Brukt drømme-SUV til en halv million

Vi har vært på biljakt - se hva vi fant:

Du kan virkelig få en fin og pent brukt familie SUV til 500 000 kroner.
Du kan virkelig få en fin og pent brukt familie SUV til 500 000 kroner.

I denne bruktbilrunden har vi jaktet på famile-SUV-er med drømfaktor til 500.000 kroner. Egentlig en ganske lett oppgave, da utvalget her etter hvert er svært godt.

Vi har funnet tre eksempler av arten som mange nordmenn drømmer om.

En tysk, en svensk og en japansk. Like på mange måter, men allikevel forskjellige ...

God plass, god oversikt, god bakkeklaring, en følelse av soliditet og sikkerhet og ikke minst god framkommelighet er bare noen av suksessfaktorene for SUV-ene. En biltype som passer ypperlig for oss nordmenn som sliter med bratte og dårlige veier og vinter halve året, minst...

2009 Volvo XC60 D3. Kr. 449 000.

Volvo-XC60-ann (Foto: Faksimile fra Autodb)
Volvo-XC60-ann (Foto: Faksimile fra Autodb)

For å se hele annonsen, klikk her:

Volvo XC60 har siden introduksjonen i 2009 vært en drømmebil for mange norske familier, hvilket også speiler bruktbilprisene. De holder seg svært godt, men nå har de kommet på "riktig side" av 500.000 kroner, uten å ha gått stygglangt eller være helt uten utstyr.

Bilen byr fortsatt på en god dose status, uten at den oppfattes som blærete. Noe som passer oss som er tett oppvokst med janteloven godt.

XC60 regnes som en kompakt-SUV og er derfor ikke blant de aller, aller største - minst av de tre vi her presenterer.

"Verdens sikreste bil", sa Volvo da den var ny, men fikk ikke lov til å markedsføre den som det. Kanskje har den også verdens beste bilseter? Det er i alle fall ikke langt unna...

Motorene i Norge er 99% diesel. D3 og D4 motorene oppleves også som langt mer harmoniske enn de noe eldre Volvo-motorene, særlig i kombinasjon med automatgir.

Les vår test av Volvo XC60 her:

2007 Toyota Landcruiser GX. Kr 463.000.

Toyota-Landcruiser-ann (Foto: Faksimile fra finn.no)
Toyota-Landcruiser-ann (Foto: Faksimile fra finn.no)
For å se hele annonsen her:

Toyota Landcruiser er et ikon og er kjent som bilen som ikke kan gå i stykker. Den byr på raust med plass og leveres ofte med åtte seter. Dette eksemplaret har imidlertid "bare" fem, til gjengjeld digert bagasjerom.

Utgavene med skinn, automatgir og navigasjon er de som er mest etterspurt.

I forhold til Volvoen over oppleves den som enklere og noe mindre komfortabel, men samtidig langt mer robust. Og selvfølgelig større. Dette er stor bil og en skikkelig arbeidshest.

Lavseriegir gjør framkommeligheten helt suveren og det er den eneste av disse tre som kan kjøres der det ikke er vei.

Før du kjøper må du sjekke at dysepakninger er byttet og sjekke at silen på oljepumpen ikke er i ferd med å tette seg. Det har blitt byttet mange motorer her, så det at den ikke kan gå i stykker stemmer dessverre ikke helt...

Slik bygger du om bilen fra varebil til stasjonsvogn:


2007 BMW X5 3,0d. Kr. 461.000.

BMW-X5-Annonse (Foto: Faksimile fra finn.no)
BMW-X5-Annonse (Foto: Faksimile fra finn.no)

For å se hele annonsen her:

Jo da, du får nå nyeste type X5 for godt under en halv million kroner. Også her er plassen god, men i motsetning til Toyota er det sporty, snobbete og komfortable betydelig mer vektlagt . Det gjør at kundegruppene på X5 og Landcruiser er noe forskjellige, selv om begge er drømmebiler for mange familier.

Prisbildet er også ganske likt når gjelder årsmodeller.

X5 hadde en heller tvilsom kvalitet på de første årsmodellene, men de nyere bilene har heldigvis blitt betydelig bedre, men de er kostbare å reparere når noe går i stykker.

En litt nøye sjekk av at alle elektriske funksjoner virker som de skal, samt av forstilling og bremser er absolutt på sin plass.

Duell: BMW X5 mot Volvo XC90