Porsche Cayman er en vaskekte sportsbil til familiebil pris, takket være 'norsk' motor
Porsche Cayman er en vaskekte sportsbil til familiebil pris, takket være "norsk" motor

Porsche Cayman: Så billig kan du få helt ny sportsbil

Koster ikke mer enn en godt utstyrt familiebil.

Det er kjøreegenskaper og høy grad av morofaktor som har hatt førsteprioritet på nye Porsche Cayman.

Bilen debuterer på bilutstillingen i Los Angeles, som går av stabelen i disse dager.

At første generasjon Cayman har vært en svært velkjørende og morsom bil er det ingen tvil om.

Den har likevel havnet litt i skyggen av storebror 911, særlig blant hardcore Porsche-fansen.

Større, sterkere, sprekere og lettere

Porsche-Caymanx2
Porsche-Caymanx2

Les også: Vår test av Porsche Panamera her:

Dette forsøker Porsche nå å bøte litt på ved å legge designet nærmere den legendariske 911-en, og bilen har utvilsomt blitt mer harmonisk i linjene enn forgjengeren.

Cayman har ikke bare blitt penere, den er også blitt både sterkere, raskere, lettere og mer økonomisk ved at drivstofforbruket er senket med ca. 15 %.

Til tross for at den er lettere, har den vokst i størrelse. Den er fire centimeter lenge enn forgjengeren og akselavstanden har økt med seks centimeter, samtidig som sporvidden også har økt.

Dette skal gjøre bilen mer stabil i høy hastighet, samtidig som Porsche lover at smidigheten på svingete vei i høy hastighet er vel ivaretatt.

Får "norsk" motor

Porsche-Cayman-forfra02
Porsche-Cayman-forfra02
Porsche-Cayman-bakfra02
Porsche-Cayman-bakfra02

Saftige luftinntak i bakskjermene sladrer om hvor motoren er – nemlig midt i bilen. Vi snakker bokser-seksere på 2,7 eller 3,4 liter. De innvidde skjønner da at de har "krympet" med ca. 200 ccm.

0–100 km/t-sprinten gjøres unna på 5,6 sekunder, med 2,7-liter og 5 blank med 3,4-literen.

Ytelsene er på henholdsvis 275 i Cayman og 325 hk i Cayman S, mens vi nordmenn får et avgiftstilpasset versjon på "bare" 211 hk. Noe som igjen resulterer i en hyggelig startpris.

Minus 94.000 kr.

Faktisk så hyggelig at man sparer hele 94.000 kroner på å velge 211-hesteren i forhold til den med 275 hk.

Sekstrinns manuell kasse er standard, med Porsches dobbeltclutch-kasse PDK som tilvalg – også i kombinasjon med 211 hk-utgaven.

Porsche til 200.000,- Dette får du:

Dette er prisene:

Porsche-Cayman-forfra
Porsche-Cayman-forfra
Porsche-Cayman-bakfra
Porsche-Cayman-bakfra

Cayman 211 hk:          kr. 674.000,-

Cayman 211 hk PDK:  kr 678.000,-

Cayman:                     kr. 766.000,-

Cayman PDK              kr. 770.000,-

Cayman S:                 kr. 969.000,-

Cayman S PDK:         kr. 963.000,-

Porsche 912: Slik har sportsbilen stått i 33 år

Kommer til våren


Normalt er cabrioletversjonen dyrere enn coupéutgaven. Hos Porsche er det omvendt.

Cabroioletversjonen Boxster koster ca. 25.000 kroner mindre enn utgaven med tak.

– Til Norge kommer Cayman i februar/mars 2013, sier salgs- og markedssjef Christian Stenbo hos den norske Porsche-importøren.


Porsche Boxster: Se, så lekker baby-Porschen er blitt!