Er det skiftet motor i bruktbilen du skal kjøpe så er det ikke bare positivt mener Brooms bilekspert. Illustrasjonsbilde.
Er det skiftet motor i bruktbilen du skal kjøpe så er det ikke bare positivt mener Brooms bilekspert. Illustrasjonsbilde.

Ny motor - da skal du passe på

Her har resten av bilen gått mye lenger enn motoren.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Heisann!

Har funnet en BMW 3-serie 318i 1998-modell til salgs på finn.no. Selve bilen har gått rundt 300.000 km, men eieren har byttet motor til en som har gått 138.000 km. Så jeg lurte på om dette har noe å si?

Vil man lettere få problemer og slitasjer på bilen da?

Benny Svarer:

Hei på deg!

Ja – det er klart at et motorbytte har noe å si. Både på godt og vondt ...

Det positive er jo at man har en motor med forholdsvis hyggelig kilometerstand og ergo slitasje deretter. Så denne bør kunne gå det dobbelte – minst.

På den annen side blir man jo lett litt skeptisk ... Hvorfor ble motoren byttet i utgangspunktet? Utslitt etter "bare" 300.000 kilometer? Eller er bilen rett og dårlig vedlikeholdt? Er dette en bil hvor eieren (som kanskje er amatør) har klattet og skrudd mye?

Jeg ville nok ha gravd og undersøkt litt om hvorfor, hvorledes og hvordan her ... Det er altså ikke bare positivt. Det forteller jo noe om at det har vært seriøse problemer underveis ...

Men la oss håpe og gå ut i fra at det er en fornuftig og rasjonell grunn til at det har blitt slik og at det er skikkelig gjort. Det er ikke så vanskelig å bytte en motor – snarere tvert imot ...

Motoren har altså gått 138.000 km, mens resten av bilen har gått 300.000 kilometer - og sannsynligvis vil være slitt deretter.

Det er ikke bare motoren som blir slitt i en bil...
Det er ikke bare motoren som blir slitt i en bil...

Det er jo engang slik at det er mye mer enn bare motoren som slites på en bil. Jeg tenker på alt fra elektriske bensinpumpe, via bakaksel, girkasse, hjuloppheng, vindusviskeroverføring, seter og til banale ting som dørbolter og sikkerhetsseler ...

Jeg mener derfor at bilen skal ha et prisbilde som ligger langt nærmere – ganske tett opptil faktisk – en som har gått 300.000 enn en som har gått 138.000 km.

Jeg skal absolutt ikke fraråde deg kjøp – for det er det i utgangspunktet ingen grunn til. Men jeg vil sterkt anbefale å sjekke litt nøye at alt er skikkelig gjort. Jeg har selv sett utstrakt bruk av patentbånd, motorfester som ikke har vært skrudd til og en del andre "jallaløsninger" med gaffatape og strips ved motorbytter. For meg er det alltid et kvalitetstegn når originale braketter og klips fortsatt er på plass ...

Jeg ville også sjekket den nye motoren nøye. Litt kjipt å finne ut at denne er fra 1992 i etterkant, når bilen er fra 1998. Jeg ville nok også hatt dokumentasjon på kilometerstanden på den nye motoren.

En litt nøye sjekk er på plass her altså. Av både bilen generelt og motoren. Ser alt greit ut og prisen er riktig – så kan du handle!

Lykke til!

Les også: Motoren havarerte en time etter at han kjøpte BMW-en

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Slik svindles det med bilforsikringen

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: