DELTAKERNE: Disse ti TV 2 Sporty deltakerne trente seg 79 kilo lettere og 172 år yngre i kondisjonsalder på bare ti uker. Nå følger resten av de ansatte i Meny kjeden etter. (Fra v.) Trine Bart, Frank Bjørung, Unni Frogner, Linda Kristin Holbø, Vegard Kjuus, Christine Fleischer, Martin Thorpe Thorkildsen, Thomas Jansen, Linda Jarål og Hans Balint. (Foto: Solum, Stian Lysberg/NTB scanpix)
DELTAKERNE: Disse ti TV 2 Sporty deltakerne trente seg 79 kilo lettere og 172 år yngre i kondisjonsalder på bare ti uker. Nå følger resten av de ansatte i Meny kjeden etter. (Fra v.) Trine Bart, Frank Bjørung, Unni Frogner, Linda Kristin Holbø, Vegard Kjuus, Christine Fleischer, Martin Thorpe Thorkildsen, Thomas Jansen, Linda Jarål og Hans Balint. (Foto: Solum, Stian Lysberg/NTB scanpix)

Med disse knepene raste de ned i vekt

Sporty-deltakerne deler sine beste tips til deg som vil endre livsstil.

Meld deg inn i Sportyklubben du også!

I løpet av vinteren har «Sporty: Gjør livet lettere!» fulgt ti Meny-ansatte som har endret livsstil.

Her røper de hvordan de klarte å spise sunnere og få en mer aktiv hverdag.

Hans Balint (49)

Hans sin utfordringer var at han røykte, hadde diabetes type 2, 20 kilo ekstra på magen og var svært inaktiv.

Les om Hans' livsstilsendring her!

Sporty2012_Hans02 (Foto: Håvard Solem/TV 2)
Sporty2012_Hans02 (Foto: Håvard Solem/TV 2)

Her er Hans' beste tips:

1. Det kan være en utfordring å ta på seg treningstøyet og komme seg ut døren. Men når du først er kommet deg ut, går det som en lek. Ta treningen i et tempo og en mengde som du kan leve med.

2. Det er viktigere å fokusere på det du faktisk klarer enn den ene tingen som glapp. Ikke grav deg ned om du ikke fikk trent en dag eller om du spiste en sjokolade du ikke skulle spist.

3. Tenk «grovere, grønnere, magrere» når du er i butikken. Det er et råd jeg har fått av ekspertene i Sporty.

LES OGSÅ: 60.000 skal kutte røyken – slik klarte Hans det

Linda Kristin Holbø (41)

Tobarnsmor Linda hadde et svært usunt kosthold og var avhengig av sjokolade. Hun hadde aldri trent før hun møtte Sportys eksperter, og merket at kroppen hadde begynt å forfalle.

Les om Lindas livsstilsendring her!

SLITEN: Linda Holbø hadde aldri trent før hun ble med i «Sporty: Gjør livet lettere!». Hun ble pushet hardt på trening av personlig trener Anne Marte Sneve. Rådene har hun tatt med seg videre. (Foto: TV 2)
SLITEN: Linda Holbø hadde aldri trent før hun ble med i «Sporty: Gjør livet lettere!». Hun ble pushet hardt på trening av personlig trener Anne Marte Sneve. Rådene har hun tatt med seg videre. (Foto: TV 2)

Her er Lindas beste tips:

1. Begynn med en gang, ikke vent på mandager eller andre dager som liksom virker bedre å begynne på. Kom i gang! Finn en som du kan trene sammen med, det er mye enklere når man er flere.

2. Spis riktigere, oftere, mindre og ta litt sunnere valg i kosten enn det du gjør i dag. Ikke start på noen diett.

3. Ikke start så hardt, så blir ikke neste treningsøkt så skremmende. Øk gradvis og tørr å utfordre deg selv. Det er viktig med egentid, så få støtte fra nærmeste familie.

LES OGSÅ: Linda (41) ble 15 år yngre på 10 uker

LES OGSÅ: – Endelig en jul uten dårlig samvittighet

Trine Barth (46)

Trine utviklet en depresjon da hun kom i overgangsalderen og hadde hatt noen tøffe år bak seg. Med tungsinn og lite energi trengte hun hjelp for å finne tilbake livsgleden.

