HJERTELIG GJENSYN: Her møter Hans Balint sin datter igjen etter to år. (Foto: TV 2/)
HJERTELIG GJENSYN: Her møter Hans Balint sin datter igjen etter to år. (Foto: TV 2/)

Her møter Hans datteren igjen etter to år

Datteren imponert over Hans Balints livsstilsendring. Slik ble han 22 cm smalere rundt livet på ti uker.

Kom i gang du også! Bli med i Sportyklubben!

Hans Balint (49) fikk en stor overraskelse da han løp i mål under sitt første mosjonsløp i Oslo. På målstreken tok datteren Anna Karoline (22) imot ham.

For han var dette livsviktig

– Du gløder, pappa, sier datteren stolt.

Anne Karoline er bosatt i Bergen og har ikke sett faren sin på to år. Nå har hun kommet til hovedstaden for å heie ham i mål.

Fikk sjokkbeskjed

Bare et par måneder tidligere fikk Hans Balint sjokkbeskjed fra legen under en grundig helsesjekk: «Du har utviklet diabetes type 2».

Etter en årrekke med usunn mat, drikke, røyk og inaktivitet ønsket Hans å endre livsstil med «Sporty: Gjør livet lettere!».

LØP 3 KILOMETER: Etter ti uker med trening gjennomførte Hans sitt første mosjonsløp sammen med personlig trener Anne Marte Sneve. (Foto: Per Inge Oestmoen/)
LØP 3 KILOMETER: Etter ti uker med trening gjennomførte Hans sitt første mosjonsløp sammen med personlig trener Anne Marte Sneve. (Foto: Per Inge Oestmoen/)

Men i likhet med 175.000 andre nordmenn, hadde han fått en sykdom uten å vite om det.

Den beste medisinen for å bli kvitt symptomene er trening og et mer gjennomtenkt kosthold. Hans kuttet umiddelbart røyken og tok grep om kostholdet og aktivitetsnivået.

– Livsviktig endring

Kom i gang du også! Bli med i Sportyklubben!

– Hans var en av de deltakerne som virkelig trengte å endre livsstil, for han var dette livsviktig, sier personlig trener og Sporty-ekspert Anne Marte Sneve.

Hun la opp et treningsopplegg for ham og ga oppfølging gjennom hele perioden. Hans hadde ikke trent eller beveget seg noe særlig på mange år da han møtte Sneve for første gang.

For å komme seg til jobben som frukt – og grøntansvarlig på Meny Oppsal brukte han bilen.

– Hans har en aktiv jobb, der han løfter mye tungt i frukt og grønt, men det er lite høy puls og mye ensidig løfting der han ikke alltid har rett rygg. I tillegg hadde han en del ekstra «bagasje», spesielt sentrert rundt mageregionen, noe som gir en ekstra belastning på ryggen, sier Sneve.

Vi tenkte smart og enkelt, og tok i bruk trappene i blokka

KULEMAGE: Den usunne livsstilen har satt sine spor på magen til Hans Balint (49). (Foto: TV 2/)
KULEMAGE: Den usunne livsstilen har satt sine spor på magen til Hans Balint (49). (Foto: TV 2/)

– Å gå rundt med 20 kilo ekstra vekt på magen konstant er en enorm påkjenning for kroppen. Rygg, men også ledd som knær, får ekstra jobb hver eneste dag, forteller hun.

Kondisjonstesten som ble gjort i forkant av treningsopplegget, måtte avbrytes da lege Ohene var usikker på om hjertet til Hans tålte å bli presset. Hjertet ble kartlagt gjennom EKG, og da denne ga klarsignal kunne Hans begynne treningen.

Startet med to økter i uken

Sneve la opp til en trening både med fokus både på kondisjon og styrke.

– Med kondisjonstreningen var målet å øke hjertets pumpefunksjon og dermed indirekte kondisjonen til Hans. I tillegg vil kondisjonstrening bidra til økt energiforbruk- en nødvendighet hvis man ønsker å gå ned i vekt på en forsvarlig måte.

I FORM: Personlig trener Anne Marte Sneve motiverte Hans Balint (49) til å komme inn i en positiv spiral med regelmessig trening. (Foto: TV 2/)
I FORM: Personlig trener Anne Marte Sneve motiverte Hans Balint (49) til å komme inn i en positiv spiral med regelmessig trening. (Foto: TV 2/)

– Under styrketreningen var fokuset særlig kjernemuskulatur, men også resten av kroppen for å rette opp ubalanse i muskulaturen etter mange år med ensidig jobbing, sier Sneve.

Økt hverdagsaktivitet

Hans startet med to treningsøkter, og en bonusøkt. Utover dette skulle han øke hverdagsaktiviteten gjennom å gå til og fra jobb (en tur som tar ca. 20 minutter) ta trappene når mulig og ellers bevege seg mer gjennom hele døgnet.

