Ett år etter at den kom på markedet første gang, er det slutt for denne bilen og merket som sto bak. Coda Automotive gikk til skifteretten på selveste 1. mai. Salget stoppet på rundt 100 eksemplarer.
Ett år etter at den kom på markedet første gang, er det slutt for denne bilen og merket som sto bak. Coda Automotive gikk til skifteretten på selveste 1. mai. Salget stoppet på rundt 100 eksemplarer.

Coda: Verden har blitt et bilmerke fattigere

Men det er ikke veldig rart om du aldri har hørt om det ...

De siste årene har det blitt satset mye på billigbiler og teknologien rundt disse.

Flere bilprodusenter har vært ute med svært optimistiske anslag – men så langt har salget rett og slett gått trått på de aller fleste markeder.

Del med Facebook-vennene dine

Nesten to milliarder

I USA har vyene vært store – både fra private investorer som har sett på dette som "det neste store" – og fra statlige fond som har ønsket å bidra til å få ned utslipp og forurensning fra bilparken.

Dessverre har få av dem fått særlig mye igjen for investeringene så langt. Og nå har de som opprinnelig puttet inn nesten to milliarder kroner i California-produsenten Coda Automotive, måttet innse at pengene deres er tapt.

LES OGSÅ: Mest bil for pengene? Dropp bestselgeren!

142 kilometer på strøm

Coda har nemlig gått til skifteretten og skal ha fint lite penger igjen, etter at de ikke har klart å selge mer enn rundt 100 eksemplarer av sin sedanmodell.

Denne kom på markedet første gang i mars 2012. En rekkevidde på 142 kilometer var blant salgsargumentene, men det var tydeligvis ikke nok.


LES OGSÅ: Vi førjuls-testet den store kometen i 2012

Kina-bil

Satsingen ble ledet av Phil Murtaugh, som tidligere var sjef for GMs Kina-avdeling. Han så muligheter for å kombinere kinesisk teknologi med amerikansk etterspørsel etter elbiler.

Bilen er basert på en kinesisk modell kalt Hafei Saibao, som igjen har røtter i 90-tallets Mitsubishi Lancer. Amerikanerne videreutviklet dette, og gjorde den blant annet langt mer kollisjonssikker enn den var i utgangspunktet.

Slutt på 1. mai

Coda møtte likevel fort problemer. En ting var at bilen ble utsatt flere ganger. Da den endelig kom på markedet, måtte selskapet gjennomføre en tilbakekalling på grunn av mulig airbag-problem.

Sedanen fikk også mye kritikk for kjedelig design og for at det ikke lot seg skjule at den egentlig var et rimelig Kina-produkt. Dermed stoppet produksjonen på rundt 100 eksemplarer.

På selveste 1. mai var det slutt – og det med et tap per solgte bil som investorene nok ønsker å glemme så fort som mulig!

Perfekt veteranbil til 1. mai – da bør du se på denne!