Sort felt på panseret, nye lykter og
Sort felt på panseret, nye lykter og "øyelokk" er populære stylingtriks. (Foto: Privat)

Bilen min: Audi A3: Denne har mer under panseret enn du kanskje tror

Det er ikke noe problem å hente ut over 200 hk fra denne motoren.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Ikke alle skjønte helt hvor Audi ville da de midt på 1990-tallet ga seg inn på kompaktmarkedet, med en bil med fire ringer i grillen. Der hadde ikke Audi vært siden midt på 1970-tallet, da de prøvde seg med Audi 50, en utstyrs-dopet versjon av VW Polo.

Les også: Nå blir også SUVene kompakte - les testen av Opel Mokka

Nytt forsøk

Det gikk bare sånn tålig bra. Viljen til å betale ekstra for status og hyggelig utstyrsnivå i den størrelsesklassen var heller begrenset. Men 20 år senere hadde mye hendt, og med gryende "premium-status” vurderte man tiden moden for å gjøre et nytt forsøk.

Skinninteriør gjør bilen langt flottere, og hevet inntrykket. Men det var heller ikke standard, og hevet dermed også den fra før av ganske voksne prisen enda mer. (Foto: Privat)
Skinninteriør gjør bilen langt flottere, og hevet inntrykket. Men det var heller ikke standard, og hevet dermed også den fra før av ganske voksne prisen enda mer. (Foto: Privat)

Det var ikke så dumt. Bygget på teknikken fra VW Golf ble den en suksess, og selv om prisen var stiv i forhold til mange andre biler på samme størrelse, hadde ringene i grillen begynt å få skikkelig fotfeste i enkelte kretser.

Vilter med turbo

A3 bød da også på litt mer. Med mange av motorene hentet direkte fra A4 hadde man tilgang til mange spennende alternativer, blant annet ble 1,8-literen med turbo og 150 hester et populært valg i denne bilen. Motoriseringen passet godt i A4, og i lille A3 ga den rimelig spenstige egenskaper som også passet godt til bilens image.

Del med Facebook-vennene dine!

Ikke særlig overraskende har disse utgavene også blitt populære bruktbiler blant gassglad ungdom etter at de har fått noen år på nakken. Her møter vi en av eierne som passer i den kategorien – og som har gått enda litt videre med å lokke ut ekstra krefter av den kompakte Audien sin.

Les også: Golf I - den var ganske enkelt en genial bil

Navn: Mehmet Ipek, (20)

Bosted: Steinberg.

Liker å gjøre ting selv

Litt om meg selv: Jeg liker å kjøre bil, liker å fikse ting selv hvis det er noe galt med bilen.

A3 var bygget på mye av den velprøvde teknikken fra VW Golf, og satsingen var således ganske
A3 var bygget på mye av den velprøvde teknikken fra VW Golf, og satsingen var således ganske

Bilen: Audi A3 1,8 T, 1998-modell.

Hvor lenge har du eid den? Har hatt den i ett år.

Hva har du gjort med den? Satt på øyelokk, foliering på tak og panser, nye lykter både foran og bak og så har jeg byttet dumpventilen.

Liker best med bilen: Den sitter godt på veien, og går som en kule.

Drømmer om Camaro

Liker minst med bilen: Steinsprut på panser og frontfanger, pluss litt flassing av klarlakk.

Beste opplevelse med bilen: På vei til Oslo, skulle kjøre mot en 525, og det var ikke noe problem å dra fra den.

Framtidsplaner for bilen: Bytte frontfanger og kjøpe nye lykter foran igjen.

Drømmebil: Chevrolet Camaro 2010-modell.

Annet: Bilen har blitt chippet, så den har 200hk++.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Audi 50 - Poloen som var litt mer enn en Polo...

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Mehmet om? Bruk kommentarfeltet under!