I 2009 var listeprisen på denne bilen 1,6 millioner kroner   FØR ekstrautstyr. Nå blir den din for 850.000 kroner.
I 2009 var listeprisen på denne bilen 1,6 millioner kroner FØR ekstrautstyr. Nå blir den din for 850.000 kroner.

BMW 750iA: Overdådig luksus til under halv pris - etter bare tre år

Med over 400 hestekrefter får du sportsbilytelser også.

Det er gjerne de dyreste nybilene som får det største verditapet. Dagens bruktbil-funn er et godt eksempel. Her har vi en 2009-modell BMW 750iA – som gjemmer 408 hestekrefter bak de to karakteristiske nyrene i grillen.

Den såkalte utstyrsbomben er gått 64.000 kilometer – og prisen er 850.000 kroner. Det vil i praksis si under halv pris fra da den var ny.

Listeprisen på dette flaket var nemlig 1.6 millioner kroner i 2009 – men i bilen vi har funnet er det rikelig med ekstrautstyr – som nok dyttet prisen godt opp mot to millioner kroner.

Vil du heller ha stjerne på panseret? Les om Mercedes S-klasse i vår nybilguide

Brennkjapp

Direktørbilene til BMW er blant de mer kjøreglade storbilene du får tak i. 750 sørger dessuten for en overflod av krefter – med V8-eren på 5-liter.

0–100 km/t er gjort på brennkjappe 5,2 sekunder. Det er hinsides raskt for en så stor og tung bil – og for de fleste andre små og lette biler også, for den del.

BMW 7-serie fikk nylig en facelift – les mer om denne her

Komfort

Men likevel er det komforten som står i høysetet – og ikke det sportslige. Når du kommer innenfor dørene finner du nemlig komfortsetene BMW er kjent for.

Utover uendelige innstillingsmuligheter byr disse på både massasje, ventilasjon og varme.

Og dette er ikke forbeholdt forsetene – det samme gjelder selvsagt også for dem som sitter i baksetet.

Les vår test av BMW 7-serie her

Baksete-velvære

Nettopp baksetepassasjerene er tilgodesett med ekstra mye utstyr i denne bilen. Det er riktignok bare plass til to – men disse kan til gjengjeld velte seg i en luksus som nærmest savner sidestykke i bil.

Her er det hver sin store skjerm som viser alt fra navigasjon, DVD, TV, telefon og mye, mye mer.

Dørene har soft close-funksjon, slik at ingen skal måtte "plages" av dører som smeller. Og gardinene i vinduene er naturligvis elektriske – ingen skal slites ut av å løfte disse på plass i tide og utide.

Ventilerte bakseter med massasje, et digert infotainmentsystem og eget klimaanlegg for baksetepassasjerne er noe av luksusen de fleste av oss ikke kan skryte av å ha i baksetet.
Ventilerte bakseter med massasje, et digert infotainmentsystem og eget klimaanlegg for baksetepassasjerne er noe av luksusen de fleste av oss ikke kan skryte av å ha i baksetet.

LES OGSÅ: BMW 7-serie: Nå blir denne 400.000 kroner billigere

Ser i mørket

Men den som sitter bak rattet trenger ikke å føle seg snytt likevel. Det finnes nemlig en lang rekke duppeditter å "leke" med foran også.

Night vision med menneske-gjenkjenning sørger for at du "ser i mørket", adaptiv cruise control avpasser farten etter bilen foran uten at du trenger å røre verken gass eller brems, aktivt understell kan justeres i flere grader mellom komfort og sport pluss – og du varsles om radaren registrerer at du er i ferd med å krasje i bilen foran.

LES OGSÅ: Har hatt verkstedutgifter på over 500.000 kroner

Ikke klumpete rumpe

Med tanke på at 750 både er sportslig, komfortabel og raus med plassen, kan en si at det er en bil for enhver anledning.

Dessuten er det få som gjør narr av utseendet, slik en kunne oppleve med den forrige generasjonen av 7-serien – der den berømte og klumpete rumpa var sterkt omdiskutert.

Forrige generasjon 7-serie er blitt VELDIG billig ...

Fortsatt stort verdifall

Den nye 7-serien har heller ikke fått noen store riper i lakken når det gjelder kvalitet. Dette er solide biler.

Verditapet vil imidlertid fortsette i alarmerende hastighet en stund til – og drivstoff, service- og forsikringskostnader, ja, det er det vel best å ikke si noe om i det hele tatt?

Men slikt noe er det vel ingen som tenker på om de kjøper en vaskeekte 750 ...

Siste genersjon av BMW 7-serie har et elegant og moderne design - og er langt mindre kontroversiell enn modellen den erstattet.
Siste genersjon av BMW 7-serie har et elegant og moderne design - og er langt mindre kontroversiell enn modellen den erstattet.

LES OGSÅ: BMW 740 D: Direktørbil med caps og gullkjede