Nissan Leaf: Årets store bilkomet

Over 2.000 solgte og første elbil på topp 20. Bli med på tur:

2012 er snart over   og Nissan Leaf tar juleferie inne blant de 20 mest solgte bilmodellene i Norge.
2012 er snart over og Nissan Leaf tar juleferie inne blant de 20 mest solgte bilmodellene i Norge.

Det er kø fra Asker inn mot Oslo. Jeg har vært og hentet testbil og er sent ute. Pokker også... Vi kryper sakte framover, og innimellom suser det biler forbi i kollektivfeltet til høyre. Taxier, noen busser, og en rekke elbiler.

Elbiler! Vent litt, jeg kjører jo elbil i dag. Da kan jeg også bruke det!

Og noen sekunder senere suser jeg også forbi køen, i kollektivfeltet. Dette er absolutt ikke dumt!

Del med Facebook-vennene dine

På topp 20

Jeg sitter bak rattet i en av årets store bilkometer. For første gang har en elbil klart å kjøre seg inn blant de 20 mest solgte bilene i Norge. Etter årets 11 første måneder hadde Leaf solgt nesten 2.200 eksemplarer, og tar med det 13. plassen på statistikkene.

Nissan Leaf har blitt et vanlig syn på norske veier, i alle fall de veiene som ligger rundt de største byene våre.

Et knallår er snart over for Nissan Leaf, for første gang er en elbil inne på lista over de 20 mest solgte bilene i Norge.
Et knallår er snart over for Nissan Leaf, for første gang er en elbil inne på lista over de 20 mest solgte bilene i Norge.

LES OGSÅ: Slik gikk det da vi dro til fjells med elbil

Ganske meningsløst

Skal jeg være helt ærlig, må jeg innrømme at jeg i mange år så på elbil som ganske meningsløst.

De fleste av dem var bittesmå og direkte trafikkfarlige. Null kjøreegenskaper, null komfort.

Vendepunktet kom med Mitsubishi i-MiEV. Egentlig en mikrobil for det japanske markedet, men med batterier i stedet for vanlig motor ble den en stor suksess i Norge. Men da Nissan Leaf kom, ble det både store rabatter og kraftig nedgang i i-MiEV-salget.

LES OGSÅ: Nå kan du få i-MiEV også som varebil

Futuristisk dashbord

Og etter en drøy uke med Leaf som bil nummer én forstår jeg det. i-MiEV er på mange måter en vanlig bil skalert ned til 2/3 størrelse. Leaf er en vanlig bil – i full størrelse.

Førsteinntrykket når jeg setter meg inn er at dette er noe annet enn de fleste biler.

Inn med startknappen og det blinker og lyser opp i et veldig futuristisk dashbord, akkompagnert av en "plings-plongs"-lyd jeg tipper jeg ville blitt veldig lei av hvis jeg skulle eid bilen lenge. "Girspaken" er en liten rund knapp med blå belysning, jeg får litt iPod-følelsen av den, det er garantert ikke tilfeldig.

Futuristisk dashbord med mye lys (og lyd), her har Nissan-designerne fått lov til å leke seg.
Futuristisk dashbord med mye lys (og lyd), her har Nissan-designerne fått lov til å leke seg.

LES OGSÅ: Det lyser og lyser - uten at noe er feil

Ingen sinke

Kjøreegenskapene kan best beskrives som helt OK. Det er uspennende, lite engasjerende og nøytralt – omtrent som flesteparten av bilene med bensin- eller dieselmotor i denne klassen.

10,9 sekunder fra 0–100 km/t er ikke egnet til å imponere særlig i 2012, men bilen er absolutt ingen sinke.

Særlig i starten går det virkelig unna, med null forsinkelser.

Jeg leker meg litt i lyskryssene og Leafen skyter ut på grønt lys. Meningsløst, selvfølgelig. Men du kan absolutt ha det moro med elbil også.

Vi står i førjulskø. Men i motsetning til bilen foran forurenser vi i alle fall ikke mens vi står her!
Vi står i førjulskø. Men i motsetning til bilen foran forurenser vi i alle fall ikke mens vi står her!

Tro det eller ei - denne kjører fra deg i lyskryssene

Rekkevidden ramler

Det er kaldt i testperioden. En morgen er det 12 minus, men null problemer å starte.

Og med ingen motorlyd kan jeg høre hvordan det knirker i tørr snø under hjulene, det er absolutt noe å komme i julestemning av.

Kulde betyr også kortere rekkevidde. Hvis du som meg begynner å bli lei av reportasjer der man skal finne ut hvor langt det er mulig å kjøre en elbil før den går tom for strøm, kan jeg glede deg med at du skal slippe det nå. Men rekkevidden ramler kraftig.

Det må lades ganske jevnlig når temperaturen er nede i tosifret minus.
Det må lades ganske jevnlig når temperaturen er nede i tosifret minus.

LES OGSÅ: Dette bruker vi sigarettenneren til

Vinterbil

Nissan oppgir selv maks rekkevidde på 175 km. Det kan du mildt sagt bare glemme på vinteren, her snakker vi snarere halvparten. Og det igjen betinger forsiktig kjørestil og at du ikke går amok med strømbruken.

