SLANKET SEG: Frank gikk ned 16 kilo på 10 uker. (Foto: TV 2/)
SLANKET SEG: Frank gikk ned 16 kilo på 10 uker. (Foto: TV 2/)

Slik slanket Frank vekk 16 kilo på bare ti uker

Kokken veide 138 kilo, håper å være på tosifret før sommeren. Se video.

Meld deg inn i Sportyklubben du også!

Frank Bjørung (37) var veldig motivert da han begynte livsstilsendringen med TV 2 Sporty våren 2012. Hans største motivasjonsfaktor var datteren Anine Chelsea (6 1/2).

– Jeg har klart meg bra etter innspillingen. Jeg veier nå 117 kilo og skal videre ned til 99 kilo innen sommeren. Det er målet, så får vi se hvor langt vi kommer, sa Frank i nettpraten på tv2.no rett etter sending.

NETTPRAT: Les hva mer Frank svarte seerne nederst i saken!

LES OGSÅ: – Jeg trengte hjelp til å legge om kostholdet

HEIA PAPPA: Anine Chelsea (til v.) og personlig trener Anne Marte H. Sneve gir tommelen opp for pappa Frank. (Foto: Privat/)
HEIA PAPPA: Anine Chelsea (til v.) og personlig trener Anne Marte H. Sneve gir tommelen opp for pappa Frank. (Foto: Privat/)

LES OGSÅ: Hedda har gjort livet 77 kilo lettere for disse ti

– Da jeg møtte Frank første gang var han en person som hadde latt kroppen sin forfalle. Før vi satte i gang med Sporty-prosjektet veide han 138 kilo, forteller TV 2 Sportys personlige trener Anne Marte H. Sneve!

Lite aktivitet og mye usunn mat hadde skutt Franks vekt i været.

– 138 kilo er ekstrem fedme for en på 186 centimeter. Med så mye dødvekt er risikoen stor for å pådra seg hjerte- og karsykdommer. For ikke å snakke om den enorme belastningen på sener og ledd, sier Anne Marte.

LES OGSÅ: Så mye lenger lever du om du slanker deg bitte litt

Sjekk Franks strålende resultater på ti uker:

Før Etter
138 kilo 122 kilo
41 % kroppsfett 35 % kroppsfett
60 år – kondisjonsalder 45 år – kondisjonsalder

ETTER: Etter ti ukers trening med TV 2 Sporty er Frank Bjørung en helt ny mann. (Foto: Solum, Stian Lysberg/NTB scanpix)
ETTER: Etter ti ukers trening med TV 2 Sporty er Frank Bjørung en helt ny mann. (Foto: Solum, Stian Lysberg/NTB scanpix)

LES OGSÅ: Slanke-Frank får drømmepasning av sitt store Chelsea-idol

– Jeg er takknemlig for at min arbeidsgiver Meny og TV 2 ga meg sjansen til dette. Jeg har lært utrolig mye om kosthold og trening, pushet meg selv og gjort ting jeg neppe kommer til å gjøre igjen, sier Frank.

I programmet ble Frank ganske irritert på treneren da hun kjørte ham som verst.

– Jeg ble på godt norsk rævkjørt. Jeg kunne kverket henne der og da, sier Frank ærlig.

Treneren strakk strikken ganske langt, men 5 minutter etterpå var 37-åringen like fin.

LES OGSÅ: Thomas trente seg 15 år yngre og 11 kilo lettere

Lek er god trening

I løpet av de ti ukene ønsket hun å vise Frank hvordan han kunne kombinere lek og trening.

Kokken fra Tønsberg har som mål å være en far som kan være til stede og leke med datteren, og ikke alltid stå på sidelinjen fordi han ikke har kapasitet eller ork til å delta.

– Jeg pleier å si «lek for barn er trening for voksne». Jeg tok med Frank på en tur i lekeland og ga ham en oppgave: Å henge på tempoet til Anine Chelsea en hel time. Frank var både gjennomsvett og utslitt etterpå, og kaloriforbruket var høyere enn på en spinningøkt, forteller treneren.

