Citroën HY: Så stygg at den nesten er pen

Her får du en veteranbil som ALLE legger merke til!

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Den ble produsert fra 1947 og helt til 1981, og ”alle” har et forhold til dem – selv om vi ikke helt kan huske at de hadde den helt store utbredelsen i det norske trafikkbildet, selv i vår egen barndom.

Men takket være mange skarpe vinkler og karosseriplater presset i ”bølgeblikk-mønster” satte Citroëns H-serie varebiler seg i minnet likevel. I film og på TV så vi det krydde av dem nedover på kontinentet, og en og annen slenger dukket altså også opp i trafikken her hjemme.

Les også: Her er 10 høydepunkter etter 90 år med Citroën:

Et ikon gjennom tre tiår

Selv var vi litt skremt over det brutale utseendet som barn, og tenkte at om Pompel og Pilt kjørte bil, ja så måtte det være en slik HY.

Det lille vinduet i den delte bakdøren er en av få detaljer som ble forandret på HY senere i modellens nærmest utrolig lange livsløp. (Foto: Finn.no)
Det lille vinduet i den delte bakdøren er en av få detaljer som ble forandret på HY senere i modellens nærmest utrolig lange livsløp. (Foto: Finn.no)

Dermed er det ikke ofte man ser dem til salgs heller. Men nå har Citroën-fantaster, varebil-fans eller rett og slett vanlige nostalgikere sjansen til å skaffe seg en slik godbit. Bilen på bildene er annonsert til salgs på Lillestrøm, og for 12.000 kroner får du en noenlunde komplett bil – med mye rust på kjøpet.

Se annonsen her:

Det utenpåliggende skyvedør-opplegget på siden, de minst like utenpåliggende, runde skjermene, den frembygde snute-boksen og de frittstående hovedlyktene er alle vitner om at man her har tenkt mer på funksjon enn på form. Men det er ”bølgeblikket” som virkelig setter prikken over i´en.

Mangler ”selvmordsdørene”

Som gjør den fra før av ganske utseende-utfordrede bilen så grell at den nesten blir litt pen. I hvertfall så kul at det er umulig å ikke få litt sans for den.

Interiøret vitner - i likhet med eksteriøret - om at bilen var konstruert mer med hensyn til funksjon enn form. (Foto: Finn.no)
Interiøret vitner - i likhet med eksteriøret - om at bilen var konstruert mer med hensyn til funksjon enn form. (Foto: Finn.no)

Her har vi altså en 1962-modell, som er svært lik originalen, uten de ørsmå forandringene som kom utover gjennom modellens liv. Akkurat denne bilen mangler ”selvmordsdørene” som åpnes bakover, som alle slike biler egentlig hadde. Forklaringen på det er at dette er en av bilene som ble bygget på Citroëns fabrikk i Vorst, Belgia, som av en eller annen grunn bygget bilene med dører som åpnet på ”normal” måte.

Del med Facebook-vennene dine!

H-serien, der HY var standardmodellen siden litt utpå 50-tallet, var ”ruglete” som en oppvaskbenk av en bestemt grunn: På denne måten hadde Citroëns konstruktører regnet seg frem til at man fikk stor grad av stivhet i karosseriet uten å måtte bygge inn ekstra forsterkninger. Karosseriplatene måtte man jo ha uansett, så hvorfor ikke behandle dem på en måte som gjorde dem stivere.

Les også: Citroën-entusiastene som vil lage museum på låven

Dermed ble HY en ganske lett bil, og med en motor på drøyt 1,9 liter fra Traction Avant-modellen ble den også ganske fresk for sin tid.

Uvanlig i trafikken

Som vi har vært inne på; den så ganske spesiell ut allerede da den kom, og etter 34 år i produksjon nesten uten designforandring var den altså et ikon for lenge siden da produksjonen ble nedlagt i 1981.

Vi har sett noen meget få eksemplarer på veien i Norge de senere årene, og husker som nevnt noen få til fra 20 og 30 år tilbake.

Men mer enn noe annet er det stadige repriser av en gammel Olsenbanden-film som minner oss om denne bilens eksistens. Vi tipper at en slitt bil av denne typen ikke akkurat sto så høyt i kurs at den fikk leve videre da de mest omfattende bilvrak-innsamlingene startet på 70-tallet.

Bilen loves å være rimelig komplett. At den også inneholder mye rust er selvsagt en tøff utfordring for en fremtidig restaurering, men forhåpentligvis ikke større enn at bilen kommer på veien igjen. (Foto: Finn.no)
Bilen loves å være rimelig komplett. At den også inneholder mye rust er selvsagt en tøff utfordring for en fremtidig restaurering, men forhåpentligvis ikke større enn at bilen kommer på veien igjen. (Foto: Finn.no)

Bilen som selges i Lillestrøm skal altså være en gammel norsk bil, noe som er et morsomt poeng for den som setter pris på historikk. For den som har et firma og trives med å restaurere veteranbiler tør den være et funn; tenk deg denne med en tidsriktig malt firmalogo over bølgene i karosserisidene.

Del med Facebook-vennene dine!

Selgeren lover at det meste skal være på plass, men advarer om at det følger med mye rust på kjøpet. Det kan vi levende forestille oss, men vi håper likevel at en eller annen slår til på denne og sikrer den videre eksistens.

Les også: Tubik concept - er dette forsmak på en ny HY?