tonjefitness
tonjefitness

Tonje (23) gikk ned 22 kilo – og vant fitnesskonkurranse

– Jeg begynte med fokus på prestasjon, ikke utseendet.

Tonje Istad (23) la i 2009 om kostholdet og begynte å trene tung styrke.

Etter dette har hun gått ned 22 kilo og har vunnet de to fitnesskonkurransene hun har deltatt på.

Selv om hun alltid har vært aktiv gjennom håndball og capoeira var det først når styrketreningen ble satt i system at hun gjorde underverker.

bodymag
bodymag
Hun debuterte i år ved Fredrikstad Open og Oslo Grand Prix, hvor hun vant begge konkurransene i sin klasse.

Se også: Kristine bygger stramme muskler med muffins

Fokuserte ikke på utseendet

Grunnen til at hun begynte var egentlig fordi ønsket å sette treningen i system.

– Jeg var frisk og sunn, men ville ha struktur på ting. Kostholdet har mye å si, det er nok der resultatene ligger, særlig med tanke på vektnedgang, sier hun.

Da hun begynte å trene styrke hadde Tonje likevel fokus på prestasjon og ikke på utseendet.

Se også: Helen Mirren (66) kåret til mest sexy

tonje-vanlig
tonje-vanlig
– Men det er jo helt klart at utseendet endrer seg. Det er en naturlig konsekvens, tilføyer 23-åringen.

Sakte, men sikkert

Til tross for en enorm forskjell på bildene synes hun at selve forandringen gikk sakte.

– Jeg ser jo ikke det selv, bare på bilder. Jeg har ikke følt så mye på det, men jeg har fått mer overskudd i hverdagen, sier hun.

Selve livsstilsendringen la hun om litt og litt.

– Jeg begynte å trene styrke tre ganger i uka. Så økte jeg på gradvis og la inn litt kondisjonstrening.

Kostholdet forandret hun heller ikke over natten.

– Jeg endret kosten gradvis, det var ikke sånn at jeg plutselig dro inn nye matvarer, for da hadde det blitt vanskelig å følge opp, slår hun fast.

Se også: Slik strammer du opp før bikinisesongen

Ikke like strengt hele året

Like før konkurranser trener hun hardt, og spiser veldig kontrollert. Dermed blir hun litt sulten den siste måneden før en konkurranse.

– Jeg får i meg nok næring til å holde det gående med trening, men det er klart at på en sånn diett så ligger man i kaloriunderskudd. Og så trener man mye, så det sier seg selv, at da går man ned i fettprosent, sier hun.

Utenom konkurransene kan hun kose seg mye mer med maten.

– Jeg spiser jo kvalitetsmat som kjøtt, ris og grønnsaker, men man kan ikke holde en sånn form hele året, avslutter hun.