Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er akkurat nå i Frankrike   og tester nye VW Beetle cabriolet.
Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er akkurat nå i Frankrike og tester nye VW Beetle cabriolet.

2013 VW Beetle cabriolet: På "vinterferie" uten tak

Akkurat nå tester Broom-Vegard nyheten på Rivieraen. Les førsteinntrykket:

Det er vinterferie i store deler av landet, men i Broom-redaksjonen jobbes det som vanlig.

Det vil si med ett unntak: Redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen som akkurat nå befinner seg på den franske rivieraen. Og ettersom vi andre misunner ham det ganske kraftig, har vi funnet ut at vi heller vil kalle det vinterferie – enn biltest!

Del med Facebook-vennene dine

11 grader og regn

– He, he. Ja hvis du definerer det å reise bort som ferie, da har du vel rett i det. Nå hadde jeg håpet at jeg virkelig kunne vri kniven og fortelle om hvor varmt og deilig det er her nede, men det er nok ikke heeelt sånn.

– Akkurat nå er det 11 grader og regnet pøser ned. Jeg rakk akkurat å ta et par bilder før det kom. Men for all del: Jeg klager ikke, det var 19 minus da jeg dro hjemmefra grytidlig i morges, forteller Vegard.

LES OGSÅ: Den får Norges beste garanti

Golf R

Han er på tur for å teste to nykommere, VW Golf i R-versjon og Beetle cabriolet. Kjenner vi Vegard redd, er det nok førstnevnte han gleder seg mest til.

Men det har startet med Beetle. Coupéutgaven kjenner vi godt allerede – nå er det altså snart klart for cabriolet også.

LES OGSÅ: Beetle har blitt helt ny

Putre rundt i

– Med startpris på 284.000 blir dette en av Norges rimeligste cabrioleter. Så langt har jeg kjørt Beetle med 105-hesters bensinmotor. Det er ikke akkurat noen rakett, for å si det mildt.

– Men samtidig er det en motor som for så vidt kler bilen. Dette er en typisk kosemotor, godt egnet til å putre rundt og ta livet ganske så med ro. Og er du ute etter heftig bil med spisse kjøreegenskaper, da kjøper du vel ikke akkurat Volkswagen Beetle, sier Vegard.

Jentebil?

– Hvordan ser den ut i virkeligheten?

– Cabrioleten ligner helt klart mer på forgjengeren enn det coupeen gjør. Der er det særlig den nye taklinja som gjør forskjellen, det er langt mer utvisket på cab-utgaven. Sånn sett er det nok ikke så veldig mange som kommer til å legge merke til at dette har blitt helt ny bil.

– Det er et sjarmerende og ganske søtt design, jeg tipper en stor del av kjøperne av denne kommer til å være jenter.

LES OGSÅ: Dette kjører norske jenter

Selge 100 biler

– Kjøreegenskapene er som sagt satt opp mot komfort. Støydempingen er veldig bra til å være cabriolet, selv i 120 km/t på motorveien er det stille inne i bilen. Det praktiske er ivaretatt av 225 liters bagasjerom. Det høres kanskje ikke veldig mye ut, men det duger til å få med seg litt.

– Taket går opp og ned på 9,5 sekunder, det er kjapt. Det kan også opereres i opp til 50 km/t, du slipper altså å stoppe langs veikanten hvis det plutselig kommer en regnskur, forteller Vegard og legger til:

– Bilen er i Norge i april/mai, og salgsmålet det første året er på 100 biler. Det bør absolutt være realistisk.

LES OGSÅ: – Hvor lenge holder egentlig cabriolet-taket?

Natt-testing?

– Og hva skjer nå?

– Jo, nå skal jeg straks bytte over til et eksemplar med dieselmotor og DSG-girkasse. Og så skal jeg begynne å sirkle meg inn mot en Golf R. De har få eksemplarer klare til test her, så det er rift om den. Men det skal jeg nok klare – om det så skal bli natt-testing!

– Da får du ha en god vinterferie videre!

– He he, jo takk for det! Det er hjem igjen i morgen ettermiddag, så det er i alle fall en effektiv "vinterferie" dette. Jeg kommer tilbake med full test av både Beetle cabriolet og Golf R når jeg er hjemme igjen, avslutter Vegard.

Heftig cabriolet? Sjekk denne!

Slik ser den ut med taket nede - nye Volkswagen Beetle cabriolet.
Slik ser den ut med taket nede - nye Volkswagen Beetle cabriolet.

GUIDE: Dette må du vite før du kjøper cabriolet