Octavia kommer med Skoda nye og mer karakteristiske front. Ellers er knekken på C stolpen det mest karakteristiske ved designet på kombi utgaven.
Octavia kommer med Skoda nye og mer karakteristiske front. Ellers er knekken på C stolpen det mest karakteristiske ved designet på kombi utgaven.

Skoda Octavia 2013: Kanskje det smarteste nybilkjøpet neste år

Her er de første bildene av splitter nye Skoda Octavia

Tidligere denne uken sendte Skoda ut noen detaljbilder bare for å bygge opp interessen litt ekstra. Nå får vi for første gang se hele bilen – når Skoda presenterer helt nye Octavia.

Dette er tredje generasjon av bilen som har en stor del av æren for Skodas store snuoperasjon. Og mye tyder på at de nå legger lista flere hakk høyere.

Mye plass for pengene

Skoda oppsummerer selv bilen i sin pressemelding med at den tilbyr mellomklasseformat på en bil i kompaktplassen. I praksis at den gir usedvanlig mye plass for pengene.

Nye Octavia har nemlig vokst i lengde, bredde og høyde. Bilen har blitt 90 millimeter lenger og akseavstanden har økt med hele 108 millimeter.

Alt om Skoda på broom.no – klikk her:

Stort bagasjerom

Kupeen har blitt tilsvarende lengre, og ingen bil i kompaktplassen skal kunne måle seg med den innvendige plassen.

Bagasjerommet er en klassevinner med et volum på hele 590 liter.

Som dagens modell leveres Octavia med stor bakluke og nedfellbart baksete.

LES OGSÅ: Helt nytt bilmerke kommer til Norge

Mye lettere

Hva kan vi ellers vente oss av nykommeren? Jo blant annet ni kollisjonsputer og en rekke nye sikkerhetssystemer, som Front Assist med nødbremsefunksjon, feltvarsler (Lane Assist) som holder bilen i rett kjørefelt, multikollisjonsbrems som reduserer risikoen for nye sammenstøt ved kollisjoner, proaktiv passasjerbeskyttelse som blant annet lukker vinduer og takluke ved sammenstøt, tretthetsvarsler og fotgjengerbeskyttelse.

Nye Octavia er opptil 102 kilo lettere enn den utgående modellen. Det til tross for at lengden og bredden er økt, og at bilen har fått flere nye sikkerhetsløsninger.

Lavere vekt bidrar til at Greenline versjonen av den nye Octavia med 1,6 TDI og 110 hestekrefter har et CO2 utslipp på bare 89 gram og et forbruk på beskjedne 0,34 liter per mil.

Dette er det første dashbordbildet fra nye Octavia. Som vi kan se - ikke spesielt fargerikt... Men både finish og materialvalg skal være flere hakk opp fra dagens modell.
Dette er det første dashbordbildet fra nye Octavia. Som vi kan se - ikke spesielt fargerikt... Men både finish og materialvalg skal være flere hakk opp fra dagens modell.

LES OGSÅ: Tro det eller ei – dette er samme bil!

Mye ekstrautstyr

Octavia blir levert med fire moderne TSI bensinmotorer og fire TDI dieselmotorer. Manuell og automatisk DSG girkasse er tilgjengelig, og firehjulstrekk er under forberedelse. En sporty RS-modell er også underveis.

I likhet med på mange andre VW-produkter er det mulig å bestille mye fancy ekstrautstyr. Blant dette adaptiv fartsholder, automatisk dimming av fjernlys og parkeringsassistent. Skiltgjenkjenning er også tilgjengelig, likeledes panoramatak og nøkkelløst start/stopp system.

Praktiske løsninger

Skoda lever også opp til sitt mål om ”simply clever” med praktiske løsninger i bagasjerommet, isskrape skjult ved tanklokket, multimedieholder for iPod og lignende, refleksvekst under førersete og mange andre holdere og praktiske oppbevaringsrom.

Foreløpig er det ikke kjent når de første bilene er i Norge.

Importøren sier heller ikke noe om priser. Men når bilen både har blitt lettere og har fått mer miljøvennlige motorer, lover det veldig bra for prisene.

LES OGSÅ: Vi har testet en ulv i Skoda-klær

Fornuftig bilkjøp

Octavia har alltid være mye bil for pengene.

Det vi til nå har fått høre om den nye modellen tyder på at nye Octavia kan bli et av det aller mest fornuftige nybilkjøpene i 2013.

TEST: Skoda Octavia 4x4: Nå kan den være et brukt-kupp

Nye Octavia har vokst mye og snuser i praksis nå på Passat/Mondeo/Avensis-klassen - men sannsynligvis til langt lavere priser.
Nye Octavia har vokst mye og snuser i praksis nå på Passat/Mondeo/Avensis-klassen - men sannsynligvis til langt lavere priser.

Skoda som skiller seg ut? Sjekk denne!