Etter 500 produserte biler ble den aller siste Lexus LFA kjørt av samlebåndet forleden dag (Foto: Lexus)
Etter 500 produserte biler ble den aller siste Lexus LFA kjørt av samlebåndet forleden dag (Foto: Lexus)

Lexus LFA: Nå er det slutt for supersportsbilen

Etter bare 500 biler stoppet produksjonen. En av dem havnet i Norge.

Der de store produsentene spyr ut både hundrevis og tusenvis av biler hver dag og de forskjellige merkene drømmer om å bli førstemann til å nå 10 millioner biler i året, kjører Lexus et helt annet løp med sin supersportsbil LFA.

For bare et par dager siden, nærmere bestemt 14. desember ble siste eksemplaret kjørt av samlebåndet. En hvit LFA Nürburgring Pack, var bil nummer 500.

Det var så mange de skulle bygge. Basta.

Lamborghini Countach – bruktbil til én million:

Dyreste japanske bil noensinne

Lexus-LFA
Lexus-LFA

Lexus LFA er altså ikke en bil det går verken tretten eller fjorten av på dusinet. Omtrent to år har det tatt å bygge disse 500 bilene ferdig. Det tilsvarer en produksjonstakt på en bil om dagen.

LFA er også den dyreste japanske bil som noen gang er bygget.

Ikke cabriolet

De etter hvert mye omtalte ryktene om en cabriolet utgave av LFA kan vi også sette en solid strek over. Den blir ikke noe av.

En mildt sagt stiv pris til tross har ikke bilen vært noen god butikk for Lexus, men det visste de og kalkulerte med. Men med LFA har Lexus vist en gang for alle, at hvis de vil – så kan de. Faktisk så godt at både Porsche og italienske sportsbiler kan risikere å bli satt på plass. Grundig.

Lexus LFA "Nürburgring edition": Denne knuser Porsche:

Fantastisk lyd

Dessuten har bilen vært uvurderlig i form av PR og presse. Akkurat slik de også hadde kalkulert med.

Nordens eneste eksemplar av superbilen er ute på den norske landeveien.  (Foto: Benny Christensen)
Nordens eneste eksemplar av superbilen er ute på den norske landeveien. (Foto: Benny Christensen)

Utseende er både spektakulært og særegen. Den som har hørt lyden fra V10-motoren på 560 hk glemmer det neppe så lett. Nærmere Formel-1 bil kommer du ikke. Lydbildet er helt vanvittig!

Hvordan vi vet det? Det finnes nemlig en bil i Norge og vi var med på premiereturen. Les mer om det her:

Og hvis du har lyst til å høre den du også, så er det bare å glede seg:

Jan Erik og Tommy Rustad har nemlig kjørt den på bane – dette ser dere når Broom er tilbake på TV utpå vårparten.

Les også: Vår test av Ferrari FF her: