SLYNGER: Trine trente blant annet med redcord slynger for å få en sterkere kjernemuskulatur. (Foto: TV 2/)
SLYNGER: Trine trente blant annet med redcord slynger for å få en sterkere kjernemuskulatur. (Foto: TV 2/)

Slik ble Trine (46) kvitt ryggsmertene

Visste du at feil løfteteknikk er en av hovedårsakene til ryggplager? Lær triksene her.

Kom i gang du også! Bli med i Sportyklubben!

– Jeg er mye i aktivitet på jobb og det er mye løfting og bæring. Det ga meg mye vondter og smerter overalt, sier Trine Barth (46).

Hver dag løfter hun tunge kasser med frukt og grønnsaker i jobben på Meny Indre Havn i Sandefjord.

– Det blir mye statisk løfting. Og når ting skal gå fort, så tenker man ikke over løfteteknikken, sier Trine.

Se video i vinduet øverst!

Ble smertefri

Hun har slitt med smerter både i rygg, armer og nakke. I løpet av ti uker med «Sporty: Gjør livet lettere!» fikk hun en sterkere kropp og lærte hvor viktig det er å løfte riktig. Resultatet er over all forventning:

– Jeg merker stor forskjell og har rett og slett ingen plager mer, forteller hun.

LES OGSÅ: Tøying forebygger vond rygg

Ved å trene styrke ble Trine sterkere i kjernemuskulatur i mage og rygg. Det har gitt henne bedre holdning når hun skal utføre tunge løft.

– At mage og rygg er sterkere, og at jeg har blitt generelt sterkere i hele kroppen har gjort at jeg er kvitt smertene, forteller hun.

Depresjon, og ikke ryggsmerter, var egentlig årsaken til at Trine meldte seg på «Sporty: Gjør livet lettere!». Se hvordan livet hennes endret seg på ti uker på TV 2 søndag kveld kl. 19.00!

Vanlig plage

KURVET: Ryggsøylen har svai, og denne bør også opprettholdes når vi gjør tunge løft. (Foto: Privat/)
KURVET: Ryggsøylen har svai, og denne bør også opprettholdes når vi gjør tunge løft. (Foto: Privat/)

– Feil løfteteknikk er en av hovedårsakene til ryggplager. Uansett om du jobber et sted der det er mye løft i løpet av dagen, du er småbarnsmor som skal løfte opp ungen din, eller du skal måke snø, så er fokus på riktig teknikk ekstremt viktig, sier Anne Marte Sneve.

Hun er Sportys treningsekspert og har fulgte Trine tett gjennom de ti ukene.

LES OGSÅ: – Disse tøyeøvelsene gir energi og overskudd

– Ryggen vår har en naturlig s-kurve. I denne kurven ligger ryggvirvlene fint oppå hverandre. og vi er sterke og tåler både mye vekt oppå skuldrene våre, men også å løfte mye opp fra bakken. Dermed bør vi jobbe for å opprettholde denne svaien også når vi løfter opp ting, sier Sneve.

– Løfter vi ved å krumme ryggen blir det trangt for noen ryggvirvler, dermed kan skader og vondter kan oppstå, forklarer hun.

Riktig teknikk

Så hvis du fokuserer på å løfte med beina (så ryggen fortsatt kan ha denne S formen) I stedet for å krumme ryggen vil du spare ryggen din for masse bry.

FOKUS PÅ TEKNIKK: Anne Marte Sneve forklarer hvordan du bør løfte tunge ting opp fra gulvet. (Foto: Ivar Kvaal/)
FOKUS PÅ TEKNIKK: Anne Marte Sneve forklarer hvordan du bør løfte tunge ting opp fra gulvet. (Foto: Ivar Kvaal/)

Se «Sporty: Gjør livet lettere!» på TV 2 i kveld kl. 19.00!

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!