De er noen år gamle, de har gått ganske langt, de er billige, men er forsatt ganske tøffe!
De er noen år gamle, de har gått ganske langt, de er billige, men er forsatt ganske tøffe!

Så tøff bil kan du få for 20.000 kroner

Joda - det er fullt mulig! Se hva vi fant:

Bare 20 tusenlapper i lommeboka når du skal kjøpe bruktbil er ikke veldig mye. Allikevel dro vi på bruktbil-jakt med nettopp det beløpet.

Som om ikke det var nok - var det et krav at bilene vi skulle finne måtte være TØFFE biler også...

Det hadde kanskje vært med fornuftig å kjørt safe, funnet gamle pensjonistkjørte en eiers Mazda og Hyundai. Men hvem har sagt at man bestandig skal være så innimari fornuftig?

Denne gangen valgte vi altså litt annerledes. Hva som er tøft kommer i høy grad an på hvem man spør, men vi fant en pickup på stylter, en lav Volvo og en amerikaner.

Biler i denne pris- og aldersklassen krever absolutt en litt nøyere sjekk før man handler, men gjør man en god jobb i forkant og er litt heldig,kan man få billig bilhold til lav innkjøpspris, samtidig som man får en litt tøff doning!

Les også: Dette er viktigst når vi skal kjøpe bruktbil



1986. Nissan King Cab. Kr. 22 000

Nissan-King-Cab (Foto: Faksimile AutoDB)
Nissan-King-Cab (Foto: Faksimile AutoDB)

Se hele annonsen her:

Den er gammel, den er like rød som julenissen og den er høy. Vi snakker en skikkelig pickup - en med svære hjul. Nærmere bestemt 33-tommere!

Perfekt som byggebil, eller til å kjøre der det er dårlig vei og dårlig brøytet, der det ikke er vei i det hele tatt, eller å frakte cross-sykkelen på lasteplanet til og fra grustaket.

Gamle biler ruster og Nissan er ikke noe unntak i så måte, så en liten sjekk på hva som skjuler seg under den røde Bengalakken er ikke dumt. Særlig planet og nedkant av dørene bør sjekkes nøye.

At bilen ble EU-godkjent i september er betryggende. Vi håper at hevesett og 33-tommere også er godkjent...

Hvilken pickup skal jeg velge?


1989, Volvo 760. Kr 22 000

Volvo-760 (Foto: Faksimile Auto DB)
Volvo-760 (Foto: Faksimile Auto DB)

Se hele annonsen her:

Har du behov for å få med kompiser og venninner i baksetet, så er kanskje denne Volvoen et bedre valg enn pickupen over.

Den er ganske stilig, den lysblå 760-en, med store hjul og bilstein-dempere. Men begrepet "reduserte fjærer" har vi ikke hørt før. Kan det være at noen har vært fremme med vinkelsliperen her?

Nå skal ikke vi være snobbete, men et senkesett er tross alt å foretrekke, ikke koster det mange kronene og man får det (som regel) godkjent...

V6-motor og automatgir gir høy cruisingfaktor og selgeren fra Vestfold hadde enda større planer for bilen, Se bildene i annonsen - kanskje skal nettopp du fullføre dette prosjektet? Husk god begynt er halvt fullendt.

Les også: Luksus-Volvoen er blitt veteran!


1990, Chevrolet Van G30. Kr. 16 000

Chevrolet-Van (Foto: Faksimile Auto DB)
Chevrolet-Van (Foto: Faksimile Auto DB)

Se hele annonsen her:

Mer bil for mindre penger skal du slite med å finne. I alle fall så lenge du skal ha noe som er EU-godkjent.

For det er nemlig denne Chevrolet vanen. Har du i tillegg sansen for skikkelig V8-lyd, rattsleiv til å gire ned (automat, så klart) og store mengder rød plysj og raust med ekte treverk - som ser ut som det er lagd av 2 x 4 i interiøret - så er dette trolig bilen for deg.

Crusingfaktoren er ikke noe lavere i denne enn i Volvoen over. 6,2-liters dieselen er stort sett både slitesterk og god. i alle fall om oljeskiftene er fulgt. Litt tørst selvfølgelig...

Kanskje ikke helt strøken i lakken, men hva mer kan man vente for 16 lapper? Dessuten ser det ikke ut som stålmarken har gått altfor hardt til angrep på den heller.

Les om en uheldig Chevrolet-eier her: