Dieselmotor har vært førstevalget for nesten alle norske nybilkunder de siste årene, men nå snur tendensen.
Dieselmotor har vært førstevalget for nesten alle norske nybilkunder de siste årene, men nå snur tendensen.

Nå kjøper vi færre dieselbiler

Store endringer på gang i nybilmarkedet.

I flere år har dieselmotor nærmest vært det "eneste riktige" for norske nybilkjøpere. Men nå skjer det endringer – og det går fort.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at dieselandelen på nyregistrerte personbiler så langt i år er på 64,3 prosent. Det er en kraftig nedgang fra tilsvarende periode i fjor – da var den på 75,3 prosent.

Bensin kan gå forbi

Og denne utviklingen går stadig kjappere.

I november var dieselandelen nede i 56,6 prosent.

Dermed er det neppe snakk om veldig mange måneder før bensin faktisk kan gå forbi diesel.

Et eksempel på hva som skjer er Norges suverent mest solgte bil, VW Golf.

Sekser på terningen – les testen av VW Golf her:

Klar dreining

– Vi har akkurat lansert en helt ny Golf, og her er bensinandelen så langt på 66 prosent, forteller Jan Erik Haugen, som er informasjonssjef for Volkswagen i Norge.

– På Golf har vi sett en klar dreining de siste årene mot at stadig flere kunder vil ha bensinmotor. Jeg blir absolutt ikke overrasket om denne tendensen vil forsterke seg ytterligere, legger han til.

LES OGSÅ: Dette mener Broom-leserne om bilene sine

Forventer stigning

Utviklingen i bilmarkedet de siste årene, går mot at stadig flere av oss velger bensinmotor på mindre biler. På større biler – og særlig SUV-er – står diesel fortsatt svært sterkt.

– Hvis vi ser på vår nest mest solgte modell – nemlig Passat – ligger bensinandelen her på rundt 10 prosent.

– Dette tallet blir imidlertid litt påvirket av at vi i praksis selger utelukkende dieselmotor på spesialutgaven Alltrack. Holder vi den utenfor, har Passat en bensinandel på rundt 20 prosent. Her forventer vi også en stigning framover, forteller Jan Erik Haugen.

VW har også Norges suverent mest solgte SUV, nemlig Tiguan. Og her er det fortsatt diesel som gjelder.

LES OGSÅ: Dette er nordmenns SUV-favoritt

Tema på nettmøter

– Ja, på Tiguan selger vi i år bare rundt fire prosent med bensinmotor. Det sier jo mye om hvordan kundene i denne klassen tenker. De skal fortsatt ha dieselmotor, sier Jan Erik Haugen.

Brooms bilekspert Benny Christensen merker økende interesse for bensinbiler også i sine faste nettmøter, "Spør Benny". Her er valg av drivstoff på nybilen ofte et tema:

Vurdere selv

– Det har jeg merket særlig det siste året. I starten var tematikken litt som "Er jeg dum hvis jeg velger bensinmotor?" - etter hvert er det tydelig at mange har fått med seg at bensin har blitt mer vanlig igjen.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. (Foto: Broom.no)
Benny Christensen er Brooms bilekspert. (Foto: Broom.no)

– Men hva råder du til?

– Mitt råd er at dette må hver enkelt vurdere selv, ut fra hva som er viktig i bilholdet.

– På større SUV-er vil jeg fortsatt være skeptisk til bensinmotor, litt på grunn av økt forbruk, men mest på grunn av annenhåndsverdien. Det gjelder også litt for storbiler, men her er forskjellene i ferd med å viskes ut. På småbiler tror jeg bensinmotor fort kan bli sett på som mer kurant enn diesel de neste årene.

Sjekk "Spør Benny"-seksjonen – her er det mye kunnskap!

Politiske krumspring

– Dette avhenger naturligvis også mye av hva slags krumspring politikerne kan finne på framover. Først var jo diesel det eneste riktige, og vi ble tydelig oppfordret til å kjøpe det.

– Så har pendelen svingt helt motsatt, med blant annet høyere årsavgift og trusler om kjøreforbud for dieselbiler. Da er det sannelig ikke enkelt, verken å være bilkjøper eller bilekspert, avslutter Benny.

LES OGSÅ: De vil gjøre det enda dyrere å kjøre dieselbil