Disse bilene lurer politiets laser

Les hvorfor sikkerhetssystem forstyrrer målingene.

Volvo salgssjef Tor Gunnar Pettersen hos Bil i Nord i Tromsø viser fram «city safety» systemet, som står montert øverst i frontruta på alle nye Volvo modeller. Det laserbaserte systemet har skapt problemer for politiet. (Foto: Torgrim Rath Olsen, Nordlys.no/ANB)
Volvo salgssjef Tor Gunnar Pettersen hos Bil i Nord i Tromsø viser fram «city safety» systemet, som står montert øverst i frontruta på alle nye Volvo modeller. Det laserbaserte systemet har skapt problemer for politiet. (Foto: Torgrim Rath Olsen, Nordlys.no/ANB)

- Vi har hatt noen tilfeller hvor mannskap hos oss har fortalt at de har slitt med å ta måling på enkelte Volvo-modeller, sier Geir Marthinsen, UP-sjef i Troms og Finnmark.

Han har rapportert saken videre til UP sentralt. Herfra får Nordlys forklart at årsaken ligger i Volvos «city safety»-system.

De ønsker ikke å kommentere saken utover det, men henviser til Politiets data- og materielltjeneste (PDMT).

Forstyrrer politilaser

«City safety» er en laserbasert sikkerhetsordning som er standard på alle nye Volvo-modeller. Lignende systemer brer også om seg hos andre bilprodusenter.

Systemet tar i bruk lasersensor for å registrere hindre i veien - som andre biler, dyr eller fotgjengere - og varsler ifra eller bremser opp kjøretøyet.

Når politifolk peker sine fartsmålere mot bilpanseret, har de opplevd at sikkerhetssystemet forstyrrer målingen.

Mange bøter og beslag

- Det er ikke noe stort problem for oss. Vi har mange måter å måle fart på, og det er ikke bestandig at «skyter» bilen med laser forfra. I tillegg holder vi mange snittmålinger, og da er det ingen laser i bruk, forteller Geir Marthinsen.

- Dersom noen faller for fristelsen til å kjøre for fort i den tro at de er «trygge», så stemmer altså ikke det, understreker han.

UP-sjefen minner om at de hittil i år har utstedt både flere bøter og beslaglagt flere førerkort enn tidligere år.

- Men det er klart at det er uheldig dersom noen biltyper kan forstyrre målinger når de møter på våre folk, medgir Marthinsen.

Volvo: - Ukjent for oss

Nordlys har vært i kontakt med flere bilforhandlere i Tromsø, som forteller at de har hørt lignende rykter.

For importøren Volvo Personbil i Norge er imidlertid problemstillingen ukjent, men PR- og informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen sier at han vil undersøke saken.

- Det ville vært synd dersom våre systemer forstyrrer politiets fartsmålinger, sier Hansen.

Heller ikke Volvo-forhandler Bil i Nord i Tromsø hadde hørt om problemet før Nordlys tok kontakt med dem i går.

- Dette er ukjent for oss, sier Volvo-salgssjef Tor Gunnar Pettersen hos Bil i Nord.

Han forklarer at selv om «city safety» er et system unikt for Volvo, brer lignende varianter stadig om seg på markedet.

- Det blir nok mer og mer av det, sier Pettersen.

Må måle på nytt

PDMT bekrefter overfor Nordlys at de er kjent med problemstillingen.

- Det stemmer at laserbaserte sikkerhetssystemer i enkelte tilfeller kan forstyrre politiets lasermålinger. Det som eventuelt skjer, er at målingen ikke blir registrert. Laseren vil da gi en feilmelding, og målingen må gjøres på nytt, sier kommunikasjonsrådgiver Frank Tindvik.

I likhet med UP avviser han likevel at lasertrøbbelet er et stort problem for norsk politi.

- På nåværende tidspunkt anses ikke dette som et stort problem for politiet. Registreres ikke lasermålingen ved første forsøk, vil det i all hovedsak fungere på annet forsøk. Utbredelsen av laserbaserte sikkerhetssystemer i biler er foreløpig dessuten begrenset, sier Tindvik.


Du kan lese mer om bil og trafikk på nordlys.no - her:


SE OGSÅ: Sjekk denne - en halv politibil