A3 Sportback blir en av de viktigste bilene for Audi neste år   i dag skal Broom få teste den for aller første gang.
A3 Sportback blir en av de viktigste bilene for Audi neste år i dag skal Broom få teste den for aller første gang.

A3 Sportback: Nå tester vi en av de store bilnyhetene i 2013

Broom er på vei til verdenslanseringen i Monaco.

Tidligere i høst debuterte tredje generasjon Audi A3. Og som de også gjorde på de to første generasjonene: Audi lanserte først tredørs – og lot oss få vente litt ekstra på femdørsutgaven som heter Sportback.

Den kommer på nyåret, men verdenspressen får teste den allerede nå. Blant dem er Brooms utsendte, redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen. Han er akkurat nå i München, på vei til Monaco.

Mer anvendelig

– Dette er en svært viktig bil for Audi og helt klart volummodellen for A3. Fem dører gjør den langt mer anvendelig enn tredørs.

– I praksis er jo dette egentlig en liten stasjonsvogn, selv om Audi absolutt ikke liker å bruke det uttrykket selv.

- Plassen er bedre enn i tredørsversjonen og bilen klart mer praktisk, sier Vegard.

LES OGSÅ: Ny Audi avslørte seg selv!

380 liter bagasjerom

Dette er en helt ny konstruksjon og bilen inneholder siste nytt av teknikk fra VW-konsernet. Den bygger på konsernets nye MQB-plattform, noe som gjør den både raskere og billigere å produsere enn forgjengeren.

Vekten er ned med inntil 90 kilo – til tross for at bilen har vokst. Med lengde på 4,31 meter er A3 Sportback nesten på vei inn i en ny klasse.

Akselavstanden har vokst 5,8 centimeter i forhold til dagens modell, det slår positivt ut for plassen.

Bagasjerommet svelger unna 380 liter med baksetet i bruk. Slår du ned dette, kan du laste inn inntil 1220 liter. Det er 120 liter mer enn på forgjengeren.

Slik ser det ut inne i dagens A3. Det er grunn til å vente at Audi gir en kommende flerbruksutgave et mer fleksibelt interiør enn de andre utgavene har.
Slik ser det ut inne i dagens A3. Det er grunn til å vente at Audi gir en kommende flerbruksutgave et mer fleksibelt interiør enn de andre utgavene har.

LES OGSÅ: Aldri har en A3 vært så langt fra A4

Flere motorer

Audi lover også mer bakseteplass og hevder det skal være plass til tre voksne bak i Sportback, så er det vel fort et definisjonsspørsmål hvor mye plass en voksen trenger.

Nye Audi A3 ble først lansert med tre motorer, to TFSI-bensinmotorer og en TDI-dieselmotor, alle firesylindrede turbomotorer.

Quattro firehjulsdrift kan leveres for motorene 1.8 TFSI og 2.0 TDI. Startpris på Quattro-utgaven er 337.600, da med 150 hk.

Alt om Audi på broom.no – klikk her:

8000 kroner ekstra

I kjent stil ruller Audi ut utstyrspakker og veldig mye ekstrautstyr for de som er villig til å bla opp ekstra. A3 Sportback kommer også med en rekke motoralternativer, mange av dem svært godt tilpasset norsk avgiftsnivå.

Nye A3 Sportback vil koste 8.000 kroner mer enn tre dørs-versjonen.

Det gir en startpris på kr 278.900 for Audi A3 Sportback 1,6 TDI, 105 hk.

Sterke konkurrenter

– Dette viser at Audi priser aggressivt, men det er nok også helt nødvendig. Sportback skal nemlig få bryne seg på mange svært sterke konkurrenter, sier Vegard og legger til:

– Blant dem er nykommerne Volvo V40 og Mercedes A-klasse som begge har fått en pangstart på salget.

Mye å forsvare

– De har nok begge rekruttert kunder som tidligere har kjøpt større biler, men likevel: Det er klart at disse to virkelig tar for seg i premium-delen av Golf-klassen. Og der har A3 mye å forsvare som den gamle bestselgeren i denne klassen.

- Derfor blir det spennende å se om Audi har laget en bil som klarer å overgå også de nye konkurrentene, sier Vegard.

Det første svaret på det skal vi få utpå ettermiddagen i dag, når Vegard har kommet seg til Monaco og fått de første milene med bilen.

Ute etter brukt Audi A3? Her er viktig informasjon om første generasjon

Audi A3 med fem dører er nok fortsatt den som vil være bestselgeren i Norge
Audi A3 med fem dører er nok fortsatt den som vil være bestselgeren i Norge

LES OGSÅ: Denne Audien har minst feil av alle