gmn
gmn

Lisa trengte personlig trener for å gå opp i vekt

– Jeg spiste ikke nok mat i forhold til hvor mye jeg trente.

Lisa Sæther Melheim (28) er en ivrig treningsjente, men i fjor høst følte hun at all treningen gjorde henne for svak og for tynn.

– Jeg var en av mange jenter som brukte mye tid på løping, som er treningsformen man tror er best for å holde seg i form. Da spiste jeg ikke nok mat i forhold til hvor mye jeg trente. Jeg trente ikke noe særlig styrke, så jeg var bra trent kondisjonsmessig, men ikke styrkemessig, sier hun til «God morgen Norge».

Les også: Slik får du mindre sukker i maten

– Det er nok mange som henne

Hun valgte derfor å ta kontakt med personlig trener Martin Norum fordi hun ønsket å få en kropp som viste mer muskler fremfor bare å være slank.

De to har jobbet sammen siden starten av september.

– Først gjorde vi en analyse av hvordan kroppen hennes beveger seg og hvor sterk eller svak hun var i diverse øvelser, og så tilpasset vi et opplegg utifra det. Som personlig trener er jeg opptatt av å trene gode baseøvelser som knebøy, markløft og utfall, fordi det har en stor overføringsverdi til hverdagslige aktiviteter og sport, sier Norum og utdyper:

Måtte høyne fettprosenten

– Hun var kanskje litt for lett i forhold til hvordan fettprosenten var, og det var nødvendig at den ble høyere, rett og slett på grunn av av helseeffekter for kroppen hennes. Kondisjonstrening er kjempebra i rette mengder, men å kombinere kondisjonstrening og styrketrening er veldig viktig.

Han tror det er mange som er i samme situasjon som Melheim.

– Det er nok mange som er i sjangeren hun har vært, hvor man løper veldig mye og kanskje sulter seg litte grann, og kjører kroppen litt i senk. For å forebygge osteoporose og for å få det bedre hormonelt i kroppen, så er det viktig med styrketrening, sier Martin Norum.

Les også: Nora (10) ser alt i svart-hvitt

Løfter sin egen kroppsvekt

Styrketreningen de siste fire månedene har gitt gode resultater.

– Hun har jo blitt veldig sterk, og det er stilig. Hun trener «chins». Det er en øvelse hvor man trekker opp sin egen kroppsvekt, og hun får det til fem ganger, sier Norum som understreker at fornuftig styrketrening ikke gir voldsomme utslag på kroppsfasongen.

– Man blir ikke kjempestor og muskuløs av å trene tung styrke.

Se Lisa løfte sin egen kroppsvekt flere ganger:

694845

– Viktig å spise nok proteiner, fett og karbohydrater

I tillegg til styrketrening, har kostholdsendringer vært en viktig del av Melheims styrketrening og påfølgende vektoppgang.

– Jeg har lært hvordan og hvor mye jeg skal spise i forhold til styrketreningen jeg har holdt på med. Jeg har lært at det er viktig å spise nok proteiner, karbohydrater og fett, og at man fyller på lagrene hele tiden. For én ting er å trene masse, men får du ikke inn nok næring, får du ikke resultater heller, sier Lisa Sæther Melheim.

Les også: Ny og smertefri metode for behandling av åreknuter