Les om Trines livsstilsendring her!

I FRITT FALL: Dag Otto Lauritzen overrasket Trine med fallskjermhopp. (Foto: Privat/)
I FRITT FALL: Dag Otto Lauritzen overrasket Trine med fallskjermhopp. (Foto: Privat/)

Her er Trines beste tips:

1. Først må du bestemme deg. Deretter er mitt tips å trene minst 3–4 ganger i uken i starten, gjerne de første 10 ukene. Dette bør være hovedfokus. Deretter kan man trene to dager i uken, og da velge en aktivitet du liker godt. Styrke, intervalltrening og høypulstimer på treningssenteret er mine favoritter. Det er viktig å jobbe med kjernemuskulaturen.

2. Være bevisst på å spise ofte og lite, og spis fisk minst to dager i uken. Ta deg også pauser fra hverdagens mas og ta vare på deg selv.

3. Familien må støtte deg for at du skal lykkes. Fordel arbeidsoppgavene, alle må være med og bidra hjemme. Finn deg faste dager som du kan trene på. Da er det enklere å gjennomføre.

LES OGSÅ: Slik ble Trine (46) kvitt ryggsmertene

Christine Fleischer (23)

23-åringen fra Sandefjord var overvektig og inaktiv. Hennes største utfordring var å gå ned i vekt.

Les om Christines livsstilsendring her!

VIL ENDRE LIVSSTIL: Kassadamen Christine Fleischer (23) fra Sandefjord er en av ti deltakere som skal endre livsstil i årets sesong av «Sporty: Gjør livet lettere!» på TV 2. (Foto: TV 2/)
VIL ENDRE LIVSSTIL: Kassadamen Christine Fleischer (23) fra Sandefjord er en av ti deltakere som skal endre livsstil i årets sesong av «Sporty: Gjør livet lettere!» på TV 2. (Foto: TV 2/)

Christines beste tips:

1. Spis regelmessig, det hjelper kroppen til å holde blodsukkeret og energinivået oppe. På den måten blir man ikke så fort fysen heller.

2. Spis sunt. Velg grovt og grønt, da blir kroppen sunnere og man vil etter hvert føle seg bedre.

3. Spis mellommåltider. Frukt, grønnsaker og yoghurt uten tilsatt sukker. Å spise mellom de større måltidene er viktig. På den måten spiser man ikke for mye de gangene man skal spise. Lite og ofte er bra. Blir man fysen er det fint å ta litt frukt eller grønnsaker eller nøtter. Å drikke masse vann er også bra. Etter hvert vil søtsuget forsvinne og man er allerede i gang med en sunnere livsstil.

LES OGSÅ: Fikk trøst av Hedda etter sjokkmelding

LES OGSÅ: Her knuser Christine (91 kg) Dag Otto i badminton

Thomas Jansen (40)

Thomas hadde en usunn livsstil der han bare spiste ett stort måltid om dagen. Han levde på røyk, snus og kaffe fram til middag klokken 18.00. Thomas har en blodkarsykdom som gjør at han trenger å trene og spise sunt for å holde denne i sjakk.

Les om Thomas' livsstilsendring her!

FULL FORVANDLING: Butikksjef Thomas Jansen avbildet på finalesendingen til «Sporty: Gjør livet lettere!». Forvandlingen er total etter ti uker med livsstilsendring. (Foto: Solum, Stian Lysberg/NTB Scanpix)
FULL FORVANDLING: Butikksjef Thomas Jansen avbildet på finalesendingen til «Sporty: Gjør livet lettere!». Forvandlingen er total etter ti uker med livsstilsendring. (Foto: Solum, Stian Lysberg/NTB Scanpix)

Her er Thomas' beste tips:

1. Sett deg noen delmål på treningsøktene. Starte med for eksempel å løpe 10 minutter, så gå 4 minutter, så løpe 10 minutter. Øk på for hver uke. Jeg vil anbefale å løpe to ganger i uken og trene styrke- og kjernemuskulatur to ganger i uken.

