Ferrari LaFerrari: Historiens råeste

Nesten 1000 hestekrefter – og et imponerende lavt forbruk.

Hvis du skulle være så heldig å få dette synet i speilet på bilen din, så er det nok greit å slippe vedkommende fram. Ferraris nye versting er et råskinn.
Hvis du skulle være så heldig å få dette synet i speilet på bilen din, så er det nok greit å slippe vedkommende fram. Ferraris nye versting er et råskinn.

Når Ferrari slår på den røde stortromma si, så gjaller det gjerne gjennom hele bilverden. Og det er nettopp det de har gjort nå.

Den nyeste kreasjonen, og dette er virkelig en kreasjon, heter kort og godt LaFerrari. Eller Ferrarien, om vi skulle oversatt det til norsk. Ferrarien – i bestemt form – er merkets nye flaggskip. Prislappen i Norge blir rundt 11 millioner kroner.

Vi nevner noen stikkord: Hybrid drivlinje, totalt 963 hestekrefter, toppfart 350 km/t og 0–200 km/t på 7 sekunder blank. Det siste er kjappere enn Bugatti Veyron!

Som du skjønner, vi snakker om en seriøs versting.

LeFerrari bakfra
LeFerrari bakfra

SE VIDEO: Gammel BMW jakter på superbil

163 hestekrefter

Hybridløsningen, som har fått navnet HY-KERS, er satt sammen med en selvpustende bensinmotor på 6,2 liter som utgangspunkt. V12, må vite. Denne alene leverer 800 hestekrefter. Altså 100 hestekrefter mer enn Lamborghini Aventador.

I TILLEGG har LaFerrari en elmotor som yter 163 hestekrefter – og bidrar til den tidligere nevnte "summen" på 963 totalt.

Noen av de som har råd til dyre biler er fotballspillere – se hva de kjører

LeFerrari interiør
LeFerrari interiør

Kjapp rundt svingene

Nå er du nok spent på å høre hvilke tid dette gir på øvelsen 0–100 km/t. Snakker vi verdens raskeste akselerasjon? Nei, vi gjør ikke det, altså. 3 sekunder blank er ikke nok til å tukte de aller, aller raskeste ut av lyskrysset.

Men kjenner vi Ferrari rett, vil de nok ta igjen mye av det tapte i svingene. Den nye modellen skal for eksempel være raskere enn selveste Enzo og Ferrari F12 Berlinetta rundt testbanen på Fiorano.

SE VIDEO: Her kjører han "rally" med sjelden Ferrari

Høy forbruk og utslipp

For øvrig må nok LaFerrari tåle betegnelsen versting på et annet område enn ytelser og krefter også. Miljøaspektet ved slike biler er naturligvis, skal vi si tvilsomt? For eksempel spys det ut 330 g/km med CO2. Det er mye.

Forbruket er også høyt. 1,47 l/mil. Men alt er som kjent relativt. Og siden vi er litt positivt anlagt, velger vi å si at både forbruk og utslipp faktisk er ganske så lavt. Les videre så skjønner du hvorfor.

Lamborghini ligger ikke på latsiden de heller ...

LeFerrari 2
LeFerrari 2

Forresten, lavt forbruk og utslipp

Det har seg nemlig slik at en del andre superbiler det er naturlig å sammenligne seg med, er langt verre miljøsvin enn den vakre, røde Ferrarien.

La oss ta noen eksempel:

Bugatti Veyron: Snittforbruk 2,4 l/mil. CO2-utslipp: 574 g/km

Lamborghini Aventador: Snittforbruk: 1,72 l/mil. CO2-utslipp: 398 g/km.

Ferrari F12 Berlinetta: Snittforbruk: 1,5 l/mil. CO2-utslipp: 350 g/km

Koenigsegg Agera R: Snittforbruk: 1,5 l/mil. CO2-utslipp: 310 g/km

LES OGSÅ: Honda NSX: Nå skal japanerne ta rotta på Ferrari – igjen

McLaren P1 bakfra
McLaren P1 bakfra
McLaren P1
McLaren P1

McLaren P1

Så da kan vi altså slå fast først som sist, at LaFerrari ikke bare slår rundetider – den slår også et slag for miljøet!

Vi kan, mens vi er i miljømodus, nevne at også McLaren har laget en lignende miljøbil. Den heter P1 – yter i overkant av 900 hestekrefter og har en hybrid drivlinje. Den når 100 km/t på under tre sekunder og fikser 300 km/t på under 17 sekunder.

Hvem hadde trodd at det å lage miljøvennlige biler kunne være så gøy?

McLaren P1 interiør
McLaren P1 interiør

Og i motsatt ende av skalaen finner vi disse: De tregeste nybilene du kan kjøpe!