Franskmenn kan mer enn ost og vin. Nå har du muligheten til å skaffe deg en årgangs Citroen! (Foto: Privat)
Franskmenn kan mer enn ost og vin. Nå har du muligheten til å skaffe deg en årgangs Citroen! (Foto: Privat)

Citroën ID/DS: Ekte klassiker klar for nye eventyr

Designbomben trenger bare litt stell først.

Jo da, franskmenn kan mer enn å lage utsøkt vin og gode oster. De har også veldig mange flotte biler på samvittigheten.

En av dem er denne klassikeren som nå er klar for nye eventyr.

Citroën ID-en på bildet over er nemlig til salgs.

Braksuksess

Nå er det vel ikke til å stikke under et bilsete at denne trenger litt jobb for å gjenoppstå i sin fordums glans, men moden og lagret - det er den i alle fall.

Citroën ID / DS ble vist første gang under Paris (hvor ellers?) Motorshow 5. oktober 1955. I løpet av 15 minutter var 743 biler solgt, mens status for dagen var vanvittige 12.000 ordrer mottatt. En skikkelig braksuksess med andre ord.

Futurisk utseende og innovativ teknologi til tross - eller kanskje nettopp derfor, så ble denne bilen en braksuksess.
Futurisk utseende og innovativ teknologi til tross - eller kanskje nettopp derfor, så ble denne bilen en braksuksess.

Bli med hjem til en ekte Citroën-entusiast:


Unik fjæring

Det var jo slett ikke noen selvfølge. Bilen hadde mildt sagt fått et futurisk utseende av den Italienske billedhoggeren og industridesigneren Flaminio Bertoni (fantastisk flott navn!) - samtidig som bilen bød på oppsiktsvekkende og innovativ teknologi.

Aller mest oppmerksomhet fikk den unike, hydropneumatiske fjæringen som siden på mange måter har vært synonymt med merket.


Innstegsmodell

Motormessig er ikke bilen like framtidsrettet som på det øvrige. Den solide maskinen stammer opprinnelig fra 30-tallet og er en firesylindret sak som kommer fra forgjengeren Citroën Traction Avant, kanskje bedre kjent som B11 – verdens første bil med forhjulstrekk.

Men de opprinnelige planene var også her spenstige. Bilen ble designet med tanke på en boksersekser som var luftavkjølt, men den ble både for dyr og teknisk avansert. Motoren er uansett plassert langt bak og gir bilen fin vektfordeling.

Bilen som selges er også av edel årgang. Nemlig fra 1957 og dermed en av de etterspurte, tidlige modellene.

Franskmennene forsto fort at de måtte ha en litt rimeligere innstegsmodell for å appellere til en bredere kjøpegruppe og dermed lanserte de den litt mindre utstyrte og motorsvakere ID i nettopp 1957 - da i tillegg til DS, som var toppmodellen.

Også innvendig var bilen futurisk og minimalistisk, men ID-modellen mangler bla. servostyring.  (Foto: Privat)
Også innvendig var bilen futurisk og minimalistisk, men ID-modellen mangler bla. servostyring. (Foto: Privat)

Les også: Var dette verdens tøffeste "konebil"?

Romantisk tur

Dette eksemplaret ble innkjøp med tanke på restaurering, men som så ofte ellers strakk aldri tiden til og bilen ble bare stående. Lenge. Nå har imidlertid eieren bestemt seg for å selge den.

Bilen har rustskader, interiøret har vært bolig for lokale dyrearter, hydraulikksystemet lekker og motoren starter ikke, men går i alle fall rundt. Det følger også med en delebil, hvilket sikkert kan være nyttig.

Mye jobb og mange penger må nok legges ned her. Men tanken på en langtur ned til den franske landsbygda en varm sommerdag, med god ost og pariserloff i piknikkurven, en alpelue på hodet og med sin kjære ved sin side i passasjersetet kan kanskje være en motivasjon god nok?

Les vår test av Citroën DS5 her:

Med et litt optimistisk blikk på dette bildet så får man kanskje assosiasjoner til en skikkelig fransk piknik ute i det grønne... (Foto: Privat)
Med et litt optimistisk blikk på dette bildet så får man kanskje assosiasjoner til en skikkelig fransk piknik ute i det grønne... (Foto: Privat)

Rundt 40.000 kroner

Han som selger bilene heter Jean Leconite. For å komme i kontakt med ham, klikk her:

Bilene som står i Bergerac, Frankrike selges samlet for 7.000 dollar, eller rundt 40.000 kroner. Skikkelig fine eksemplarer selges for rundt 200.000 kroner i markedet nå.

Vi håper virkelig at noen forbarmer seg over bilen og at den sjarmerende franskmannen fortsatt har mange gode år foran seg!

Slik gikk det da Broom-Benny skulle skru på Citroën: