I FRITT FALL: Dag Otto Lauritzen overrasket Trine med fallskjermhopp. (Foto: Privat/)
I FRITT FALL: Dag Otto Lauritzen overrasket Trine med fallskjermhopp. (Foto: Privat/)

Trening hjalp Trine ut av depresjonen

Bobler av overskudd etter ti uker med sunn mat og trening.

Kom i gang du også! Bli med i Sportyklubben!

– Jeg har aldri hatt det så bra som nå! Dette har vært den største oppturen jeg har hatt på mange, mange år, sier Trine Barth (46).

Da «Sporty: Gjør livet lettere!» søkte deltakere som ville endre livsstil, meldte tobarnsmoren seg på. Hun hadde slitt med depresjoner og ville prøve å gjøre noe med situasjonen sin.

Tok lett til tårene

– Depresjonen merket jeg gradvis etter at jeg kom i overgangsalderen. Jeg merket først hetetoktene, og etter hvert begynte det triste å ta over. Så kom gråten, forteller Trine.

Det skulle ikke mye til før Trine tok til tårene. Hun følte seg konstant sliten og trist både hjemme og på jobb som frukt og grøntansvarlig på Meny Indre Havn i Sandefjord.

– Jeg hadde tenkt å slutte i jobben min, for jeg så ikke noen ende på ting. Alt gikk gradvis nedover inntil TV 2 kom inn døra. Målet mitt med å være med i programmet var å bli gladere, få mer overskudd og kunne glede meg til ting igjen. Men jeg visste ikke om det kom til å skje, innrømmer tobarnsmoren.

LES OGSÅ: Slik ble Trine (46) kvitt ryggsmertene

Fikk overskudd

Sporlys ekspertteam mente at regelmessig fysisk aktivitet og sunn mat i ti uker kunne hjelpe henne med å få tilbake livsgnisten.

– Da vi startet opp møtte jeg en trist, nedstemt og energiløs dame. Hun hadde mistet litt av den gode flyten i hverdagen, og merket at jobb og omsorg for familien tappet henne for alle krefter. Trine hadde kommet i overgangsalderen og kjente ikke igjen sitt eget humør. Hun gråt i enhver situasjon, forteller treningsekspert Anne Marte Sneve.

LES OGSÅ: Få motivasjon til sunnere liv med helsetest

LEGGER AV STÅL: Med noen enkle grep kan du bygge spretne leggmuskler som gjør deg raskere både på tredemøllen og sykkelsetet. Sporty-ekspert Anne Marte Handal Sneve viser deg hvordan i videoene nedenfor. (Foto: Andre Martinsen)
LEGGER AV STÅL: Med noen enkle grep kan du bygge spretne leggmuskler som gjør deg raskere både på tredemøllen og sykkelsetet. Sporty-ekspert Anne Marte Handal Sneve viser deg hvordan i videoene nedenfor. (Foto: Andre Martinsen)

Anne Marte laget et opplegg for Trine som skulle gi henne mer energi og få henne ut av den negative spiralen.

– Treningen skulle ikke føles som en ekstra belastning som tok enda mer krefter fra henne, forklarer treningseksperten.

Trine fikk et skreddersydd treningsprogram, oppfølging av treningsekspert Anne Marte og gode råd fra kost- og livsstilsrådgiver Siri Marte Hollekim. Trine hadde også samtale med psykolog og fikk oppfølging fra lege.

– Jeg merket en forskjell med en gang jeg begynte med trening. Jeg hadde ikke trodd at jeg ville merke noen endring på så kort tid, forteller Trine.

LES OGSÅ: Martin trente seg 5 centimeter høyere

Dette trente hun

* Bevegelighet: Som følge av ensidig belastning og mye tungt arbeid på jobb og stress var det en del av musklene til Trine som var stramme. En viktig del av Trines opplegg ble derfor bevegelighetstrening, og nettopp jobbe med å mykne opp stiv muskulatur.

– Stramme muskler kan skape muskelsmerte, belastningsplager, hodepine og dermed også forsterke negativ stemning i kroppen. Dette ønsket vi å rette opp i gjennom bevegelighetstrening. Dette ble lagt inn som faste poster i treningsprogrammet hennes, forteller Anne Marte.

LES OGSÅ: – Disse tøyeøvelsene gir energi og overskudd

LES OGSÅ: Tøying forebygger vond rygg

* Aktiviteter som gjorde henne glad: Hvilken type aktivitet man velger har ikke så mye å si med tanke på effekter i forhold til depresjon. Forskning viser at det viktigste er at aktiviteten er lystbetont og anbefalingene fra Helsedirektoratet er at aktiviteten er fra moderat intensitet, det vil si at du blir litt andpusten (anbefalingene for fysisk aktivitet for voksne er minimum 30 minutter moderat fysisk aktivitet per dag)

Trine trente saltimer 1–2 ganger i uken. Her var det både fokus på styrketrening og kondisjon.

– Trine nevnte at hun før likte godt å trene saltimer på treningsstudio. Derfor anbefalte jeg henne og ta opp denne treningsformen med musikk og positivitet fra andre mennesker. Dette ble raskt en hit for Trine. Jeg fikk mange entusiastiske tekstmeldinger fra henne etter trening da hun var «høy på livet og euforisk og glad» fordi hun hadde trent, forteller Anne Marte.