Treningsøkt 1: Ren kondisjonsøkt. I begynnelsen var dette en tur rundt et vann ved Hans. En fin tur som tok en times tid. Hans hadde ikke brukt nærmiljøet sitt noe særlig, så dette var en fin måte for han å oppleve litt natur og få et avbrekk fra jobb. På denne turen var det noen bakker. I disse fikk Hans beskjed om å dra opp tempo slik at han ble andpusten.

Treningsøkt 2: Intervalltrening og styrkeøkt. Intervalløktene ble gjennomført utendørs gjennom jogging. Etter hvert som han ble i bedre form ble antall minutter på intervallene økt. Fra 1 minutt til 4. Etter dette ble det styrketrening med slynger. Her brukte Hans slynger som han festet i døren hjemme. På denne måten fikk han trent både kjernemuskulatur, bein og overkropp på en effektiv måte gjennom øvelser som planken, bomhev, push ups og «superman».

LES OGSÅ: Fuktig fest gir deg kalorisjokk

Bonusøkt

– I stedet for å bli skuffet over seg selv fordi man ikke klarer tre økter i uken, kan det være lurt å legge listen litt lavere. Ved å gi seg selv belønning hvis man klarer tre, i stedet for to økter, blir det en positiv spiral, sier Sneve.

SLYNGERENING: Hans har brukt slynger for å rette opp i ubalanser i muskulaturen. Her gjør han noen øvelser på jobb på Meny Oppsal. (Foto: Privat/)
SLYNGERENING: Hans har brukt slynger for å rette opp i ubalanser i muskulaturen. Her gjør han noen øvelser på jobb på Meny Oppsal. (Foto: Privat/)

Hun la inn en slik bonusøkt for Hans hver uke. Siden 49-åringen ikke er tilknyttet treningsstudio, ble høyblokken han bor i brukt som treningsarena for den ukentlige bonusøkten.

– Vi tenkte smart og enkelt, og tok i bruk trappene i blokka. Da ble det kort vei fra sofa til aktivitet, sier Sneve.

Å gå raskt opp disse trappene til toppen gir intervalleffekt og god trening av hjertepumpa.

– Vi startet forsiktig med fire turer opp og ned, på slutten av opplegget var han oppe i ni runder. Denne økta var bonus, og ved at Hans fullførte denne alle ukene opplevde han mestring.

En utrolig prestasjon

LES OGSÅ: Slik fant butikksjef Linda toppformen

Rask gange ble til jogg

Utover i ukene la Sneve til ytterligere én økt til i uken for Hans. Treningen var en rask gåtur, og han ble oppfordret til å jogge innimellom.

Fra å kun klare ett minutt løp sammenhengende i starten, fullførte han et 3 kilometers løp etter 10 uker.

– En utrolig prestasjon, sier Sneve.

At han etter hvert gikk ned i vekt og reduserte overskuddsfettet gjorde også at kroppen hadde mindre ekstrabagasje, og dermed føltes treningen lettere.

20 KILO EKSTRA: Hans hadde 20 kilo ekstra vekt på magen da han begynte treningsopplegget. Han skjønte hvor tungt dette er for kroppen da han måtte løpe med en 20 kilo tung kettlebell på en av treningsøktene. (Foto: Privat/)
20 KILO EKSTRA: Hans hadde 20 kilo ekstra vekt på magen da han begynte treningsopplegget. Han skjønte hvor tungt dette er for kroppen da han måtte løpe med en 20 kilo tung kettlebell på en av treningsøktene. (Foto: Privat/)

– Styrketreningen gjorde også at han fikk mindre kne og ryggvondt og da også klarte jobbhverdagen bedre, forteller Sneve.

Hans forteller at treningen har gitt ham mye.

– Jeg trodde jeg skulle bli utslitt av mye trening, men har heller blitt mer våken og opplagt. Jeg ble enda trøttere av å ligge på sofaen, sier han.

LES OGSÅ: Slanker ti personer uten å telle kalorier

Mye fet mat
Hans har hatt et usunt kosthold med mye ferdigmat som inneholder store mengder salt og fett. 49-åringen elsker bacon, pølser, kaker og søtsaker – i store mengder.

– Hans har måttet ta mange grep på en gang på grunn av at han hadde utviklet diabetes i det stille. Han har økt mengden grønnsaker i kosten sin og gått over til fullgrove brød og andre kornvarer. Han har også begynt å drikke vann som tørstedrikk, sier kost- og livsstilsrådgiver Siri Marte Hollekim.

