Saab fabrikken i Trollhättan sto stille i neste ni måneder før selskapet til slutt ble slått konkurs. (Foto: Goran Jorganovich/TV 2)
Saab fabrikken i Trollhättan sto stille i neste ni måneder før selskapet til slutt ble slått konkurs. (Foto: Goran Jorganovich/TV 2)

Mener Saab burde vært slått konkurs mye tidligere

Den tidligere toppsjefen risikerer krav om tilbakebetaling av penger.

19. desember i fjor kastet Saab-sjefen Victor Muller kortene og Saab ble slått konkurs.

Nå, nesten ett år senere, skal konkursforvalterne presentere sin rapport.

Den blir framlagt på fredag og ifølge lekkasjer i svenske media er konklusjonen her at Saab burde vært slått konkurs langt tidligere – og at man ønsker å omstøte flere utbetalinger fra selskapet som skjedde før konkursen var et faktum.

35 millioner kroner

Ifølge svenske Dagens Industri skal dette både gjelde penger som er overført til den tidligere Saab-eieren GM – men også til Victor Muller som tok over Saab da GM bestemte seg for å kvitte seg med merket.

Dagens Industri skriver at beløpene skal være i størrelsesorden 27 millioner svenske kroner for GM, og åtte millioner for Victor Muller.

LES OGSÅ: Denne bilen er Norgesmester i verditap

Full av energi

At Saab klarte å holde det gående såpass lenge, ble av mange som fulgte selskapet regnet for å utelukkende være Victor Mullers fortjeneste.

Gang på gang klarte han å komme opp med nye samarbeidspartnere og hente inn nye penger – når det så som mørkest ut.

Muller var full av energi og dyktig på å skape tillit. Derfor trodde også mange Saab-ansatte at han faktisk kunne redde selskapet, selv om skeptikerne var mange.

Stoppet i april

I ettertid er det likevel ganske oppsiktsvekkende at Saab kunne holde det gående i over et halvt år uten at det ble produsert en eneste bil i Trollhättan.

Tidlig i 2011 ble det offentlig kjent at Saab slet med å betale underleverandørene sine

6. april stoppet produksjonen. Den skulle aldri starte igjen.

Bruktbil? Les mer om 9–3 i Brooms bruktbilguide – her:

– Ingen kommentar

Men til tross for alvorlige likviditetsproblemer tidlig i 2011, klarte altså Muller å holde deg gående til like før jul. Mens pengene rant ut og gjelden vokste.

– Ingen kommentar. Rapporten er jo ikke en gang publisert ennå, er Victor Mullers kommentar nå, til Dagens Industri.


LES OGSÅ: – De tok livet av Saab – med fullt overlegg