Jeppeplakat (Foto: Scanpix, faksimile:(facebook))
Jeppeplakat (Foto: Scanpix, faksimile:(facebook))

Markedsfører kjendistung musikal med gammelt terningkast

Den nye musikalen «Jeppe på bjerget» er ikke vist for kritikere ennå, men smykkes likevel med en sekser i annonsene.

Øyvind Blunck og Hilde Lyrån er blant skuespillerene som skal stå på scenen under musikalen basert på Holbergs «Jeppe på bjerget» i september.

Musikalen ble satt opp i Brottet amfi på Hvaler i 2008, men nå tar Østfoldingene bak forestillingen, Ole-Herman Gudin Lundberg, Hans P. Thøgersen og Svein Gundersen med seg produksjonen til hovedstaden og Chat Neuf.

Den nye oppsetningen skal ha samme musikalske innhold som tidligere, men samtlige aktører på scenen er byttet ut.

Misbruker gamle terningkast

«Jeppe i Brottet», som forestillingen het i 2008 fikk gode anmeldelser, og blant dem terningkast seks av Fredrikstad blad.

2008: Anmeldelse av «Jeppe i Brottet» gjort av Kristine Andreassen for Fredrikstad blad. (Foto: Faksimile: (Fredrikstad blad))
2008: Anmeldelse av «Jeppe i Brottet» gjort av Kristine Andreassen for Fredrikstad blad. (Foto: Faksimile: (Fredrikstad blad))

De har nå valgt å benytte terningkastet i annonsen for den nye forestillingen som enda ikke er vist for kritikerne.

Resissør Ole-Herman Gudin Lundberg mener det er helt greit å bruke terningkastet fra 2008 i markedsføringen til tross for at samtlige aktører på scenen er byttet ut.

– Vi synes sekseren er en del av forestillingen. Alle bak produksjonen gjorde en vurdering og valgte å la terningkastet stå i annonsen. Per dags dato synes vi det er riktig, for den sier ikke noe feil om forestillingens innhold og utforming. Det musikalske innholdet vil være det samme. Sekseren vil jo selvfølgelig bli byttet ut dersom vi får en ny karakter i september.

Anmelder mener det er feil

Kristine Andreassen som anmeldte forestillingen for Fredrikstad Blad i 2008 mener det er feil å smykke seg med sekseren.

– Det er så mange elementer i en forestilling som ligger til grunn for en toppkarakter. Den musikalske delen var veldig bra, og jeg ble absolutt positivt overrasket, men jeg var spesielt imponert over hovedrolleinhaveren. Han bidro vesentlig til den sekseren som ble gitt. I den nye forestillingen er alle aktørene byttet ut og jeg kan dermed ikke gå god for at også den vil bli like bra.

Les også: Farmen-Andreas har fått ny kjæreste

Kritikerlaget reagerer

Også leder av kritikerlagets utvalg for teater, musikk og dans, Ida Habbestad reagerer på gjenbruk av karakteren.

– Jeg mener at arrangør bør være forsiktig med hvordan man bruker terningkast og tidligere anmeldelser av forestillinger. I dette tilfellet bør arrangøren gjøre oppmerksom på at vurderingen de viser til gjelder en tidligere oppsetning av musikalen. Jeg er enig med anmelderen i at en ny oppsetning, med helt andre utøvere på scenen, er et annet produkt.

Uenighet innad i produksjonen

Regissør Lundberg mener bestemt at det er helt riktig å bruke det gamle terningkastet, men ber oss likevel kontakte markedsansvarlig for kommentar fra han. Det er tydelig at kommunikasjonen i kulissene har vært dårlig, da markedsansvarlig, Gusty Utterdahl understreker til tv2.no at de aldri mente å bruke terningkastet i markedsføringen.

– Det var rett og slett en glipp. Feil versjon av annonsen ble levert ut til mediene. Vi var alle fast bestemt på å ikke publisere terningkastet fra 2008. Rett skal være rett.

Ikke første gang terningkast misbrukes

Det er ikke første gang Utterdahl blir beskylt for å misbruke terningkast i markedsføringen sin.

Han var nemlig gjennom den samme problemstillingen i fjor da han produserte forestillingen «The Thrill of Michael Jackson» sammen med artist Åge Sten Nilsen.

De hadde lagt på terningkast fem ved siden av seks sitater fra presseanmeldelser av forestillingen. Problemet var bare at «The Thrill of Michael Jackson» ikke har fått terningkast fem av alle avisene og tidsskriftene.

Les også: – Hanne Krogh lurer publikum med terningkast seks

Publiserte feil versjon

– Vi lærte av våre feil forrige gang og denne gangen har det rett og slett skjedd en glipp. Vi var alle i produksjonen enige om å ikke bruke terningkast, for rett skal være rett. Vi kan garantere at dette ikke vil skje igjen.

Skylder på for mye å gjøre

Når tv2.no konfronterer Utterdahl med at karakteren fortsatt pryder annonser på sosiale medier, samt deres egen nettside blir han overrasket.

– Det er fint at du sier ifra, for det visste jeg faktisk ikke. Det skal selvfølgelig fjernes med en gang.

– Er det ikke litt spesielt at du som markedsfører ikke har kontroll over annonsene som ligger ute på nettet?

– Jeg er produsent for syv ulike produksjoner og har tydeligvis ikke klart å ha oversikt over alt. Har forsøkt å deligere litt.

Sekseren er enda ikke fjernet fra annonsen i sosiale medier to dager etter samtalen fant sted.

Les også: Dette bildet utløste den nye Facebook-farsotten

Vil ikke ta slutt med det første

Det blir stadig brukt ugyldige terningkast i underholdningsbransjen. Tidligere i år ble det bråk da Hanne Krogh og tre tenorer reklamerte for sitt sommershow.

Her brukte artisten terningkast seks på en forestilling som ikke hadde hatt premiere, og fikk pepper for det i bransjen.

Ida Habbestad i kritikerlaget tror ikke feilaktige terningkast vil ta slutt med det første.

– Jeg forstår at arrangørene gjerne vil selge produksjonenes sine, men i lengden tror jeg man har alt å vinne på å være mer rederlige i måten man selger produksjonene sine på.

God kveld Norge har ikke lykkes i å komme i kontakt med Øyvind Blunk. Hilde Lyrån ønsker ikke å kommentere saken.