Hans må jobbe videre med å endre kostholdet sitt og å holde på de endringene han allerede har gjort. Det er også viktig at han interesserer seg for sykdommen sin og lærer enda mer om hva han bør gjøre, spise og trene for å vedlikeholde de gode resultatene.

– Motivasjon er ikke noe man bare får, det er noe en må pleie og vedlikeholde. På slutten av dagen er en alene med endringene. Og det koster å holde ting ved like, sier Hollekim og fortsetter:

– Jeg heier på Hans videre og oppfordrer hans venner og nærmeste familie til å fortsette å heie når spot light-lampene er slått av, det er da han vil komme til å trenge det som mest.

SPORTYEKSPERT: Kost- og livsstilsrådgiver Siri Marte Hollekim har hjulpet deltakerne i «Sporty: Gjør livet lettere!» ned i vekt - uten å telle kalorier. (Foto: TV 2)
SPORTYEKSPERT: Kost- og livsstilsrådgiver Siri Marte Hollekim har hjulpet deltakerne i «Sporty: Gjør livet lettere!» ned i vekt - uten å telle kalorier. (Foto: TV 2)

LES OGSÅ: Thomas trente seg 15 år yngre og 11 kilo lettere

Forvandling på ti uker

I løpet av ti uker klarte Hans å redusere det farlige fettet rundt magen og brystet. Han ble 22 centimeter smalere rundt midjen.

Her er de øvrige resultatene:

Før Etter
116 kilo 110 kilo
33 % kroppsfett 29 % kroppsfett
75 år – kondisjonsalder 60 år – kondisjonsalder

LES OGSÅ: Er du sprek? Test din kondis her!

Ble sykemeldt

Den siste helsesjekken hos legen, etter ti sunne uker, ble dramatisk for Hans.

– De oppdaget noen uhumskheter som måtte undersøkes nøyere. Jeg ble sykemeldt i tre måneder og hadde litt dødsangst, forteller Hans.

49-åringen ble bedt om å holde seg i ro og utsette treningen inntil videre.

– Heldigvis viste det seg at det ikke er noe galt med kransarterien. Jeg er tilbake i jobb 100 prosent, men har ikke fått trent noe etter dette, forteller han ærlig.

– I starten bestemte jeg meg for å bare konsentrere meg om jobb for å komme inn i rytmen igjen. Jeg fikk raskt betennelse i føttene, og det førte til at jeg ikke fikk startet opp igjen med treningen så tidlig som jeg ønsket, sier han.

– Den siste tiden har jeg gjort litt styrkeøvelser hjemme som push ups og sit ups. Nå ser jeg frem til å starte opp treningen for fullt igjen.

LES OGSÅ: Fysiske utfordringer på jobb gir lavere sykefravær

Har holdt vekten

– Hvordan går det med kostholdet?

– Jeg har lært mye og fått masse gode råd. Jeg prøver å spise sunt og godt. Jeg spiser rent kjøtt og masse grønnsaker. Jeg er bevisst på hva jeg putter i meg, sier han.

I løpet av tiukersopplegget med «Sporty: Gjør livet lettere!», gikk Hans ned seks kilo. Han forteller at han ligger på den samme vekten i dag.

Jeg er optimist og gleder meg til 2013. Nå går det rette veien

– Den største forskjellen på meg nå og for ett år siden, er at jeg ikke røyker. Jeg har fått bedre lungekapasitet av å slutte å røyke og av å trene. Magen har også blitt mindre og den skal nok krympe enda mer i tiden fremover. Jeg skulle helst vært foruten pausen jeg måtte ta fra trening. Men det skal bli en fin tid med trening fremover nå som vi går mot lysere tider.

LES OGSÅ: 60.000 skal kutte røyken – slik klarte Hans det

– Besøkte datteren

Første del av planen er å starte opp igjen med trening i trapper. Og å trene mer styrke.

– Jeg kommer til å bruke rådene jeg har fått for alt det er verdt. Å delta i denne programserien har vært veldig morsomt, men også utfordrende. Jeg har blitt bedre kjent med meg selv og lært å presse meg. Når jeg tror man skal svime av, så gjør jeg ikke det. Det er ikke farlig med høy puls og et hjerte som dunker.

Lyspunktet under perioden som sykemeldt, og deretter med smerter i beina, har vært å se datteren Anna Karoline igjen etter det hjertelige gjensynet i Oslo i sommer.

– Jeg har vært og besøkt henne i Bergen og feiret bursdagen hennes. Det ble noen innholdsrike dager med solskinn, forteller den stolte faren.

Nå ser han frem til et nytt år med sunn livsstil.

– Jeg er optimist og gleder meg til 2013. Nå går det rette veien.

Følg med på «Sporty: Gjør livet lettere!» på TV 2 søndag kl. 19.00.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!