Det koster penger å kjøpe en Mercedes ML. Men det koster også penger   store penger   å eie den.
Det koster penger å kjøpe en Mercedes ML. Men det koster også penger store penger å eie den.

Mercedes ML: Du vil neppe vite hvor mye det koster å eie den

Men kanskje er det verdt det likevel?

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Det har kommet arv fra en tante inn på konto og det har gjort økonomien ganske annerledes enn den var for litt siden. Det er ikke snakk om noen formue, akkurat, men det er nok penger til at vi ikke trenger å leve bare etter fornuften. Til saken: Det jeg tenker på nå, er å dra på litt og kjøpe en bil med litt mer drømmefaktor enn det vi har hatt råd til tidligere (To Skoda Octavia, nå VW Passat 4 Motion).

Har veldig lyst på en større SUV, aller helst en Mercedes ML. Vi har råd til å kjøpe den, men det jeg tenker litt på er hvor stort verditapet på en slik bil egentlig blir. Trives veldig godt med å ha nybil og bytte før den blir så gammel at det blir særlig slitasje og påkostninger. Det vil i praksis si å skifte etter tre-fire år. Hvis det koster oss mange hundre tusen blir det jo en vurdering om vi ikke bør bruke pengene på noe annet. Jeg har sett mange oppstillinger rundt verditap på mer "vanlige" biler, men ikke på kostbare SUV-er. Frykter bare at de tallene er enda verre enn for andre biler? Det hadde vært fint med et råd før vi tar endelig stilling til dette.

Benny svarer:

Hei sann. Dette høres ut som et ekte luksusproblem! Men jeg skjønner også problemstillingen din, det er jo ikke noe hyggelig å kjøre rundt i en fin bil hvis man samtidig bekymrer seg for at den taper seg mye i verdi.

I ditt tilfelle er jeg redd jeg ikke har de beste nyhetene... Store og dyre SUV-er trenger ikke nødvendigvis å ha et større verditap enn andre biler i prosent – men i kroner og øre blir det fort ganske ille.

De aller fleste av disse bilene går som firmabiler og/eller i leasing. Altså at han eller hun som kjører rundt i den ikke behøver å ofre så mange tanker på hva bilen taper seg i verdi den perioden man har den.

I ditt tilfelle blir det annerledes, ettersom du kjøper den selv og så skal bytte den inn igjen i en nybil etter noen år. Da kan du nok få deg en ubehagelig overraskelse, ja.

Dette er jo ikke eksakt matematikk og det har også mye å gjøre med hvilken modell du velger, motor og utstyrsnivå. Men det gjelder i alle fall å velge "riktig" – det vil si kjøpe en nybil som også vil være veldig kurant som bruktbil når dagen kommer.

LES OGSÅ: 2012-modellen har tapt seg nesten en million

Taper seg en månedslønn

Vi har tidligere skrevet om tall som biladministrasjonsselskapet LeasePlan har gitt ut om biler i denne klassen. "Skrekkeksemplet" hos dem var Mercedes GL, altså den største av SUV-ene fra Mercedes.

Den ville ifølge deres beregninger koste rundt 30.000 kroner i måneden å holde. Det er jo i praksis en ganske bra månedslønn, det!

BMW X5, som nok er mer riktig å sammenligne ML med, ville på sin side koste 25.000 kroner i måneden. Etter tre-fire år snakker vi altså ganske voldsomme beløp.

For all del: Dette er et utgangspunkt og riktig så ille trenger nok ikke regnestykket å bli. Men at det er dyrt – ja, det er det nok ingen tvil om.

Så må vurderingen bli om du synes det er verdt det likevel. Å kjøre rundt i en splitter ny, avansert og påkostet bilmodell, som ikke så veldig mange andre har muligheten til å eie. Jeg skjønner veldig godt at det er fristende hvis man har muligheten!

LES OGSÅ: Dette er de smarteste nybilkjøpene akkurat nå

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Slik unngår du at bilen blir en tapsbombe

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: