Dette er Norges mest populære ”i siste liten"-gave

Hint: Smaker, varmer og varer hele året. Gjetter du hva det er?

Litt sent ute med gavene? Her får du et godt og varmende tips! (Foto: TV 2)
Litt sent ute med gavene? Her får du et godt og varmende tips! (Foto: TV 2)

Er du i samme båt som mange andre – litt sent ute med noen av julegavene?

Her skal du få et brennhett tips!

Det er selvfølgelig ikke så lett å gjette hva en innpakket firkantet gave inneholder. Men det er i alle fall en gave som jeg selv bruker nesten hver eneste dag, ønsker meg hvert år og blir oppriktig glad for å få.

Det er som regel en av ungene mine som kjøper denne til meg – og de vet at jeg blir kjempeglad for den! Vi snakker selvfølgelig om Statoilkoppen.

LES OGSÅ: Disse julegavene er helt gratis

Veldig mange nordmenn er glad i kaffe, samtidig som det ofte tilbakelegges et stort antall kilometer på norske landeveier.

Liker man ikke kaffe, finnes andre varme drikker å velge imellom også.

Har man allerede koppen – må likevel lokket fornyes hvert år.

37.000 kopper på fire dager

I fjor solgte Statoil 37.000 kopper i løpet av de fire siste dagene før jul. Bare på julaften selges ofte mellom fire- og fem tusen kopper!

– Statoilkoppen er nok Norges mest populære "siste liten-gave". Dagene før jul er våre aller beste i løpet av året, forteller Johan Kraft-Johanssen.

Statoilkoppen feirer tiårsjubileum i 2013. Salget har passert fem millioner kopper i det norske markedet.  (Foto: Statoil / Johnny Syversen)
Statoilkoppen feirer tiårsjubileum i 2013. Salget har passert fem millioner kopper i det norske markedet. (Foto: Statoil / Johnny Syversen)

LES OGSÅ: Julegave: Min aller første Camaro

19 millioner fyllinger

Norge har lenge vært i verdenstoppen når det gjelder kaffedrikking. Siden koppen ble lansert under konseptet Frokostklubben for ti år siden, har Statoilkoppen solgt i over 5 millioner eksemplarer.

– Med dagens 500 000 kopper i bruk fyller Statoil-kundene 19,1 millioner kopper i året, 150 kopper per dag per. stasjon, sier Kraft-Johanssen – ikke uten stolthet i stemmen ...

Først bensin – så kaffe

– En stor undersøkelse fra 2012 viser at stoppårsak nummer to ved våre stasjoner nettopp er å fylle kaffekoppen. Øverst ligger fylling av drivstoff.

– Kundene våre er opptatt av å kose seg med en kopp kaffe når de tar en pause. At kaffen i tillegg oppleves som gratis, tror jeg gir folk et ekstra insentiv for å stoppe, avslutter Kraft-Johanssen.

LES OGSÅ: Når du åpner dørene får du en overraskelse