
Audi S3: Dette er et leketøy – med plass til familien
300 hk, fem dører og en overraskelse. SE VIDEO!
I disse dager er det full trøkk rundt nye Audi A3 Sportback i Norge. Mens norske kunder i all hovedsak kjøper fornuftige varianter med drivstoff- og miljøvennlige motorer – kommer også den foreløpige verstingmodellen, S3, ut på det internasjonale markedet.
300 hestekrefter blir det å finne under panseret – og med det blir det et formidabelt kraftverk vi har med å gjøre.
Men konkurransen er tøff – splitter nye Mercedes A 45 AMG er nettopp sluppet, og BMW har jo sin 135i.
Les mer om Audi S3 med tre dører her
5,5 sekunder
S3 Sportback er inne i sin andre generasjon, og skal vises i Geneveutstillingen om bare noen uker.
Der vil publikum få se en bil med samme motor som i tredørs S3-en – en firesylindret 2-liter med turbo, og altså 300 hestekrefter.
Quattro følger med på kjøpet, og om du velger grunnutgaven med manuelt gir klarer du 0–100 km/t på 5,5 sekunder.
Her kan du lese vår test av Audi A3 Sportback

Overraskende kjapp
Hvis du overlater giringen til den svært kompetente S-tronic-automatgirkassen kuttes imidlertid 0–100 km/t-tiden med et halv sekund, til 5 sekunder blank. Det er kjapt. Faktisk kjappere enn tredørsversjonen!
Sistnevnte bruker nemlig 0,1 sekunder mer til 100 km/t med S-tronic. Ikke at du vil merke det, men likevel litt merkelig ...
I praksis kan en nok konkludere med at disse bilene er ganske nøyaktig like raske ...
Toppfarten er "selvsagt" begrenset til 250 km/t – akkurat som på tredørs-S3-en.

Lavere forbruk
Men om forskjellene mellom S3 og S3 Sportback er små – er det noen viktige endringer fra forrige generasjon av S3 Sportback.
Blant annet er forbruket redusert betydelig. Med S-tronic klarer den seg med 0,69 l/mil – 0,15 l/mil mindre enn forgjengeren – den har 5,2 centimeter lengre akselavstand og veier 70 kilo mindre.

LES OGSÅ: Audi A3 ABT: Splitter ny GTI-killer på vei
Kjøreinnstillinger
Blant liste over ekstrautstyr finnes Audi Drive Select – som gir sjåføren mulighet til å veksle mellom Comort, Auto, Dynamic og Efficiency, avhengig av humør og veistandard.
I det du velger Dynamic-modus, som er den mest sportslige, blir også motorlyden noe mer framtredende.
S3-utgaven av Sportback er 25 mm lavere enn standard, og har progressiv styring som både gir bedre styrerespons når du skal presse grensene og lettere manøvrering ved parkering.
LES OGSÅ: Tenk deg om før du kjøper bil av en hobbymekaniker

Kommer mer ...
S3 Sportback lanseres til høsten.
Men for dem som synes dette blir litt tamt, er det bare å vente på RS-utgaven.
Den vil nok ha krefter som står bedre til A-klasse-verstingen 45 AMG – med 360 hestekrefter – og BMW 1 M Coupe som har 340 hk.
Klikk på videovinduet under for å se klippet:
Her er en nedsnødd Audi-versting!