2. Få deg noen å trene sammen med slik at dere kan motivere hverandre.

3. Spis sunnere, altså lettere, grovere og friskere. Og ikke minst: legg inn mellommåltider.

LES OGSÅ: Thomas trente seg 15 år yngre og 11 kilo lettere

LES OGSÅ: Fryktet han ikke skulle få se barna vokse opp

LES OGSÅ: Klarer du å utføre Thomas sin monsterøkt?

Unni Frogner (52)

For Unni var det angst og smerter i muskler og ledd som var den store utfordringen.

Les om Unnis livsstilsendring her!

OVERRASKER: Sporty-deltaker Unni Frogner (foran til v.) får makeover i skjønnhetssalongen til Jan Thomas Mørch Husby når hun plutselig slipper bomben som får stylisten til å miste munn og mæle. (Foto: TV 2/)
OVERRASKER: Sporty-deltaker Unni Frogner (foran til v.) får makeover i skjønnhetssalongen til Jan Thomas Mørch Husby når hun plutselig slipper bomben som får stylisten til å miste munn og mæle. (Foto: TV 2/)

Her er Unnis beste råd:

1. Ta sjanser! Prøv å begynn med trening i det små. Det gir mye energi, og da er du i gang. Jeg var en sofasitter, men nå er jeg ikke det lengre.

2. Begynn gjerne med gåturer, det er en god start for å komme i gang med trening. Jeg startet med dette, ofte lange turer i skogen. Føler du tungsinn hjelper det å gå en tur. Ikke la sofaen være din venn, men la den heller bli din fiende.

3. Finn noen du kan trene sammen med. Selv søkte jeg opp «Tjukkasgjengen» på internett og begynte å gå turer sammen med dem.

LES OGSÅ: Unni får Jan Thomas til å gråte

Frank Bjørung (37)

Kokken Frank spiste altfor mye ferdigmat og trengte hjelp til å endre kostholdet og komme i gang med treningen igjen.

Les om Franks livsstilsendring her!

SLANKET SEG: Frank gikk ned 16 kilo på 10 uker. (Foto: TV 2/)
SLANKET SEG: Frank gikk ned 16 kilo på 10 uker. (Foto: TV 2/)

Her er Franks beste tips:

1. Jeg føler at jeg har fått en ny start på livet igjen etter min deltakelse i TV 2 Sporty, så nå tenker jeg sunnere, magrere og ikke minst grønnere. Du må samtidig kutte ned på middagsporsjonene. Jeg spiser fisk en fast dag i uka og det er 100 prosents økning for min del.

2. Ta deg tid til å spise lunsj i arbeidstiden og mellommåltider, slik at du ikke småspiser. Da kan fristelsen bli stor til å ta seg en sjokolade.

3. Forbered deg på noen tøffe dager som kommer etter at du har bestemt deg for å gjøre noe med kostholdet. Jeg skal love deg at gleden blir stor når vekta kryper nedover.

LES OGSÅ: Slanke-Frank får drømmepasning av sitt store Chelsea-idol

LES OGSÅ: – Jeg trengte hjelp til å legge om kostholdet

Vegard Kjuus (40)

Meny-direktøren stresset for mye, slurvet med kostholdet på jobb og hadde sluttet med trening.

Les om Vegards livsstilsendring her!

HARDKJØR: Verdensmester Cecilia Brækhus tyner direktør Vegard Kjuus maksimalt i ringen slik at han skal nå målet sitt om å komme i toppform på bare ti uker. (Foto: TV 2/)
HARDKJØR: Verdensmester Cecilia Brækhus tyner direktør Vegard Kjuus maksimalt i ringen slik at han skal nå målet sitt om å komme i toppform på bare ti uker. (Foto: TV 2/)

Her er Vegards beste tips:

1. Sett deg klare mål, og bestem deg. Sett av tid til trening og gjør avtaler med kolleger eller venner om å trene sammen. Det er bra å ha noen som kan backe deg opp.

