Ford Ranger: Kjøp nå - få bilen om to år

Ja, det er mulig – les hvorfor:

Lyst på en slik bil? Da må du belage deg på å vente...
Lyst på en slik bil? Da må du belage deg på å vente...

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Det er på tide for oss å bytte ut vår trofaste sliter på jobb, en velbrukt Isuzu D-Max. Vi har kommet til at den nye Ford Ranger RAP-cab 3.2 automat vil være midt i blinken. Blir derfor litt fortvilet når Ford Norge melder om to – 2 års - leveringstid. Hva er dette for slags???? Må vel være bedre å kutte ut markedsføringen, da? Hilsen Ben

Benny svarer:

Heisann Ben

To år? Det var da voldsomt! Og litt i overkant mye, for å si det mildt ...

Jeg skjønner godt at du er litt skuffet. Det er kjipt når man først har bestemt seg – og så går det ikke i boks allikevel. Det er en del forventninger som ikke blir innfridd da.

Men på den annen side: Vi vet hvorfor – men visste dog ikke at det var fullt så ille.

Den nye Ford Ranger er nemlig en kjempesuksess og etterspørselen i Europa overgår alle forventninger. Fabrikken klarer derfor ikke å produsere nok biler. Det er rett og slett ikke mer kapasitet, de kjører på det remmer og tøy kan holde ...

Så enkelt er det, men ikke desto mindre veldig synd. Både for deg og for Ford.

Det er nok også slik at de store markedene får prioritet og i den sammenhengen så blir jo Norge bare et mikro-land.


Fabrikken produserer alt hva remmer og tøy kan holde, men klarer ikke å dekke etterspørselen.
Fabrikken produserer alt hva remmer og tøy kan holde, men klarer ikke å dekke etterspørselen.

Det er særlig 3,2-literen med automatgir som har "tatt av". Vi forstår hvorfor. Bilen er både tøff, praktisk og har fått bra kjøreegenskaper og god komfort.

Ranger var tidligere en litt kompakt SUV, men har vokst jevnt og trutt og nå blitt ganske så stor i siste utgave. Dette er også den første pickupen som fikk fem stjerner i EuroNCAP sin kollisjonstest. Det trekker jo heller ikke ned ...

3,2-literen som du har tenkt på, yter 200 hk, men den finnes også med 150 hk og den utgaven har mer normal leveringstid – om den kan være et alternativ?

Å kutte ut hele markedsføringen av Ford Ranger ville jo blitt litt feil det også, ettersom de har andre modellalternativer som kan leveres.

Vi har selvfølgelig Testet Ranger i 3,2-liters utgaven. Her er noe av det vi skrev:

Mener du – som meg – at en pickup skal være tøff, da tror jeg vi er relativt enige om at Ford har truffet blinken her.

Helhetsinntrykket er massivt, det ser nesten ut som den kommer ferdig hevet fra fabrikken.

Les hele vår test av Ford Ranger 3,2 Wildtrak her:


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Kreativt – men lovlig: Ambulansen ble cabriolet

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: