Når neste generasjon Audi Q7 kommer i 2014 blir vekten adskillig lavere enn på dagens modell, ned med 350 kilo.
Når neste generasjon Audi Q7 kommer i 2014 blir vekten adskillig lavere enn på dagens modell, ned med 350 kilo.

Audi Q7: Den skal slanke seg 350 kilo

Lettere materialer skal få bilen ned i en mer behagelig matchvekt.

Audi Q7 er en av de største SUV-ene på det norske markedet.

Dette er en diger firehjulstrekker, over fem meter lang og med plass til inntil sju – og en prislapp som fort ender på rundt en millioner kroner.

2.300 kilo tung

Men det er ikke bare størrelsen og prislappen som er solid på Q7 – også egenvekten er voksen.

Med "minste" motor – 3-liters diesel på 204 hestekrefter og med sju seter, veier Q7 nemlig 2.300 kilo.

Har du også lurt på det? Hva er egentlig en SUV?

Mye aluminium

Det er kanskje ikke overraskende, størrelsen på bilen tatt i betraktning, men hos Audi er man klare på at neste generasjon Q7 må bli atskillig lettere.

Planen skal være å få ned vekten hele 350 kilo i forhold til dagens modell.

For å klare det skal man bruke langt mer av lettere materialer enn i dag, blant annet veldig mye aluminium.

Bilen skal bygges på en oppdatert utgave av Audis MLB-plattform, som danner utgangspunkt for dagens Audi-modeller fra A4 og opp til A7.

LES OGSÅ: Nå skal vi kjøpe drømme-familiebilen

Bentley-søsken

Neste Q7 får mye til felles med tredje generasjon Porsche Cayenne og Bentley Continental.

Dessuten Bentleys kommende SUV, som vi allerede har sett konseptmodell på.

Gjennom å reduserte vekten så drastisk, vil Audi sørge for at Q7 både får bedre kjøreegenskaper, og ikke minst får redusert forbruk og utslipp kraftig. Bilen er ventet klar i 2014.

LES OGSÅ: Kristine fikk Audi Q7 i julegave fra mannen sin