Her i dette lagret har Porsche 911 en stått i 20 år. (Foto: Kls.com)
Her i dette lagret har Porsche 911 en stått i 20 år. (Foto: Kls.com)

Se hva som dukket opp da lageret ble ryddet

Her har sportsbil-ikonet stått i mer enn 20 år.

Porsche 911 er et ikon i bilverden. En av de mest klassiske bilene som noen gang er produsert – og en bil som samlere verden over vet å verdsette.

Derfor vekker det naturlig oppsikt når det dukker opp eksemplarer som dette: En 911 som har stått stuet bort på et lager i mer enn 20 år – og som dukket opp da en kompis av eieren skulle hjelpe til og rydde litt.

Gamle, klassiske Porsche har hatt en eventyrlig verdiøkning de siste årene. Her en 1969 modell med Fuchsfelger.
Gamle, klassiske Porsche har hatt en eventyrlig verdiøkning de siste årene. Her en 1969 modell med Fuchsfelger.

Forblitt original

Nå er Porschen er til salgs. Bilen er av den gode, gamle klassiske sorten – nærmere bestemt fra 1966.

I og med at den har vært stuet bort, så har den unngått modifiseringer, turbobredding og vulgære spoilere. Heldigvis.

Se hele annonsen her:

Komplett

Men en eller annen for form for oppussing ble tydeligvis startet en gang i tiden og bilen er lettere demontert og nedslipt.

Den skal være så godt som komplett, så manglende listverk, vinduer, forskjermer og motorlokk, etc. følger med. Det gjelder bare å rydde bort en helt del skrot som har blitt plassert på og rundt den!


Overhalt motor?

Det ser kanskje ikke helt slik ut, men motoren skal visst nylig ha blitt overhalt også ...

Uansett framstår bilen som et overkommelig objekt – i alle fall ut fra bildene. Som alltid er eventuell rust en stor X-faktor her. Porsche fra før 1976 har en lei tiltrekningskraft på stålmark, men det varme og tørre klimaet i St. George, USA, samt tørr og god lagring kan ha berget den i så måte.

I følge ryktene skal motoren nylig være gjennomgått¿ (Foto: Ksl.com)
I følge ryktene skal motoren nylig være gjennomgått¿ (Foto: Ksl.com)

Det synes på bildene at bilen har skinnratt. Dette ble standard i 1966, før det var rattene i treverk. Samme år ble også logobokstavene på motorlokket endret fra gull til sølv og sto nå rett – og ikke på skrå.

Bilen har også de originale stålfelgene, det trekker opp! Nesten alle andre har blitt modifisert med de legendariske Fuchs felgene, men de dukket egentlig ikke opp før i 1967.

Her er versting-bilen du ikke trodde fantes:

Litt dyr?

Under motorlokket finner vi en 2-liters boksersekser med to triple Weber forgassere (fra februar 1966), mot Solex på de aller tidligste bilene. Effekten er på 130 hk. Det høres kanskje ikke så voldsomt ut i dag, men vi lover – for 46 år siden var dette en skikkelig "værsting"!

Prisen på denne er satt til 23.000 dollar, som tilsvarer nesten 130 000 kroner og er nok litt i tøffeste laget ettersom den definitivt krever en del både jobb og påkost for å nå sin fordums glans.

På den annen side – 911 har hatt en eventyrlig verdiøkning de siste årene og om du heller velger å få for en allerede restaurert bil, må du fort ut med 400.000 kroner eller mer ...

LES OGSÅ: Nei – du må ikke finne på å gi bruktbil-garanti