2. Selv om arbeidsdagen er hektisk, er det viktig å ta deg tid til å spise en god lunsj.

3. Å etablere gode vaner så man går litt på autopilot er nok det beste rådet jeg har! Vi har på kontoret satt opp to fellestreninger, tirsdag kl. 16.00 og torsdag kl. 07.00. Disse har jeg fått inn i mine hverdagsvaner og hjelper meg til å holde aktivitetsnivået oppe.

LES OGSÅ: Meny-sjefen forspiste seg på hamburgere

LES OGSÅ: Her får toppsjefen kjørt seg av Cecilia Brækhus

Martin Thorkildsen (23)

Martin hadde lite overskudd og drakk altfor mye brus og energidrikk. 23-åringen hadde også lagt på seg en del kilo som han ønsket å bli kvitt.

Les om Martins livsstilsendring her!

PÅ TRENING: Martin Thorkildsen ble slankere, sterkere og fikk bedre holdning i løpet av ti uker med trening og et sunt kosthold. (Foto: TV 2/)
PÅ TRENING: Martin Thorkildsen ble slankere, sterkere og fikk bedre holdning i løpet av ti uker med trening og et sunt kosthold. (Foto: TV 2/)

Martins beste tips:

1. Finn deg en treningskamerat. Det er mer motiverende å trene sammen med noen. Da er det en som venter på deg, da må du gå.

2. Sett deg mange små, oppnåelige mål med treningen. På sikt vil du nå det store målet ditt.

3. Tren før jobb eller før du kommer hjem etter jobb. Setter du deg først ned for å slappe av, blir det vanskelig å komme seg ut igjen.

LES OGSÅ: Martin trente seg 5 centimeter høyere

LES OGSÅ: Hedda frelste fiskehateren med denne oppskriften

Linda Jarål (38)

Butikksjef Linda hadde jojoslanket mye og hele tiden endt opp med mer vekt på kroppen enn før slankekurene. Nå ønsket hun å komme i form.

Les om Lindas livsstilsendring her!

GLAD OG FORNØYD: I løpet av ti uker satte butikksjef Linda Jarål i gang med et velregissert trenings- og kostholdsopplegg. Hun nektet også sine kolleger i kassa å selge henne sukkervarer. Det ga umiddelbart resultater: Lavere fettprosent, mer muskler, bedre kondis. (Foto: Solum, Stian Lysberg/NTB scanpix)
GLAD OG FORNØYD: I løpet av ti uker satte butikksjef Linda Jarål i gang med et velregissert trenings- og kostholdsopplegg. Hun nektet også sine kolleger i kassa å selge henne sukkervarer. Det ga umiddelbart resultater: Lavere fettprosent, mer muskler, bedre kondis. (Foto: Solum, Stian Lysberg/NTB scanpix)

Her er Lindas beste tips:

1. Gjør små grep med kostholdet. Foran hver endring du gjør, still deg selv spørsmålet om dette er noe du kan leve med resten av livet. Det kan for eksempel være å spise grovbrød i stedet for fine brød, fullkornris – og pasta og mer grønnsaker til lunsj og middag. Dropp sukker mandag til fredag. Om du ikke tror du kan spise salat til lunsj hver dag resten av livet – ja så ikke gjør den endringen. Ha heller som mål at du skal spise sunn og regelmessig lunsj hver dag. Ikke si at du heretter aldri skal drikke brus – si heller at du skal droppe sukkerholdig brus på hverdager. Oppretthold en kosedag i uken minimum. Det er viktig for at du skal kunne klare det resten av livet.

2. Ikke tenk at du skal slanke deg, men at du skal endre livsstil. Kilo og centimeter vil gå ned som en bonus.

3. Prat om livsstilsendringen med venner og familie. Fortell dem hva som er målet ditt – det forplikter. Snakk med mann og barn om at mor skal sette av tid til trening. Få dem til å være med på det og forklar hvorfor det er viktig for deg. Da er det lettere å få til treningsøkter selv i hektiske arbeidsuker. Når det første mann og barn spør om når jeg kommer hjem fra jobb er «skal du trene i dag?» eller «når skal du trene i dag?» - så er det mye lettere å si at «ja det skal jeg – når passer det familien?»

LES OGSÅ: – Nå er det moro å kjøpe klær igjen!

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!