Eksperthjelp.no tar 199,  for legeråd som er gratis hos fastlegen. (Foto: TV 2 hjelper deg)
Eksperthjelp.no tar 199, for legeråd som er gratis hos fastlegen. (Foto: TV 2 hjelper deg)

Tar 199,- for råd som legevakta gir deg gratis

Hva er vitsen med å betale for legeråd hos ekperthjelp.no når rådet nesten alltid er å oppsøke legen?

Du har kanskje sett reklamen. Marianne Krogness sitter på et overfylt legekontor. Timene går, og da lysene slukkes, etter å ha ventet i seks timer, har skuespilleren fortsatt til gode å komme inn til legesjekken sin.

Det svenske selskapet Preganor AB hevder å ha løsningen. De står bak nettsiden eksperthjelp.no, en telefon- og eposttjeneste som skal spare deg fra å sløse bort tiden i kø hos legen.

Prisen for legetjenester er 199,- pr. samtale, og da kan du snakke med en lege i opptil 20 minutter. Noen leger svarer bare på epost, og da kan det ta opp til tre dager før man får tilbakemelding. Prisen på epost ligger høyere enn telefon. Men, via telefon og epost, er det umulig å undersøke den innringende pasienten.

«Livet er enklere for deg som spør», er slagordet til selskapet.

Spørsmålet vårt er da; hvor nødvendig er denne tjenesten?

Fire «pasienter»

Marit Hermansen er leder for Norsk forening for Allmennmedisin (Foto: TV 2 hjelper deg)
Marit Hermansen er leder for Norsk forening for Allmennmedisin (Foto: TV 2 hjelper deg)

For å undersøke tjenesten, har TV 2 hjelper deg tatt med Marit Hermansen, leder for Norsk forening for Allmennmedisin. Hun har utarbeidet en rekke pasienthistorier som skal presenteres for ekspertene på telefon og epost.

– Det er historier som godt kunne ha vært innringt på en legevakt eller fastlegekontor. Med relativt vanlige plager, sier Hermansen.

Pasienthistoriene omhandler en ung mann som har skadet ankelen under en fotballkamp, en vond mage, en syk toåring og et vondt kne. Hermansen mener at samtlige av disse plagene bør sjekkes nærmere, og mistenker at legene vil ha behov for ytterligere undersøkelser.

– Jeg vil tro at legene som får disse historiene vil ha behov for mer undersøkelser, enten på kontoret eller laboratoriet, sånn at man vil få råd om å undersøke dette videre, sier Hermansen.

Og hun skulle få rett. Av de fire legene TV 2 hjelper deg kontaktet, fikk vi svar av tre. De tre legene kom alle med det samme rådet.

Dra til legen

Pasienten med den vonde ankelen fikk som råd å vente og se, men om ikke ankelen ble bedre, måtte fastlegen oppsøkes. Dette rådet kostet 199,-. Hermansen mener at rådet i seg selv var godt.

– Hadde du ringt til legevakta, kan det hende du hadde fått det samme rådet. Da hadde for så vidt ikke kostet deg noen ting.

Legen som fikk servert historien om den syke toåringen, ga det samme rådet. Ta med jenta til fastlegen eller legevakta for videre undersøkelser. Pris for telefonsamtalen - 199,-.

Historien om det vonde kneet ble sendt og besvart på epost.

– Dette kneet må undersøkes, mente Hermansen.

Det anbefalte eksperthjelp.no-legen også.

Her anbefalte legen pasienten å bli henvist til ortopedisk kirurg ved det lokale sykehuset, for å kunne stille en diagnose. Dette svaret kostet hele 550,- og det tok 6,5 timer før vi fikk svar.

Spørsmålet om den vonde magen forble ubesvart, da legen ikke svarte på telefonen.

Unødvendig?

Hos samtlige leger fikk vi det samme svaret. Hermansen i foreningen for allmennmedisin mener rådene var gode, i og med at samtlige rådet innringerne til å besøke en lege for ytterligere undersøkelser. Det hun stiller spørsmålstegn ved, er nødvendigheten av tjeneste.

– Jeg kan ikke se at dette fyller et behov, annet enn at det koster litt ekstra, sier hun til TV 2 hjelper deg.

Hermansen sier at den samme tjenesten er gratis, ved at det ikke koster noe å ringe til for eksempel legevakten.

– Nødvendig tjeneste

Tommy Samuelsson er daglig leder i Preganor AB (Foto: TV 2 hjelper deg)
Tommy Samuelsson er daglig leder i Preganor AB (Foto: TV 2 hjelper deg)
Daglig leder i Preganor AB, som står bak nettsiden, Tommy Samuelsson, avviser at tjenesten er unødvendig, og mener det er bra at samtlige leger gir det samme rådet.

– Det er vel veldig bra? Om du er urolig om hva du skal gjøre, og har en sykdom, og legen ringer og bedømmer at du bør ta en kontroll hos legen, så er vel det kjempebra?

– Det er veldig vanskelig å komme igjennom (til legen) når man vil, legger han til.

Han har riktignok ikke noe godt svar på hvorfor én av legene vi ringte ikke tok telefonen.

– Er det sånn at de ikke svarer, da må vi ta tak i det. Det er ikke sånn det skal fungere, sier Samuelsson.

På spørsmål om hvorfor man heller ikke ringe rett til legevakta eller fastlegen når man har et spørsmål svarer Samuelsson at man hos eksperthjelp.no får svar med en gang på telefon, eller inntil tre virkedager på epost.

I reklamen venter pasienten i seks timer uten å få svar. TV 2 hjelper deg ventet i 6,5 timer på svar på epost. Samuelsson mener dette var raskt.

– Det synes jeg. Ettersom at det står at de har opptil tre dager på å svare, avslutter han.