Det begynner å bli noen år siden den forlot det norske markedet, men hjemme i Russland er hardhausen Lada Niva fortsatt en populær bil.
Det begynner å bli noen år siden den forlot det norske markedet, men hjemme i Russland er hardhausen Lada Niva fortsatt en populær bil.

Lada: Nå får denne sliteren ny eier

De kjøper seg opp og har store ambisjoner.

Etter noen tunge år er Lada kraftig på offensiven hjemme i Russland.

Produktene har blitt bedre de siste årene – samtidig som merket profitterer på at bilsalget øker kraftig på hjemmebane.

Største bilmarked

I fjor var økningen på 40 prosent. I år har det flatet mer ut, men Russland holder stø kurs mot å bli det største bilmarkedet i Europa innen 2015.

Det vil naturligvis mange bilprodusenter ha sin del av. Først i køen står Renault/Nissan som i flere år har jobbet tett med Lada. Nå blir disse båndene mye tettere, ved at Renault/Nissan kjøper seg opp til en aksjemajoritet i Lada.

Kjøpeguide Lada Niva: Ekte offroader til lavpris

Stor fabrikk

Handelen skal gjennomføres i 2014 og Renault/Nissan skal investere rundt 4,5 milliarder kroner i første omgang.

I dag har Lada ventelister på rundt seks måneder for sine nyeste modeller. Men de nye investeringene skal produksjonskapasiteten ved fabrikken i Togliatti økes kraftig, helt opp til 1,4 millioner biler i året i 2015. Da skal modeller fra både Lada, Renault og Nissan rulle ut fra fabrikken.

LES OGSÅ: Nybil til under 50.000 kroner

Ambisiøse planer

Renault er allerede store i mange av landene øst i Europa gjennom sitt lavprismerke Dacia. Med base i Romania har de stor suksess med billigbilen Logan som etter hvert har vokst til en familie av biler. SUV-en Duster har også blitt svært godt mottatt og er i disse dager på vei til Norge.

Renault/Nissan-sjefen Carlos Ghosns har svært ambisiøse planer om å gjøre konsernet til en av verdens ledende – og største – bilprodusenter. De har etter hvert mange merker å spille på.

Les vår test av Dacia Duster her:

Gjenreise merkevare

Renault og Nissan kjenner vi godt, rumenske Dacia er på vei opp og Datsun er på vei tilbake, nå som et billigmerke. Lada i tillegg – så begynner totalen å bli solid.

Skal de lykkes, må Renault/Nissan først og fremst få orden på kvaliteten og bringe Lada opp på nivå med de vestlige konkurrentene. De må også utvikle og rulle ut en rekke nye modeller. Så starter den møysommelige oppgaven med å gjenreise en merkevare som har fått mye juling i mange år.

Datsun: Nå er comebacket bekreftet

Dette er Lada Granta, en stor salgssuksess hjemme i Russland og altså utgangspunktet for den første, nye modellen fra Datsun.
Dette er Lada Granta, en stor salgssuksess hjemme i Russland og altså utgangspunktet for den første, nye modellen fra Datsun.

LES OGSÅ: Nå er det slutt for billegenden