Toyota RAV4: Nå har den blitt kultbil

Solgte dårlig som ny - nå er det mange som vil ha en.

Den var liten, sjarmerende og søt i sin spede barndom. Dette er Toyota RAV4 anno 1994.
Den var liten, sjarmerende og søt i sin spede barndom. Dette er Toyota RAV4 anno 1994.

Modeller som GT2000, Crown og Celica har forlengst blitt klassikere for Toyota. Nå er en ny og annerledes Toyota i ferd med å oppnå kultstatus.

Nemlig førstes generasjon av soft-SUVen RAV4. Den ble lansert så tidlig som i 1994.

Den fantes i to varianter. En kort med tre dører og en med lengre akselavstand og fem dører. Bilene kunne leveres både med to- og firehjulstrekk. Men bare en motor, nemlig en 2-liter bensin på 129 hk

Tredørs mest populær

Til tross for både betydelig bedre plass og bedre komfort – takket være lengre akselavstand, så er det den korte tredørs-utgaven entusiastene aller helst vil ha.

Liten lett og kort 3-dørsutgave,  men noen ekte offroader er den ikke.
Liten lett og kort 3-dørsutgave, men noen ekte offroader er den ikke.

Det er utvilsomt den som byr på mest sjarm. Den er liksom både litt søt og litt småbøllete samtidig, men på en uskyldig måte.

Femdørs-utgaven blir litt sånn som en klok og fornuftig storesøster i forhold, men for all del – også denne tar sin bit av kultkaka her. Ikke minst med take på den nevnte plassen. Ikke bare er bagasjerommet mye større, men denne er også en femseter, mens den korte har sitteplass til bare fire.

Toyota Highlander: – Denne kunne blitt en storselger

Bygger på Corolla

Første generasjon RAV4 kom som både tredørs og femdørs. Utgaven med fem dører er desidert den mest praktiske. Den har også sitteplass til fem og byr på helt grei bagasjeplass.
Første generasjon RAV4 kom som både tredørs og femdørs. Utgaven med fem dører er desidert den mest praktiske. Den har også sitteplass til fem og byr på helt grei bagasjeplass.

Denne RAV4-generasjonen bygger i hovedsak på en plattform som den deler med Toyota Corolla.

Toyota har lange tradisjoner med firehjulstrekkere. De fleste tenker da med rette på den smått legendariske Landcruiser – en modell som har eksistert i mer enn 60 år.

RAV4 var vel mer en erstatter for Toyota Tercel enn for den digre Land Cruiseren

Firehjulstrekk og SUV – særlig de litt mindre og kompakte - er et fenomen som har bredd seg som ild i tørt gress de siste årene. Faktum er at første generasjon av RAV4 ikke solgte all verden her hjemme – for hvem hadde vel bruk for en høy bil med firehjulstrekk?

Sjekk denne: Toyota Landcruiser Black Bison:

Registreringer i Norge:


År: Personbiler: Varebiler: Totalt:
1999 323 151 474
1998 243 10 253
1997 175 10 185
1996 68 10 78
1995 30 16 46
1994 58 31 89

Det var først da andre generasjon RAV4 kom, at det virkelig ble sus i serken. Den ble umiddelbart en suksess.

Men det er altså den litt snåle og mer særegne første-generasjonen som mange begynner på få øynene opp for nå.

Billige – enn så lenge

Interiøret et typisk 90-talls fra Toyota, enkelt. greit oig funksjonelt, men her har de også laget en del små, praktiske oppbevaringsrom og koppholdere.
Interiøret et typisk 90-talls fra Toyota, enkelt. greit oig funksjonelt, men her har de også laget en del små, praktiske oppbevaringsrom og koppholdere.

Enn så lenge er prisene hyggelige og det finnes faktisk en god del slike biler til salgs her hjemme.

Prisene er også hyggelige. De starter på rundt 20.000 kroner for en bil som har gått langt, har noe rust og som trenger litt omsorg, mens du får en EU-godkjent, hel og pen bil fra rundt 40.000,- De dyreste som selges fra forhandlere, er femdørs stasjonsvogner av siste årsmodell – til rundt 100.000,-

Noen skikkelig offroader er den dog ikke. Firehjulstrekksystemet er for enkelt og dessuten mangler den reduksjonsgir så tur i skogen gjennom gjørmehull og over stokk, stein og røtter er ikke å anbefale.

Men framkommeligheten er allikevel god. Bilen er forholdsvis lett og har god bakkeklaring. Den har i tillegg ganske bratt vinkel opp til støtfangerne, så veien skal være skikkelig dårlig før du ikke kommer fram. Den er faktisk mer kompetent i terrenget enn man skulle tro. Den korte utgaven er naturlig nok best.

Bjørn har hatt 500 Toyota Hiace

Dette bør du sjekke før kjøp:

De dyreste er 5-dørs av siste årsmodell. Er disse i god stand så må du fortsatt ut med opp mot 100 000 kroner.
De dyreste er 5-dørs av siste årsmodell. Er disse i god stand så må du fortsatt ut med opp mot 100 000 kroner.

Sjekk understell. Bærer bilen preg av tøff offroadkjøring, kan det være lurt å lete videre.

Rust. Kommer først i hjulbuene bak, men sjekk også nedkant av dører, jekkfester og kanaler

På biler med soft-top bør kalesjen sjekkes nøye.

Biler som har gått langt kan bruke en del olje

Vanlige slitedeler som bremser, hjuloppheng og forstilling er obligatoriske sjekkpunkter på så gamle biler.

Les mer om brukte Toyota i vår bruktbil-guide:

Visste du at:

Noen få biler ble levert med både takluke og soft-top.
Noen få biler ble levert med både takluke og soft-top.

– Denne RAV4-modellen var en stor suksess i Australia?

– Den kunne leveres med 2,7-liter V6-bensinmotor?

– Den fantes i en slags cabriolet utgave med soft-top (Se bilde over)

– En elektrisk utgave også ble bygget- kalt EV4?

Les også:Vår test av helt nye RAV4 her: