Sesong
Sesong

Nye trenere setter ikke fart på sesongkort-salget

Sjekk hvor mange sesongkort lagene i eliteserien har solgt til nå.

Oslo (TV 2 Sporten): Tippeligaen har opplevd stor nedgang i tilskuertallene de siste sesongene. Det er snaut fem uker til 2013-sesongen sparkes i gang, og det er lite som tyder på at tallene er på vei oppover i særlig grad.

AaFK har solgt flest
TV 2 har vært i kontakt med alle de 16 klubbene for å få vite hvor mange sesongkort de har solgt til nå (5. og 6. februar), og hvor mange de hadde solgt på samme tid i fjor. Sett vekk fra Hønefoss og Sandnes Ulf, er det få som melder om økning, men heller en liten nedgang eller jevne tall fra fjoråret.

Vålerenga har fått inn Kjetil Rekdal, Rosenborg har hentet Per Joar Hansen og Aalesund har lokket Jan Jönsson ned fra Trondheim. Likevel har ikke nyansettelsene satt fyr på partoutkort-salget.

– Det var en liten effekt akkurat da vi ansatte Jönsson. Men dette styres veldig av sportslige prestasjoner. I fjor hadde vi ett cupgull som hjalp godt på salget før sesongen. Nå håper vi laget leverer godt i oppkjøringskampene, sier Kjell Slinning, AaFKs markedssjef.

Tangotrøyene har solgt 1000 færre kort enn det som var tilfelle i februar i fjor. 5700 kort til private, bedrifter og samarbeidspartnere er omsatt på Sunnmøre per dags dato.

– Fryktelig sesong
Rosenborg ligger noen hundretalls kort bak februar-tallene i 2012.

– Vi ligger på ca. 5000 kort nå, det er nesten det samme som i fjor. Gjenkjøpsfristen vår går ut 15.februar, da vil tallene være mer oppdaterte, sier RBKs arrangementssjef, Tove Moe Dyrhaug.

Også Vålerengas salg lugger. Selv om Kjetil Rekdals retur har skapt et visst trøkk rundt hovedstadslaget, har de bare solgt 3800 kort.

– Sesongen i fjor var fryktelig. Vi tror dette kan bli et bra år, nå kommer profiler tilbake og Kjetil skaper entusiasme, så vi har absolutt troen, sier Anita Alexandersen, VIFs arrangementsansvarlige.

Brann holder igjen
Brann er den eneste klubben som ikke vil offentliggjøre sine foreløpige salgstall.

- Styret skal orienteres først. Sånn er rutinene i klubben, sier Dag Frode Algerøy, salgssjef på privatmarkedet.

– Hva kan du si om salget så langt?

– Det er som forventet. Tallene kan dere heller få tirsdag morgen, sier han.

Vekst på 25 og 45 prosent
Hønefoss og Sandnes Ulf kan fortelle om kraftige oppsving, faktisk på over 25 og 45 prosent! Men på Ringerike og i Sandnes er det snakk om et betydelig mindre antall enn hos de konkurrentene i de større byene.

– Vi hadde 800 solgte i februar i fjor. Nå er det solgt 1000. Forrige sesong gjorde vi det bra som nyopprykket lag, derfor opplever vi en vekst, sier Kjetil Byfuglien som er kommersiell leder i Hønefoss.

I Tromsø skylder man på laber markedsføring så langt, mens Viking kan melde om en Jonevret-effekt fra høsten, og sterk tro på et større salg enn de 6000 de endte på sist. Selv om siddisen foreløpig ligger ganske likt med 5500 solgte.

– Det er flere avtaler med forskjellige sponsorer som ikke er i havn ennå. Jeg vil tro vi selger mer enn 6000 kort, som var det vi solgte i fjor, sier Vikings salgssjef Arild Gjerde.

Strømsgodset forventer også en liten oppgang etter gullkamp og sølvmedaljer i høst.

Haugesund regner med at flere hundre supportere fra Måkeberget vil punge ut for 15 hjemmekamper når fasilitetene på den nye tribunen er offentliggjort.

Så mange sesongkort har klubbene solgt til nå:

Lag: Til nå - på samme tid i fjor - totalt i fjor:

Aalesund 5700 - 6700 - 7700

Viking 5500 - 5500 - 6000

Rosenborg 5000 - 5400 - 7200

Molde 4500 - 4500 - 7600

Vålerenga 3800 - 4100 - 6500

Strømsgodset 2900 - 2800 - 3240

Haugesund 2746 - 3178 - 3500

Start 2500 - Ikke i eliteserien

Lillestrøm 2120 - 2385 - 3100

Sandnes Ulf 1750 - 1200 - 2450

Sarpsborg 08 1590 - Ikke i eliteserien

Sogndal 1500 - 1500 - 1560

Tromsø 1327 - 2150 - 2800

Odd Grenland 1100 - 1200 - 3100

Hønefoss 1000 - 800 - 1300

Brann Hemmelig - 6710 - 7300

* Dette er cirka-tall hentet inn 5. og 6. februar. Det kan ha skjedd endringer etter dette.

** Alle tall inneholder salg til både privatpersoner, bedrifter og samarbeidspartnere. Vi har kun tatt høyde for sesongkort som er bestilt og betalt for. Flere klubber melder om reservasjoner og forhandlinger som kan gi utslag senere.