Trine-tid

– Jeg innførte også et begrep for Trine som vi kalte TRINE-tid. Det vil si tid der Trine ikke skulle fokusere på andre eller la andre komme i første rekke, men heller fokusere på seg selv. Her gjorde hun ting som gjorde henne glad og som ikke nødvendigvis var fysisk krevende.

Denne tiden brukte Trine på å kjøre Harley på landeveier med musikk på ørene eller til å gå tur i skogen.

– Dette var for å tømme tanker, fokusere på seg selv og kjenne etter hvordan magefølelsen var, forklarer treningseksperten.

LES OGSÅ: Øvelsen som forebygger vonde dataskuldre

Ble slankere

– I løpet av tiukersperioden ble jeg gladere, fikk mer overskudd og så lysere på livet. Men det har tatt meg åtte måneder å komme helt dit jeg ville være, forteller Trine.

I dag trener Trine minimum tre ganger i uken. Hun har mye fokus på styrketrening og å få høy puls.

Trine hadde et relativt sunt kosthold fra før, men ble rådet til å spise flere fiskemåltider i uken og til å øke variasjonen i fargevalget av frukt og grønnsaker.

– Et godt og sunt kosthold med mange farger og mer fisk vil være bidragsyter for bedre overskudd og gode følelser, sier kost- og livsstilsrådgiver Siri Marte Hollekim.

Siri Marte Hollekim, TV 2 Sportys ekspert innen trening og kosthold. (Foto: TV 2)
Siri Marte Hollekim, TV 2 Sportys ekspert innen trening og kosthold. (Foto: TV 2)

Trening og et sunnere kosthold gjorde også noe med kroppen hennes. På ti uker ble tobarnsmoren 8 cm smalere rundt livet, gikk ned 3 kilo og reduserte kondisjonsalderen sin med hele 25 år!

– Det var en bonus. At jeg strammet opp og gikk ned i vekt handler nok mye om styrketreningen jeg la ned. Jeg har lagt mye vekt på kjernemuskulatur under treningene, forteller hun.

I tillegg til trening, forteller Trine at hun føler seg bedre etter at hun begynte med homøopatmedisin for tre måneder siden.

LES OGSÅ: Unni trente bort angst og sykdom

Fornøyd med livet

For Trine ble deltakelsen i programmet et vendepunkt.

GLAD IGJEN: Trine Barth (46) var lenge plaget med depresjoner i forbindelse med overgangsalderen. Trening førte henne tilbake til en lykkelig hverdag. (Foto: Ivar Kvaal/)
GLAD IGJEN: Trine Barth (46) var lenge plaget med depresjoner i forbindelse med overgangsalderen. Trening førte henne tilbake til en lykkelig hverdag. (Foto: Ivar Kvaal/)

– Det har betydd veldig mye. Jeg har kommet meg tilbake til et nivå der jeg er fornøyd med livet igjen. Nå vet jeg at selv om overgangsalderen kommer, så er det ikke slutt. Jeg var utrolig sliten, men forstår nå hva trening betyr hvis jeg skal være til stede i hverdagen. Det betyr også mye for guttene mine at jeg nå er fornøyd med meg selv.

– Jeg oppdaget for noen uker siden at jeg gledet meg til helgen selv om vi bare skulle være hjemme. Jeg skjønner nå hvor langt nede og hvor sliten jeg egentlig har vært. Jeg skal ikke tilbake dit jeg var, sier hun.

Trine råder andre som sliter med tungsinn og depresjoner til å begynne med regelmessig trening.

– Trening er virkelig å anbefale. Det gjelder å finne sin egen måte å gjøre ting på og sette treningen inn i system. Det er bare å bestemme seg for å sette av tid til trening, for det gjør deg så godt etterpå.

– Treningen ga meg mye overskudd, og jeg merket det etter bare en måneds tid. Jeg gjennomførte den treningen jeg ble anbefalt å gjøre og det funket veldig. Treningen har betydd alt for at jeg har det bedre mentalt.

SE VIDEO: Motivator Dag Otto Lauritzen ville oppfølge en av Trines drømmer og overrasket henne med fallskjermhopping.

694691

Beholdt jobben

Trine jobber fortsatt i Meny-butikken. Trivselen kom tilbake i takt med humøret.

– Jeg er blitt gladere på jobben. Nå har jeg mer energi og overskudd. Jeg orker mer, har mer å gi og ser lysere på tingene.

Om to uker reiser Trine og ektemannen på skiferie til Saalbach i Østerrike sammen med gode venner.

– Jeg gleder meg virkelig! I år skal vi også til Svalbard, hvor jeg faktisk bodde i tre år på 90-tallet. Vi skal ha med oss venner dit, kjøre scooter og jeg skal vise dem hva jeg har opplevd. Nå gleder jeg meg endelig til mange ting.

– Bedre enn antidepressiva

– Fysisk aktivitet påvirker din psykiske helse. Om det så er overgangsplager eller depresjoner av mild eller moderat art kan aktivitet i mange tilfeller fungere bedre enn antidepressiva, sier treningsekspert Anne Marte Sneve.

– Det beste av alt er at det er helt gratis og har ingen andre bivirkninger enn enda mer overskudd og kapasitet.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!