Men det er absolutt ingen problemer å kjøre Leaf selv om det er kaldt.

Du kan forvarme den mens den lader seg. Men selv om du glemmer det, blir det fort varmt inne i bilen. Og hvis du er skikkelig gær'n kan du også bruke varmesetene. Den fungerer akkurat som en "vanlig" bil også på dette området.

Golf-klassen


Selv om jeg har kort vei til jobben og aldri lot batteriet nærme seg null, ble det automatisk til at jeg satt og fulgte med på gjenstående rekkevidde og la om til mest mulig økonomisk kjørestil. Det går sport i det – og da blir det moro å se hvor nøysomt det er mulig å kjøre bilen.

Størrelsesmessig er vi i Golf-klassen. Leaf duger veldig fint for fire voksne.

Kupélengden rekker også til at jeg får inn to digre, bakovervendte barneseter bak, uten at det spiser opp all plass foran i bilen. Her er Leaf bedre enn mange konkurrenter.

Null utslipp - det er det store salgsargumentet til Nissan Leaf.
Null utslipp - det er det store salgsargumentet til Nissan Leaf.


LES OGSÅ: Den klarer fem mil på en liten bensin

Fem stjerner

Det går også an å sitte tre i baksetet, på kortere turer. Bagasjerommet er på 330 liter. Det er ikke veldig stort, en skrånende bakluke får ta på seg skylden for det. Her har Nissan igjen gjort et bevisst valg. Du kan ikke kjøre veldig langt med bilen uansett, da pakker du den heller ikke full for å dra på tur veldig ofte.

Jeg grøsser litt hver gang jeg ser noen putte unger inn i en Buddy eller en Think, her skal det ikke store smeller til før det kan bli alvorlige personskader.

Jeg får litt samme følelsen i iMiEV også, fordi den er så liten. Leaf har på sin side fem stjerner i kollisjonstest hos Euro NCAP og innbyr til en helt annen trygghetsfølelse. Igjen: Som en "vanlig" bil.

Bagasjerommet er ikke imponerende stort, men litt mer enn ladesettet er det i alle fall plass til.
Bagasjerommet er ikke imponerende stort, men litt mer enn ladesettet er det i alle fall plass til.

Mye mer plass? Her er fire kule varebiler

Kunne kjøpt ...

Et av de faste spørsmålene jeg pleier å stille meg selv når jeg kjører nye biler, er om jeg ville kjøpt den selv. Veldig ofte er svaret nei, selv om jeg både liker bilen og trygt kan anbefale den til andre.

Men det mangler ofte det lille ekstra, det som får meg til å tenke at "Ja, den vil jeg ha i garasjen".

Hva så med Leaf? På vei for å levere den tilbake til importøren, konkluderer jeg med at ja – denne bilen kunne jeg absolutt kjøpt. Forutsatt at jeg bodde slik til at jeg fikk utnyttet alle elbil-fordelene, bruke kollektivfelt, slippe bomring og få tilgang til en rekke parkeringsplasser. Og naturligvis: At vi hadde hatt en bil til, når vi skulle på lengre turer. Og den skulle også hatt mye mer morofaktor.

Her er det av de store argumentene for å ha elbil hvis du bor i eller i nærheten av en storby: Nemlig at du kan kjøre så mye du vil i kollektivfeltet.
Her er det av de store argumentene for å ha elbil hvis du bor i eller i nærheten av en storby: Nemlig at du kan kjøre så mye du vil i kollektivfeltet.

LES OGSÅ: - Tror du jeg kommer hjem fra jobben med denne?

90 prosent av behovet

Det er dette med rekkevidden som er og blir det store ankepunktet mot elbiler, i alle fall til Tesla S kommer til Norge. Og dermed blir også miljøargumentet ganske frynsete, hvis man skal ha to biler i stedet for én.

Men må du uansett ha to biler, kan nok en av dem i de aller fleste tilfeller byttes ut med en elbil.

Da er Leaf det soleklare førstevalget, igjen før Teslaen er her. 263.900 kroner koster testbilen. Det er kanskje mye penger for en bil nummer to, men du kan jo også snu på det og se på dette som bil nummer én – og så kjøpe en større, men eldre bil og ha til de lengre turene. For i praksis duger Leaf til 90 prosent av bilbehovet de fleste av oss har.

Del med Facebook-vennene dine

Kø igjen

En fredag ettermiddag før jul er jeg tilbake hos Nissan-importøren i Asker. Leverer fra meg bilen, ønsker god jul og setter meg inn i min egen bil som står og venter.

Ut på motorveien og inn mot Oslo og der er køen igjen. Nå må jeg igjen stå og stampe sammen med alle andre.

Kjenner at jeg savner Leafen litt allerede ...

LES OGSÅ: Elbil gir halv firmabil-skatt

2012 er året da elbilsalget i Norge virkelig har begynt å ta av. Neste år kommer Tesla Model S - enn så lenge er Leaf suveren bestselger i klassen.
2012 er året da elbilsalget i Norge virkelig har begynt å ta av. Neste år kommer Tesla Model S - enn så lenge er Leaf suveren bestselger i klassen.

LES OGSÅ: Tesla Model S - se hva den skal koste