Dette fikk Frank til å innse at lek med datteren er et kjempebra alternativ til helsestudio.

LES OGSÅ: Lek med barna ga kanonforbrenning

LES OGSÅ: Her er matpakken som gjør barna flinkere på skolen

Skånsomt å sykle

37-åringen startet friskt opp med tre- til fire treningsøkter i uka.

– Vi la opp til 1–2 spinning- og sykkeløkter, da dette var en aktivitetsform Frank virkelig likte. For overvektige er sykling en skånsom aktivitetsform, og mye mindre belastende enn løping, sier Anne Marte.

Målet var å gi Frank et godt kondisjonsgrunnlag, så én av spinningøktene var intervallbasert: 3–4 minutter med høyere intensitet etterfulgt av 3 minutter i roligere tempo. Dette ble gjentatt to- til fire runder. Antallet økte etter hvert som Frank kom i bedre form.

På jobben merker Frank godene av at han er i bedre fysisk form:

– Jeg er lettere til sinns, er mer fornøyd med meg selv, positiv, orker mer og gir av meg selv på en annen måte enn før.

LES OGSÅ: Derfor bør du kombinere terreng og landevei

MIDTVEIS: Frank Bjørung er godt i gang, men har fortsatt en vei å gå. (Foto: TV 2/)
MIDTVEIS: Frank Bjørung er godt i gang, men har fortsatt en vei å gå. (Foto: TV 2/)
MIDTVEIS: Kulemagen til kokken er i ferd med å krympe. (Foto: TV 2/)
MIDTVEIS: Kulemagen til kokken er i ferd med å krympe. (Foto: TV 2/)

Kjernemuskulatur

Når man har mye ekstra vekt å bære på har man ofte en velutviklet beinmuskulatur. Det hadde Frank, men kjernemuskulaturen og overkroppstyrken til Frank trengte å jobbes med.

Under styrkeøktene (1-2 styrkeøkter i uka) trente Frank hele kroppen gjennom baseøvelser som markløft, knebøy og frontbøy, roøvelser, pressøvelser og kjernemuskulatur i slynge.

– Vi jobbet med teknikk den første tiden så Frank skulle få full effekt av øvelsene. Vi la også opp til pauser og superset (to øvelser i par uten pauser) for at vi skulle få maksimalt kaloriforbruk ut av økta, forteller Anne Marte.

LES OGSÅ: Slyng deg til sterkere kropp

LES OGSÅ: Disse øvelsene får deg raskt i superform

Kjemperesultater

På 10 uker oppnådde Frank kjemperesultater, og ble sterkere, raskere og mer utholdende.

Kombinasjonen med styrke-, kondisjonstrening og fokus på sunnere kosthold gjorde vektreduksjonen gunstig, og Frank unngikk tap av muskelmasse selv om han gikk ned hele 16 kilo, som overskrider anbefalingene.

På slutten av tiukersperioden fikk Frank den ultimate utfordringen av Sporty-treneren: Triatlon.

– Jeg ønsket å se hva som bodde i ham, og jeg ble mektig imponert da han passerte målstreken, sier Anne Marte.

LES OGSÅ: Nå lanseres Sporty-appen for Android

Spinning, illustrasjon 2 (Foto: Nina Kausland/)
Spinning, illustrasjon 2 (Foto: Nina Kausland/)

LES OGSÅ: Her kan gutter trene med stangen uten å bli flau

Superpappa

– Ja, er i full gang og trener tre ganger i uka: To spinningøkter og en styrkeøkt. Det hjelper å vite at dette er en varig endring, sier Frank til TV 2 Sporty.

Han går til og fra jobb, som tur-retur utgjør cirka en halv mil hver dag.

Målet i år er å spille litt fotball og sykle Birken.

– Nå har han rett og slett blitt en superaktiv pappa, sier en stolt personlig trener Anne Marte H. Sneve.

Dette svarte Frank seerne i nettprat: