Maserati har rike tradisjoner for lekkert design både utenpå og inni.. Slik ser det ut inne i splitter nye Quattroporte.
Maserati har rike tradisjoner for lekkert design både utenpå og inni.. Slik ser det ut inne i splitter nye Quattroporte.

Maserati Quattroporte: Klart for lekker luksusbil

Målet er å hamle opp med både Mercedes, Audi og BMW.

Maserati Quattroporte. Smak på navnet. Dette er luksusbilen for deg som synes at Mercedes S-klasse, BMW 7-serie og Audi A8 blir litt for alminnelig.

Det er også en av de ultimate bilene om du skal tilbakelegge lange dagsetapper i høyt tempo. Her har du både krefter og luksus i overflod. Ikke så rente lite status og karisma får du også med på kjøpet.

Helt siden den første Quattroporten kom i 1963, har bilen vært en legende og et ikon. Den er nesten like italiensk som cappuccino og parmesan. Nå er det altså klart for en helt ny generasjon.

Raskere enn noensinne

Quattroporte står som du kanskje vet for fire dører. Vi snakker her altså om en familiebil mer enn en sportsbil, selv om den egentlig er litt begge deler.

Nykommeren topper nå 300 km/t og er dermed den raskeste firedørs Maserati som noen gang er bygget, samtidig som drivstofforbruket er senket med hele 20 % takket være både ny teknologi og lavere vekt.

Slik ser storebror Quattroporte ut. Biler som Mercedes CLS, og Porsche Panamera er blant dens konkurrenter.
Slik ser storebror Quattroporte ut. Biler som Mercedes CLS, og Porsche Panamera er blant dens konkurrenter.

Var det denne Espen kom over på gutteturen?

Grand Tourer er vel rett navn om vi skal putte den i noen bås. Biler som Mercedes CLS, og Porsche Panamera er blant konkurrentene.

Altså biler for deg som vil ha business-class på landeveien. Rask, sterk, komfortabel, velutstyrt og vakker.

Og som business-class ellers – ikke for menigmann, men for de som har anledning til å betale det ikke så rent lille ekstra.

Klassisk eleganse

Det er sjette generasjon – og en helt ny bil – som nå lanseres. Forrige generasjon kom helt tilbake i 2004, så nå var det på tide med en ny.

Designet har fått mer harmoniske og elegante linjer, men den er fortsatt både grasiøs og sporty.

Interiøret kunne vært hentet fra en privat jet eller en luksusyatch og er typisk italiensk med mykt skinn og innslag av eksklusivt treverk. Dette er klassisk eleganse! Som alltid - det eksklusive uret er på plass midt på dashbordet!

Maserati Quattroporte. For deg som vil ha business class på landeveien. Rask, sterk, komfortabel, velutstyrt og vakker.
Maserati Quattroporte. For deg som vil ha business class på landeveien. Rask, sterk, komfortabel, velutstyrt og vakker.

Audi A8 coupe: Audien som aldri kom i produksjon

Både den innvendig plassen og bagasjeplassen har vokst noe i forhold til forrige generasjon.

Nå også med firehjulstrekk

Under panseret finnes en V8-er på 3,8 liter med twin-turbo på 530 hk som Maserati har fått hjelp av Ferrari til å utvikle. 0-100 km/t gjøres unna på effektive 4,7 sekunder, mens toppfarten er hele 307 km/t. Girkassen er en 8-trinns automat.

Man kan også få den med en V6 på 3-liter på 410 hk. Med denne motoren tilbys også 4x4. 0-100 skjer da på 5,1 sekunder, mens toppfarten er 285 km/t.

Med V8-motor på 530 hk går 0-100 unna på 4,7 sekunder, mens toppfarten er på 307 km/t.
Med V8-motor på 530 hk går 0-100 unna på 4,7 sekunder, mens toppfarten er på 307 km/t.

Eksklusiv superbil sto på låven i 40 år:

Bilen er ca. 100 kilo lettere enn forgjengeren, og forbruk og utslipp er redusert med ca. 20 prosent, samtidig som den er både raskere og mer kraftfull enn før. Forbruket med V6 og firehjulstrekk er oppgitt til 1,05 l/mil. Ikke dårlig av en bil med slike prestasjoner.

Men det er ikke bare forbruk og utslipp de italineske ingeniørene har jobbet med. Vi vil tro at eksosanlegget også har voldt noe hodebry...

Det er i alle fall utstyrt med ventiler som åpner og lukker diverse spjeld og porter. Ikke bare for optimal forbrenning, men kanskje vel så mye for å sikre den dype og fyldige motorlyden som disse bilene er kjent for.

Særlig når man passerer 4200 o/min i sportsmodus, skjer det visst noe. Reiser ikke nakkehårene seg da - er du enten skallet eller døv...

Optimal vektfordeling

Raskere, lettere og mere kraftfull. Nå får man også Quattroprte med firehjulstrekk.
Raskere, lettere og mere kraftfull. Nå får man også Quattroprte med firehjulstrekk.

Vekfordelingen er 50-50 og sikrer dermed god balanse.

Bensintanken er flyttet framover, både for å gi plass til firehjulstrekksystemet, gi bedre bagasjeplass og ikke minst på grunn av vektfordelingen. Motoren er også trukket noe bakover og radiatorer og intercoolere montert lavere for å optimere tyngdepunktet.

I hjuldimensjoner kan du velge 19-, 20- eller 21-tommere. Alle tre størrelser er tilgjengelige med Pirelli, Dunlop og Continental dekk, mens 19 "og 20" hjul kan også utstyres med vinterdekk. Mens Brembo har levert bremsene som skal til for å få stoppet bilen.

Les også: Skulle spare penger – bestilte 19 pansrede Maseratier