NEDTUREN: Dagen derpå opplever du de omvendte symptomene som under rusen. Ro, lykkefølelse og manglende hemninger erstattes av grubling, usikkerhet og skyldfølelse.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
NEDTUREN: Dagen derpå opplever du de omvendte symptomene som under rusen. Ro, lykkefølelse og manglende hemninger erstattes av grubling, usikkerhet og skyldfølelse. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Bli kvitt fylleangsten

– Det er ikke sikkert det er så ille som du tror!

Du våkner opp med anger. Årets første dag bruker du til å gremmes over deg selv. Nyttårsfesten var gøy, men i dag er det fylleangsten som regjerer.

– Ikke si unnskyld

Slapp av! Ifølge forsker Pål Johan Karlsen kan angeren være ubegrunnet.

– Unngå panikk. Vent med å ringe og beklage din oppførsel kvelden i forveien, for det er ikke sikkert det var så ille, sier Karlsen til tv2.no.

For selv om du bare husker bruddstykker av kvelden, selvkontrollen som havarerte og hemningene som ga slipp, er det ikke sikkert minnene er reelle.

– Det er ikke vanskelig å komme på noe å angre på og kanskje har du også grunn til å føle anger, men det er for tidlig å konkludere med det allerede idet du våkner opp, sier forskeren.

Nervesystemet i revers

Når du våkner opp dagen derpå er nervesystemet ditt i ubalanse. Karlsen forklarer:

– Alkoholens virkestoff etanol endrer den kjemiske balansen og forandrer dermed tanker, humør og atferd. Mens du drikker forsøker nervesystemet iherdig å gjenopprette balansen. Er det overflod av signalstoffer, reduserer hjernen produksjon og frigjøring av egne molekyler. Når alkoholen forsvinner ut av blodet oppstår det følgelig underskudd av de samme stoffene. Det tar gjerne et halvt døgn før balansen vender tilbake. I mellomtiden befinner nervesystemet seg i revers. Under abstinensen opplever du de omvendte symptomene som under rusen. Ro, lykkefølelse og manglende hemninger erstattes av grubling, usikkerhet og skyldfølelse.

Les også: Derfor renner øynene i kulda

Gjør det beste ut av dagen

Gjort er gjort – spist er spist, er det noe som heter. Når du først våkner opp fyllesyk, er det like godt å gjøre det beste ut av det.

– La deg distrahere! Legg deg i sofaen og se på DVD-er eller ta deg en luftetur. Helst bør du ha fylt opp kjøleskapet på forhånd, sånn at du kan nyte dagen – tross alt. Etter en halv dag med avslapning har du kanskje fått et nytt perspektiv på gårsdagen, og forhåpentligvis fått livslysten tilbake, sier Karlsen.

Ring en venn

Angrer du fortsatt? Vel, da er det kanskje noe i det.

– Ring en venn som var til stede på festen. Kanskje kan denne personen gi deg et annet perspektiv. Mulighetene er stor for at din oppfatning kan bli litt justert. Vi er gjerne veldig oppmerksom på oss selv og langt mindre opptatt av andre. Våre egne tabber brenner seg inn i hjertebarken mens andres blir bagateller, sier forskeren.

Prisen du betaler

Karlsen understreker at det ikke er helt sikkert at du ikke har noe du faktisk bør angre på. Det er utvilsomt noen av oss som gjør ting på fylla som vi faktisk bør angre på. Dessverre finnes det få god tips til å unngå fylleangsten utenom det opplagte alternativet: Ikke drikke. Men noe kan hjelpe bitte litt:

– Ikke drikk så fort, og absolutt ikke på tom mage. Da er et mulig at reversen blir litt mindre brå. Sov lenge dagen derpå, og få i deg rikelig med vann og væske, sier Karlsen før han legger til:

– Fylleangsten er en av prisene du betaler for festen.

GODT NYTT ÅR!