Feil dieselkvalitet på vinteren kan gi store problemer. Setter du fra deg bilen med sommerdiesel på tanken og det blir mange kuldegrader, må du regne med trøbbel.. Illustrasjonsfoto. (Foto: rac.co.uk.)
Feil dieselkvalitet på vinteren kan gi store problemer. Setter du fra deg bilen med sommerdiesel på tanken og det blir mange kuldegrader, må du regne med trøbbel.. Illustrasjonsfoto. (Foto: rac.co.uk.)

Visste du at bilen skal ha en egen diesel på vinteren?

Hvis du parkerer den med sommerdiesel, kan du få et stort problem.

Det er ikke bare batteriet du skal passe ekstra godt på i kulda. Hvis du har dieselbil, bør du også være obs på at du har riktig diesel på tanken i vinterhalvåret.

Det er nemlig store forskjeller i kuldeegenskapene på sommerdiesel og vinterdiesel.

Likt over hele landet

– Dersom du har satt fra deg bilen på Gardermoen med sommerdiesel og kommer tilbake til 10–15 kuldegrader eller lavere, er det godt mulig du må ta taxi hjem. Dersom du bruker redskap sporadisk, for eksempel en traktor, er det viktig å skifte til vinterdiesel før du tar den i bruk igjen, sier Knut Skårdalsmo, senior produktspesialist i Statoil Fuel & Retail i en pressemelding.

Vinterdiesel selges i utgangspunktet med samme kuldeegenskaper over hele landet. I visse tilfeller gjør oljeselskapene tilpasninger lokalt.

LES OGSÅ: Pass på hvis du skal taue bil med automatgir

Full tank

– Skal du til et sted der det er fryktelig kaldt, anbefaler vi at du fyller opp tanken når du kommer fram – før du setter fra deg bilen for natten. Det kan også lønne seg å ha så godt som full tank på bilen gjennom vinterhalvåret for å unngå kondens, råder Skårdalsmo.

Han advarer dieselbileiere mot å finne på lure løsninger hjemme i garasjen.

Ødelegge katalysatoren

– I beste fall gjør du ikke noe galt, men potensialet for en stor ekstraregning er alltid til stede. I gamle dager brukte oljebransjen og entreprenører å blande inn parafin i dieselen for å få bedre kuldeegenskaper.

– Dette er ikke lenger lovlig på grunn av parafinens høye svovelinnhold. Dessuten vil svovelen ødelegge katalysatoren på nye dieselbiler. Parafin har dessuten altfor dårlige smøreegenskaper, så du kan også risikere å ta livet av dyre komponenter i innsprøytningssystemet.

LES OGSÅ: – Hvorfor reparerer de ikke bilen min?

Bytte dieselfilter

Har du en eldre bil er det dessuten lurt å bytte dieselfilter før vinteren, dersom det er lenge siden du gjorde det sist. Med tynn og lettflytende motorolje starter bilen lettere i kulden og sørger dessuten for at batterikapasiteten ikke tappes unødvendig.

– Dersom du skal ut og kjøre dieselbil i ekstremkulde som 40 minusgrader er diesel i utgangspunktet lite egnet, men er bilen i jevnlig bruk går det faktisk bra, sier Skårdalsmo.

LES OGSÅ: Nye politibiler tåler ikke kulde