Nei da   det er ikke noe feil med hornhinnene dine. Den skal faktisk se slik ut....
Nei da det er ikke noe feil med hornhinnene dine. Den skal faktisk se slik ut....

Pag Dacon: Porsche for deg med lite penger og dårlig syn

Direkte vakker er den ikke ...

Det er finanskrise nedover i Europa, men drømmen om sportsbil lever nok hos mange allikevel.

Men det er nok for mange vanskelig å realisere den drømmen når jobben henger i en tynn tråd.

Selv brukte eksemplarer krever jo ofte at du har en skikkelig seddelbunke på innerlomma.

Dagen derpå Porsche

Men vi har funnet fram til en bil som garantert gir masse oppmerksomhet og som i tillegg – i alle fall med en god dose velvilje – nesten kan se ut som en «dagen derpå-Porsche»

Sjekk også: Denne Nissan-Jaguaren ...

Med en god dose velvilje så likner den kanskje litt på en Porsche, men dette er noe helt annet.
Med en god dose velvilje så likner den kanskje litt på en Porsche, men dette er noe helt annet.

Vi snakker da om den litt ukjente PAG Dacon «928». Og tallene her røper jo hva dette egentlig skulle vært for noe. Dette er egentlig en Porsche 928 for deg med skjeve hornhinner eller andre synsforstyrrelser. For vakkert er det jo ikke. På langt nær.

Denne VW Golfen er egentlig en Porsche:

Lagd i Brasil

PAG Dacon er en ørliten Brasiliansk bilfabrikk som av alle ting har spesialisert seg på å lage kopier av mer velkjente modeller. Særlig er det Porsche, Audi og VW som har fått den tvilsomme æren.

Porsche 928 er originalen og den ser slik ut. Den fikk også mye kritikk for sitt design da den kom i 1978, men i forhold til Pag Dacon  så er det litt mer harmoni i linjene her.
Porsche 928 er originalen og den ser slik ut. Den fikk også mye kritikk for sitt design da den kom i 1978, men i forhold til Pag Dacon så er det litt mer harmoni i linjene her.

Porsche 928: Endelig får klassikeren en oppfølger

Originalen i dette tilfellet - som er Porsche 928 - fikk jo da den kom i forrige årtusen mye kritikk for sitt utseende. Mange mente at den var både klumpete, rar og lite elegant.

Men etter å ha sett PAG Dacon sin versjon bør vel kanskje alle kritikerne her ta seg fem minutter i skammekroken?

Motor fra VW

Pag Dacon er på ekte sportsbilvis en 2+2, men der originalen stiller med V8-motor under panseret, finner vi en 1,8-liter fra VW i PAG-en - hvilket er nok til å gi den snåle doningen en toppfart på 180 km/t.

Samlerbil ...

Bilen er delvis bygget i glassfiber, og ikke i aluminium slik som originalen som kom i 1978 . Pag Dacon kom forresten i 1984 – og tro det eller ei – de få bilene som har blitt bygget er allerede i ferd med å bli samleobjekter ...

Forstå det den som kan.

Les også: Er dette Norges mest spesielle Porsche 928?