opp jakten på Audi og Porsche

Potensielt kupp

Mest tradisjonsrike er imidlertid Z-serien. De så dagens lys første gang tilbake i 1969.

Ulike Z-modeller har siden fulgt med hele veien fram til i dag. Med 350Z som det foreløpig siste skuddet på stammen.

Men en av de lekreste modellene er etter vår mening andre generasjon 300ZX, som ble produsert fra 1989-2000.

Om den var noe uoppnåelig som ny, blant annet fordi den ikke en gang ble tatt inn av de norske Nissan-forhandlerne, så er den blitt et potensielt kupp nå.

Nissan 300zx 2
Nissan 300zx 2

Klikk her for å se annonsen

Lav kilometerstand

Den sorte modellen vi har funnet på bruktbilmarkedet er den dyreste av de fem som akkurat nå ligger til salgs. Men så er den også tilsynelatende godt ivaretatt, ikke trimmet og ifølge annonsen er den bare kjørt 130.000 kilometer.

Dessuten er dette en av de aller siste som ble produsert, nr 128 av de siste 300. Det betyr gjerne at barnesykdommene er tatt hånd om.

At den nylig er EU-godkjent, har fått nytt, skreddersydd interiør, fersk oljeskift og Ditec-behandling trekker også opp.

LES OGSÅ: Nicholas var solgt etter prøveturen med sin Nissan 200SX

240 hk

Under panseret finner vi en 3-liter som yter 240 hk - dette er så avgjort ingen sinke.

I god sportsbilånd er den også utstyrt med bakhjulstrekk - som gjør at du kan ha det litt ekstra moro i svingene.

Nissan la dessuten mye prestisje i denne modellen, og det var den mest avanserte og tekniske bilen de noen gang hadde laget da den kom. Årsaken var de ville knive med de beste bilene på markedet. Det klarte de.

Her har Nissan gjort en god jobb.

Klikk her for å se hele annonsen

Bra plass

300ZX er tilgjengelig med både to og fire seter. Bilen vi har funnet er en toseter - og det er egentlig like greit, for de to baksetene er i beste fall til pynt.

Plassen ellers er faktisk ikke så verst. Med baksetene borte, er det mulig å få med seg noen ekstra bager og en toalettveske på tur.

LES OGSÅ: Nissan 200 SX: Du kan få fin sportsbil til 100.000 kroner

Tåler tuning

Forøvrig er den et yndet tuningobjekt, akkurat som lillebror 200SX. Så her kan det skremmes fram langt mer krefter enn originalt, om en skulle ønske det.

Vi håper imidlertid at denne bilen får lov til å forbli mest mulig original. Det kan nemlig fort vise seg å bli en klassiker - men da skal den være holdt mest mulig slik Nissan laget den.

Ny eier kan jo vurdere å plukke av de ettermonterte og uoriginale baklyktene. Det ville vi alle fall vi gjort ...

Og i tilfelle du lurte - slik ødelegger du en bilklassiker