Alle disse bilene er god eksempler på modeller som har fått bilmerket til å 'gjenoppstå'...
Alle disse bilene er god eksempler på modeller som har fått bilmerket til å "gjenoppstå"...

Dette er bilmerkene som gjenoppsto

Alle var ille ute - men så kom en reddende engel.

Påsken er definitivt en tid for oppstandelse og med et gledens budskap for mange.

Men det er ikke bare mystiske karer med langt hår, skjegg og sandaler som gjenoppstår.

Det gjelder i høy grad bilmerker og modeller også. Det er naturlig nok det siste det handler om her på Broom.no.

Enkelte bilmodeller / merker avgår så og si – og sikkert ufortjent noen ganger – ved døden. Inntil en ny modell gjenoppstår og med sin glorie atter kaster lys over merket – og alle blir glade!

Under har vi funnet noen eksempler på nettopp dette.

Les også: Disse bilene kunne vi tenkt oss å sette igjen


Mazda CX-5:

Mazda-CX5-02
Mazda-CX5-02

Helt siden de to første bilene kom til Norge i 1966 har Mazda vært kjent for sine svært driftssikre, fornuftige og velutstyrte biler, og merket har da også solgt jevnt og trutt her hjemme.

Den populære 323-modellen var i en periode nærmest for en folkevogn å regne, men utover mot slutten av 90-tallet skjedde det noe.

Markedsandelene sank. Ikke bare litt...

Ryktene ville har det til at samarbeidet med Ford gikk ut over den velkjente kvaliteten, i 2004 kom en ny importør på banen og enkelte av modellene var befengt med rustproblemer. Dieselmotor som "alle" plutselig skulle ha – selv i småbiler – slet de med, og problemene tårnet seg opp like raskt som salget stupte.

Les også: Han har solgt Mazda i over 40 år

De to første Mazda-bilene kom til Norge i 1966. En 1500 som på bildet og en varebil. Dette er en annonse fra 1969.
De to første Mazda-bilene kom til Norge i 1966. En 1500 som på bildet og en varebil. Dette er en annonse fra 1969.

I 1993 var det godt over 140.000 registrerte Mazda i Norge, mens i 2007 var tallet nede i bare 75.000 – altså nesten en halvering på 14 år.

Bilene forsvant raskere enn de ble erstattet, og selv om man solgte en og annen Mazda 6 og 3, så var det ikke morsomt å være Mazda-forhandler.

Den nye Mazda-messias skulle vise seg å bli kompakt-SUV-en CX-5.

En modell som passet det norske folk som sjokolade i påskeegget. At ventetiden tidvis var uakseptabelt lang gjorde tydeligvis ikke noe. Denne bilen skulle folk bare ha! Og det vil de fortsatt. Nå har i tillegg en helt ny Mazda 6 også blitt lansert, og det er definitivt lys i Mazda-tunnelen. Takket være CX-5.

Les vår test av Mazda CX-5 her:


Skoda Octavia:

Skoda Octavia
Skoda Octavia

Tsjekkiske Skoda er et gammel og ærverdig merke med aner helt tilbake til 1895.

De hadde også helt klart en storhetstid i Norge tidlig på 60-tallet.

Men mange og nye aktører – blant annet fra Japan – kom til, og Skoda maktet ikke å følge utviklingen. Bilene var gammelmodige både å se på og å kjøre. I sannhetens navn hadde de ikke all verdens kvalitet heller...

Det gikk med andre ord utforbakke – både fort og lenge. Få bilmerker har vel fått så mye tyn, hets og blitt vitset så mye med som nettopp Skoda, kanskje med Lada som unntak.

Men et stykke ut på 90-tallet skjedde det noe. VW-konsernet kom inn som en sterk, rik og viktig partner.

Skoda fikk til og med dele plattform og motor med sine nye søsken. Både Fabia og ikke minst Octavia er direkte resultat av dette samarbeidet.

Særlig sistnevnte bidro til å endre Skodas renommé nesten over natta, da den nye Octavia ble vist i 1996.

Les også: Slik er nye Skoda Rapid

Skoda maktet ikke å følge utviklingen utover på 70 og 80-tallet og bilen var håpløst gammeldagse
Skoda maktet ikke å følge utviklingen utover på 70 og 80-tallet og bilen var håpløst gammeldagse

Ikke bare var bilen ganske fin å se på. Med plattform fra VW Golf var den velkjørende også, og med motor fra VW-gruppen kunne man for en gangs skyld tillate seg å kjøre så langt at ikke var gangavstand hjem – selv om man hadde Skoda.

Skoda Octavia ble faktisk så populær at det tidvis var ventelister på den.

Senere kom den både som stasjonsvogn og med firehjulstrekk også. Begge deler var like populært her hjemme. I tillegg kom flere nye og spennende modeller til.

Når kvaliteten viste seg å være like god eller vel så god som på konsernbrødrene VW og Audi, men bilen billigere, ja så var suksessen og oppstandelsen for merket sikret.

Skoda-eventyret er på langt nær over ennå...

Nye Octavia: – Større, bedre og mer velbygd


Fiat 500:

Fiat 500 Abarth
Fiat 500 Abarth

Man kan trygt si at Fiat sliter litt med å få skikkelig feste i Norge.

Som med Skoda solgte bilene fra Fabbrica Italiana Automobili Torino veldig bra på 60- og 70-tallet. Både 124, 127 og 128 var populære, men etter det dabbet det av. De fikk et lite oppsving tidlig på 80-tallet med Uno, som var den siste modellen som solgte i noe særlig antall her hjemme.

Problemet er bare at det nå er 30 år siden...

Et litt småfrynsete rykte, gjentatte importørskifter, forhandlerkonkurser og bortimot en magisk tiltrekning på stålmark, gjorde det ikke lett for de som skulle livnære seg på de ellers morsomme og sjarmerende bilene fra pizzalandet.

Nedover i Europa solgte de riktignok bra og jo lengre sørover jo bedre. Men her i Norge var det steindødt. Rett og slett.

Les også: Husker du denne Fiaten?

Påsken anno 1967? Reklambilde for Fiat 124 med påmontert kjetting! Ikke det optimale med tanke på salg til oss nordmenn akkurat...
Påsken anno 1967? Reklambilde for Fiat 124 med påmontert kjetting! Ikke det optimale med tanke på salg til oss nordmenn akkurat...

Den reddende engelen her kom inn for landing i 2007 i form av lille, søte Fiat 500.

Den maktet å blåse nytt liv inn i Fiat her hjemme og løftet salget betraktelig. I tillegg er en ny og offensiv importør også på plass.

Problemet er at det er den eneste modellen som selges i noe særlig antall, og det er synd. Det er jo begrenset hvor mye makt en bitte liten engel har – tross alt.

Skal Fiat makte å stabilisere salget på et jevnt og noenlunde høyt nivå, er vi stygt redd for at det trengs ytterligere hjelp fra høyere makter. Men vi minnes jo i disse dagene på at under kan skje – så kanskje...

Les vår test av Fiat 500 her: