To gamle slitere som nå har blitt klassikere, nemlig Ford Granada og Volvo 240
To gamle slitere som nå har blitt klassikere, nemlig Ford Granada og Volvo 240

To for deg som er på klassiker-jakt

Ford Granada eller Volvo 240 - hvilken er best?

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! 1970-modell her. Vi har flyttet ut «på landet» og fått mer plass til både folk og biler. Har plutselig tre garasjeplasser og da tok det ikke lang tid før ideen kom: Veteranbil! Jeg har lyst på en skikkelig bruksbil, bare til fine dager naturligvis, men en bil som tåler å bli brukt vanlig også.

Det er to jeg har mest lyst på. Det er enten en Volvo 240 av tidlige årganger eller en Ford Granada av siste. Hadde begge i oppveksten og snur meg hver gang jeg ser en. Jeg kan ikke mye om det tekniske på bil og må kjøpe hjelp hvis noe avansert går i stykker. Hvilken av disse vil du mest anbefale meg å lete etter? Hva må jeg betale for en fin bil? Vennlig hilsen 1970-modell.

Benny svarer:

Hei sann!

Ja, denne ideen støtter jeg fullt ut! Kjøp deg en koselig bruksveteran til deg selv og familien i julegave!

Hvilken du skal velge av Ford Granada og Volvo 240? Hmmm ... Med tanke på at et titall 240-er har passert i mitt eie, er svaret kanskje opplagt, men på den annen side – det hadde vært morsomt å prøve noe nytt. Granada har jeg aldri eid, selv om det har vært svært nære på et par ganger.

Tror jammen jeg ville gått for en Granada jeg, gitt. Helst en Mk1 3-liter Ghia, men en 2,8i Mk2 er heller ikke å forakte ...

Ford Granada Mk2
Ford Granada Mk2

Klassiker: Ford Granada i to generasjoner

Men nå er det deg det handler om. Du har tydeligvis hatt begge, og må selvfølgelig velge den av disse du selv har mest følelser for.

Når det gjelder 240 er nok utvalget bedre enn av ditto Granada – selv om det innimellom dukker opp godbiter på både finn.no og autodb.no.

Prisbildet er ganske likt på disse to. Som så ofte ellers vil jeg anbefale å kjøpe deg så dyr (dvs. god) bil som mulig – særlig om du ikke skrur noe særlig selv.

Volvo 240 GL, 1986
Volvo 240 GL, 1986

Volvo 240: – Hvor langt kan den egentlig gå?

Jeg tror derfor at du bør legge minst 25 000 kroner i en slik bil. Da skal du få en hel, pen og EU-godkjent bil uten mye (farlig) rust. Men noen toppstrøken bil får du ikke til den prisen, da må den fort dobles.

Du får finne fram kaffekoppen og en skål med pepperkaker og gi deg internett i vold ... Lese, drømme, sammenligne og sette deg litt inn i dette før du reiser rundt og ser og prøvekjører.

Begge bilene vil jeg si er svært kurante som hobbybiler for en nybegynner. Enkle, lette å skru på, greit å få tak i deler - og til hyggelige priser.

Ikke minst er det biler som vil gi deg mye oppmerksomhet når du kommer kjørende. Dette er to enkle og ujålete biler som vekker gode minner hos folk flest.

Ønsker deg lykke til både på landet - og med biljakten!

Volvo 240 Turbo: Nå er den veteranbil


Stort arkiv



Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Dette er en julegave fra norske politikere


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: