Disse er det ikke ofte du ser langs veien lenger. Men denne vil bli å se i lang tid fremover, takket være restaurerings innsatsen til en ung entusiast. (Foto: Privat)
Disse er det ikke ofte du ser langs veien lenger. Men denne vil bli å se i lang tid fremover, takket være restaurerings innsatsen til en ung entusiast. (Foto: Privat)

Bilen min Toyota MR2: Står og venter på at eieren skal få førerkort

Torstein har tatt vare på en virkelig klassisk 80-tallsbil.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Utover 1980-tallet skjedde det noe med nordmenns oppfatning av japansk bilindustri. Siden starten på 1960-tallet hadde vi sett på biler fra Asia som snusfornuftige fremkomstmidler uten høy prioritet på sjarm og kjøreglede, men så begynte det plutselig å dukke opp mer lekne saker.

Les også: Toyota MR2 er virkelig mye moro for småpenger!

Bilen på disse bildene er en av dem – og en bil som en tid solgte i et visst antall også i Norge, etter at vi hadde kommet over ”sjokket”.

Også japanerne kunne ha det gøy

Det handlet selvsagt om at japanerne så langt hadde eksportert bare den kjedeligste delen av sitt modellutvalg til verden utenfor. Også japanerne kunne ha det gøy, og bygget biler for de som virkelig prioriterte kjøreturen mer enn målet. Og første generasjon Toyota MR2 var et typisk eksempel på det.

Den så ikke like lekker ut da Torstein fikk tak i den. Men takket være tiden i California var den rimelig rustfri, og nå er finishen blitt langt bedre. (Foto: Privat)
Den så ikke like lekker ut da Torstein fikk tak i den. Men takket være tiden i California var den rimelig rustfri, og nå er finishen blitt langt bedre. (Foto: Privat)

Her gikk man altså til det avanserte skritt, i hvertfall for en ”junior-sportsbil” i denne klassen, å bygge midtmotorplattform med karosseristruktur forberedt for targa-tak. Litt ”Ferrari light”-image, og en bil som på mange måter tok over der Fiats og Bertones X1/9 hadde sluppet taket noen år tidligere.

Del med Facebook-vennene dine!

Importert fra California

Dette var kjøreglade biler som gjerne ble brukt ganske friskt av eier nummer to og tre, og i dag er det ikke mange igjen av dem. Her skal vi dog få se på én, som dessuten levde et uanstrengt liv på den amerikanske vestkysten i mange år før den kom til kalde nord.

Vi lar eieren fortelle historien med egne ord:

Jeg heter Torstein Røykense, er 17 år gammel og bor i Hordaland (Os kommune) og går på Os videregående skole. Har alltid vær interessert i biler, og har fra 6-årsalderen vært med min far i garasjen og skrudd på og renovert biler.

Les også: ZL1 Convertible - dette er tidenes råeste Camaro uten tak

Har "alltid" hatt en idé om at jeg skulle kjøpe meg en bil noen år før jeg får lappen, for å renovere og gjøre bilen strøken.

Bilen jeg endte opp med er en klassiker fra 80-tallet, nemlig en Toyota MR2 MK1 fra 1988.

Sjelden utgave med kompressor

Bilen kjøpte jeg for 15.000 kroner i januar 2012. Den var i så som så stand, men tro det eller ei, denne bilen var nokså rustfri, selv om rust har vært et problem på disse bilene. Bilen gikk i California fram til 1998, og det er nok en av grunnene til at bilen har holdt seg rustfri.

Noen år etter bilen kom til Norge har den blitt ombygd fra 4AGE, som er motoren de kom med her i Norge, til 4AGZE, som ble levert i MR2 fra 1986 i USA og noen andre land.

I Norge er det vel rundt fem stk som har denne motoren med kompressor.

Første generasjon MR2 hadde den 80-tallstypiske kileformen med en tvert avkuttet hekk, og ble både liten og ilter med rett motorisering. Likheten med legendariske Fiat og Bertone X1/9 er påtagelig. (Foto: Privat)
Første generasjon MR2 hadde den 80-tallstypiske kileformen med en tvert avkuttet hekk, og ble både liten og ilter med rett motorisering. Likheten med legendariske Fiat og Bertone X1/9 er påtagelig. (Foto: Privat)

Bilen har blitt demontert, jeg har fjernet det lille som var av rust, lakkert og montert sammen igjen.

Garasje-lakk med greit resultat

Interiøret i bilen var beige, men det har jeg skiftet ut med et svart interiør. Bilen har blitt lakkert hjemme i garasjen. Resultatet ble bedre enn forventet.

Les også: Tøff coupé til 50.000 kroner - hva med en kul Fiat?

Jeg brukte ca. ett år på å sette bilen i stand, så nå er jeg et år foran skjema, fordi det fortsatt er et år til jeg får "lappen". Så i et år får det holde med å øvelseskjøre med bilen, med min far som sidemann.

Det jeg liker best med bilen er at den har kompressormotoren som få MR2'er har her i landet, og som gjør bilen sprek med over 150 hk. Liker også go-kart følelsen en får av å kjøre den.

Det jeg liker minst med bilen er en oljelekkasje i fordeleren.

Skjult, men fett stereoanlegg

I tillegg til renoveringen, har jeg montert litt bedre høyttalere en de originale, montert tåkelys/kjørelys og montert senkefjærer som har senket bilen 35mm.

Lakkeringen ble absolutt ikke verst, og bedre enn Torstein selv hadde forventet ettersom den foregikk hjemme i garasjen. (Foto: Privat)
Lakkeringen ble absolutt ikke verst, og bedre enn Torstein selv hadde forventet ettersom den foregikk hjemme i garasjen. (Foto: Privat)

Den beste opplevelsen med bilen var da jeg fikk se den komplett og nylakkert etter over ett år i deler.

Planer med bilen er å få montert et enda bedre stereoanlegg med sub. Det skal være skjult og diskré, men det skal være knall lyd. Ellers blir det nok litt oppgraderinger i understellet.

For å hindre rustdannelse på bilen, blir den nok kun sommerkjørt. Bilen skal også bli tatt vare på slik en klassiker som MR2 MK1 fortjener.

Drømmebil: Toyota Supra.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Supra - en lekker sportscoupé som mange har glemt

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Torstein om? Bruk kommentarfeltet under!