Hvis bilverkstedet er godkjent og driver lovlig, skal det ha godkjent skilt fra Statens vegvesen.
Hvis bilverkstedet er godkjent og driver lovlig, skal det ha godkjent skilt fra Statens vegvesen.

Derfor bør du alltid se etter merket opp til høyre

Et bilverksted er ikke nødvendigvis et bilverksted ...

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hall Benny.

Så på nyhetene i går om at det finnes bilverksteder som ikke er godkjente og som det ble advart mot. Jeg har selv hatt mange gamle biler opp gjennom og fått dem reparert der det er billigst.

Jeg har aldri tenkt over om det skulle være et godkjent verksted eller ikke og skjønner ikke helt heller hva det skulle dreie seg om. Det viktigste må da vel være at det er utdannede bilmekanikere som jobber der og som kan faget sitt? Hilsen fra Svein.

Benny svarer:

Hei Svein.

Hovedregelen er at reparasjon av kjøretøyer bare kan utføres av verksteder som er godkjent av Statens vegvesen. De som driver lovlig reparasjonsarbeid skal ha et eget utvendig skilt som viser at de er godkjent, det har du helt sikkert sett mange ganger.

Hvorfor er det sånn? Jo, det er mange gode grunner til det. Hovedpoenget er å sikre at reparasjoner blir utført på en profesjonell og trafikksikker måte.

Biler er jo komplekse greier og veldig mye galt kan skje hvis ukyndige skrur på dem. Som kunde skal du også være sikret rettigheter hvis jobben ikke blir gjort på riktig måte.

LES OGSÅ: Disse bileierne gruer seg mest til å ha bilen på verksted

Vitale deler

Dette skriver Statens vegvesen selv om godkjenningsordningen:

De som skal reparere vitale deler på bil, motorsykkel, moped, traktor og motorredskap konstruert for hastighet større enn 50 km/t eller tilhenger med brems må ha egen godkjenning. Vitale deler er for eksempel bremser, styreinnretning, hjulutrustning og elektrisk anlegg.

Her handler det om spesifikke krav til lokaler og teknisk utstyr, teknisk leder og personale og til kvalitetsstyringssystem. Sammen skal disse reglene sikre reparasjoner med god kvalitet.

Dermed kan altså ikke "hvem som helst" kalle seg et bilverksted. Og selv om man er utdannet mekaniker og leier seg et lokale, er det altså ikke nok til å være godkjent bilverksted. Heldigvis, mener jeg.

LES OGSÅ: Slike timepriser er en hån mot vanlige arbeidsfolk



Stort arkiv



Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Disse bileierne trives best med bilen sin:

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: