Porsche 914/6: Denne er morsommere enn den ser ut til

911-motoren gjorde ”billig-Porschen” frisk – og sjelden!

En bred og lav coupe, targatak og en ganske spesiell linjeføring preger 'junior Porschen' fra første halvdel av 70 tallet. Men denne er mer hissig og sjelden enn de aller fleste... (Foto: eBay.com)
En bred og lav coupe, targatak og en ganske spesiell linjeføring preger "junior Porschen" fra første halvdel av 70 tallet. Men denne er mer hissig og sjelden enn de aller fleste... (Foto: eBay.com)

I mange år var den lille, brede og litt rare 914-modellen som Volkswagen og Porsche samarbeidet om ansett som et hår i suppa for Porsche – og som en sær og ikke spesielt vakker VW-modell. I hvertfall ikke om man sammenlignet med de andre sportslige VW-modellene som Karmann hadde signert.

De siste to-tre årene har dette begynt å forandre seg. Uavhengig av Porsches status og deltagelse i prosjektet har den lille targa-bilen vunnet sin velfortjente respekt for kjøreglede, og selv designet får i dag folk til å smile. Den er kanskje ikke vakker, men den har utstråling.

Ekte Porsche – ekte sjeldenhet

Det gjelder dog de firesylindrede utgavene med 1,7, 1,8 eller 2-liters motorer. De ble markedsført som Volkswagen-biler over hele verden unntatt USA, der man brukte Porsche-navnet for å posisjonere dem i markedet.

Ikke alle mener at VW og Porsches 914-modell er pen. Det gjør
  at mange heller ikke har tatt den helt seriøst, selv om midtmotor-layouten
  og det lave tyngdepunktet gjør den til en herlig
Ikke alle mener at VW og Porsches 914-modell er pen. Det gjør at mange heller ikke har tatt den helt seriøst, selv om midtmotor-layouten og det lave tyngdepunktet gjør den til en herlig

De sekssylindrede utgavene, som på alle måter og på alle markeder har vært ansett som fullblods Porscher, har alltid hatt en dedikert om enn liten tilhengerskare.

Les også: Er dette historiens kuleste bilmodell-logoer?

Så veldig stor kunne heller ikke denne skaren få blitt, for til sammen ble det bare bygget 3.338 slike biler mellom 1970 og 1972. Sjeldenheten av en original 914 med sekssylindret motor – gjerne omtalt som ”914/6” – kan dermed sees i forhold til grunnmodellen med firer, som ble bygget i 65.351 eksemplarer helt frem til 1976.

Mange er brukt opp

Om de var sjeldne til å begynne med, så har de ikke blitt mindre sjeldne med årene.

Prisforskjellen fra en slik 914/6 og opp til en 911 med samme motor skal ikke ha vært all verden, ergo kan man tenke seg at de som kjøpte slike biler gjerne ville vise at de ikke kjørte en vanlig 914. Mange er dermed brukt hardt og brukt opp for lenge siden, og de som i dag en sjelden gang dukker opp til salgs er gjerne godt slitt og modifisert, eller rene forfalskninger bygget på chassiset av en vanlig 914.

Del med Facebook-vennene dine!

Gamle 914-biler var kjent for å ruste ganske friskt. Dette eksemplaret
  ser ut til å ha klart seg bra - de litt lurvete sveiseskjøtene i det
  bakre bagasjerommet er som de så ut originalt fra fabrikken. (Foto: eBay.com)
Gamle 914-biler var kjent for å ruste ganske friskt. Dette eksemplaret ser ut til å ha klart seg bra - de litt lurvete sveiseskjøtene i det bakre bagasjerommet er som de så ut originalt fra fabrikken. (Foto: eBay.com)

Dermed ser det ut til å være en sjelden sjanse som nå nærmer seg innspurten på auksjonsnettstedet eBay: En 1970-modell som ikke bare ser strøken ut, men som også skal ha korrekt numrerte deler og kun gått i underkant av 50.000 miles, eller ca. 80.000 kilometer siden den første av to dokumenterte eiere kjøpte den ny.

Se annonsen her:

Amerikansk utgave – men likevel...

De store, runde og stygge sidemarkeringslysene som alle de amerikansksolgte bilene hadde pynter ikke akkurat opp, men med en slik historikk, kilometerstand og tilstand for øvrig tipper vi at svorne 914/6-entusiaster kan leve godt med dem. For når bilen er så strøken og korrekt for øvrig, ville det ikke være riktig å begynne å bygge den tilbake til europeiske spesifikasjoner.

Les også: Er denne 914/6en ekte eller falsk? Diskusjonen går...

Rattet er åpenbart byttet ut med et lite, moderne sportsratt
  i løpet av de siste årene, bortsett fra det virker førermiljøet rimelig
  urørt, og med den slitasjen man kan forvente på en 42 år gammel bil.
  (Foto: eBay.com)
Rattet er åpenbart byttet ut med et lite, moderne sportsratt i løpet av de siste årene, bortsett fra det virker førermiljøet rimelig urørt, og med den slitasjen man kan forvente på en 42 år gammel bil. (Foto: eBay.com)

Det ville i hvertfall ikke være positivt for verdien på en så sjelden bil som en 914/6, til forskjell fra en vanlig 914 – det er biler som uansett ikke vil oppnå enorme verdier, og mange som henter dem fra USA ser et poeng i å gi dem originalt, tysk utseende når de likevel må pusses opp i varierende grad.

Velholdt garasjebil

Akkurat dét ser det ut til at man slipper her. Bilen har etter selgers utsagn vært oppbevart i garasje helt siden den ble kjøpt fra første eier, noe det åpenbart har hatt godt av: Både interiør og eksteriør virker ganske uberørt av elementene i Norwell, Massachusetts, på den amerikanske østkysten.

Det er mulig å forstå hvorfor mange oppfattet 914 som litt frosk-aktig
  i utseende, ikke minst når bilen er grønn. (Foto: eBay.com)
Det er mulig å forstå hvorfor mange oppfattet 914 som litt frosk-aktig i utseende, ikke minst når bilen er grønn. (Foto: eBay.com)

USA ble i det hele tatt et svært viktig marked for disse bilene, og det er her vi finner de fleste i dag også. 110 hester i originalversjon høres ikke enormt ut, men med en tomvekt på 940 kilo ble det en spenstig bil – og sammenlignet med firesylinder-utgavenes 80-100 hester ga sekseren både ”det lille ekstra” og også litt triveligere moment.

Slik sett var det synd at ikke modellen fikk lengre levetid, men hele 914-prosjektet ble ikke akkurat det Porsche hadde håpet på da samarbeidet med Volkswagen ble avtalt:

Dårlig deal for Porsche

Ifølge sagnet skal sjefene i de to selskapene ha gjort et muntlig ”gentleman´s agreement” på å dele alle utviklingskostnader likt mens de hver for seg cashet inn overskuddet på salgene; VW av de firesylindrede og Porsche av de sekssylindrede. Etter et sjefsskifte hos VW skal imidlertid resultatet ha blitt et helt annet: VW tok seg følgelig godt betalt fra Porsche for de Karmann-produserte karosseriene, og dermed ble produksjonskostnadene for Porsches biler så høye at prisen som tidligere nevnt nærmet seg den mer eksklusive 911-modellen faretruende.

Bilen gir ikke inntrykk av å ha vært restaurert på noen måte,
  kun godt vedlikeholdt. Originale 914/6 pleier gjerne å være hardere brukt
  enn denne - eller tvert imot topprestaurert til bedre enn ny tilstand.
  (Foto: eBay.com)
Bilen gir ikke inntrykk av å ha vært restaurert på noen måte, kun godt vedlikeholdt. Originale 914/6 pleier gjerne å være hardere brukt enn denne - eller tvert imot topprestaurert til bedre enn ny tilstand. (Foto: eBay.com)

Sett på den bakgrunn er prisforlangendet på 45.000 dollar, eller 257.000 kroner, kanskje ikke helt uhørt for en så sjelden bil i en så sjelden tilstand. Det er prisen som skal til for å stoppe auksjonen, i skrivende stund er høyeste bud på drøyt 32.000 dollar, eller drøyt 170.000 kroner.

Del med Facebook-vennene dine!

Og uavhengig av hva du synes om designet på den lille tassen, skal det i hvertfall godt gjøres å finne en tilsvarende sjelden 911-utgave til samme pris...

Les også: Nå er også etterfølgeren 944 blitt veteran